Jump to content
Annons

Klassisk musik - rättigheter


sanojjonas

Recommended Posts

Hejsan!

Jag jobbar på en förskola och vi tänkte ha lite klassisk musik som vi ska spela för barnen vid frukost m.m. Men för att vara på rätta sidan om lagen så ville jag fråga en sak..

Är det lagligt att ladda ner gammal klassisk musik, typ Mozart? Jag har fått för mig att så gammal musik räknas som allmän egendom, eller har jag fått det om bakfoten?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Nej, det är inte lagligt att ladda ner. Upphovsrätten gäller 50 år, eller 70

som man beslutat inom EU ministären from 2014, men även om upphovsrätten inte

gäller längre för skaparen, så äger skivbolaget eller förlaget rättigheten för

framförandet på tex cd av musiken.

Musik på arbetsplatser kan man ha om man köper en sk licens från Stim, och

då kan du även spela heavy-metal för barnen. Kolla med din arbetsgivare.

http://www.stim.se/sv/KUNDER/

Redigerat av spaceman
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Ett försök till förtydligande.

Svaret är antagligen nej. Spaceman har helt rätt där.

Rättigheterna till själva kompositionen gäller ett antal år efter kompositörens död. Mozart har varit död länge så hans kompositioner är numera fria.

Rättigheterna för inspelningen gäller 50år ( eller snart 70 år ) efter att den gjordes.

Det du vill ladda ner är antagligen en inspelning som gjordes för mindre än 50år sedan. Så det är inte fritt att ladda ner.

Alternativen du har är antingen att hitta fria inspelningar, det kan finnas sådana, eller att teckna ett avtal med STIM.

// gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Enligt STIM själva kan du "fritt" använda musiken på det sätt du vill:

"När skolan spelar musik eller har tv i korridorer, uppehållsrum, kafeteria, matsal eller liknande, så täcks detta av det avtal Stim har med varje kommun. Samma sak gäller när skolan anordnar disco, konserter, elevföreställningar eller liknande (med eller utan entré) för allmänhet eller föräldrar. Här finns kommunavtalet."

STIM: Kommunala skolor

Link to comment
Dela på andra sajter

Enligt STIM själva kan du "fritt" använda musiken på det sätt du vill:

"När skolan spelar musik eller har tv i korridorer, uppehållsrum, kafeteria, matsal eller liknande, så täcks detta av det avtal Stim har med varje kommun. Samma sak gäller när skolan anordnar disco, konserter, elevföreställningar eller liknande (med eller utan entré) för allmänhet eller föräldrar. Här finns kommunavtalet."

STIM: Kommunala skolor

Det gäller nog i så fall musik som man själv har på en skiva eller som sänds i radio/TV.

När det gäller att ladda ner musiken, som frågan gällde, så är det mest sannolikt inte godkänt eftersom det ju inte är tillåtet att ladda ner upphovsrättsskyddat material som inte är upplagt med upphovsmannens tillstånd - och det kan man sällan vara säker på att det är. Dessutom finns också invändningen som Trombonisten var inne på, att rättigheterna till själva inspelningen, ägs av skivbolaget som har gett ut skivan - och de har nog knappast godkänt att det läggs upp för fri nedladdning...

Link to comment
Dela på andra sajter

När det gäller att ladda ner musiken, som frågan gällde, så är det mest sannolikt inte godkänt eftersom det ju inte är tillåtet att ladda ner upphovsrättsskyddat material som inte är upplagt med upphovsmannens tillstånd - och det kan man sällan vara säker på att det är.

Men man kan (om man bortser från rättigheterna till inspelningen) vara säker på att det är irrelevant vad upphovsmannen vill eller inte vill om han eller hon har varit död i mer än 70 år. Eller missuppfattar jag vad du vill ha sagt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men man kan (om man bortser från rättigheterna till inspelningen) vara säker på att det är irrelevant vad upphovsmannen vill eller inte vill om han eller hon har varit död i mer än 70 år.

Ja - men rättigheten till inspelningarna ägs som sagt av skivbolaget, så då måste de ge tillstånd att deras inspelningar läggs upp för nedladdning.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svar!

Detta leder mig till en följdfråga..

Får man göra en kopia av en skiva man har köpt och "ge bort" till förskolan?

Nej. Den kopiering som är tillåten, är PRIVATkopiering, vilket innebär att man får kopiera till ett litet antal familjemedlemmar och nära vänner - men det är alltså till privatpersoner och inget annat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...