Jump to content
Annons

Lågbudget tips på bättre akustik


sanojjonas

Recommended Posts

Tjenare!

Jag har ett nystartat band och vi har en lokal i ett källarutrymme där väggar golv och tak är gjort av betong (tror jag..). Rummet är ca 4x6x2,2m. Där kommer vi främst spela in saker och skriva låtar, men även repa då och då inför spelningar. Vi spelar in allting direkt in i ljudkortet och kör för tillfället endast programmerade trummor. Vi kommer förmodligen lyssna från bättre sterohögtalare.

Men vad skulle man kunna göra gör att optimera rummet till det bättre?

Vi funderar på heltäkningsmatta och hänga upp tyger på vägar, samt kanske lite klassiska äggkartonger i hörn. Vi har i princip ingen budget och kommer använda oss av det vi hittar hemma, kan få tag i gratis (alt. billigt). Vi hyr lokalen från ett studieförbund och jag tror vi ej får borra i väggarna.

Så vad har ni för lågbudget tips för en bättre ljudupplevelse?

Kan passa på att berätta om mitt lågbudget-sångbås jag har hemma. Har klätt in en garderob på 0,5x0,5x1,8m med en gammal bäddmadrass. Blev kanon, dock väldigt varmt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Skippa äggkartongerna!!!!! Det enda de bidrar med, är ett typiskt replokals-ljud eftersom absorptionen är minimal och difussionen smalbandig på grund av att mönstret är homogent...

Tunt tyg på väggarna kommer inte att dämpa annat än den högsta diskanten och lämna allt annat opåverkat, så det är inte heller någon lysande idé. 🙁

Läs gärna lite i min artikel om akustikbehandling, i Kontrollrummets Wiki, så finns det en del realistiska budget-tips också: http://wiki.kontrollrummet.com/Akustikbehandling 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Skippa äggkartongerna!!!!! Det enda de bidrar med, är ett typiskt replokals-ljud eftersom absorptionen är minimal och difussionen smalbandig på grund av att mönstret är homogent...

Tunt tyg på väggarna kommer inte att dämpa annat än den högsta diskanten och lämna allt annat opåverkat, så det är inte heller någon lysande idé. 🙁

Läs gärna lite i min artikel om akustikbehandling, i Kontrollrummets Wiki, så finns det en del realistiska budget-tips också: http://wiki.kontrollrummet.com/Akustikbehandling 🙂

Tackar för tipsen!

Är det bättre att skippa i tyget? Jag menar även om det blir en liten förbättring så känner vi att det är värt det. Det blir ju så mycket mysigare också hehe

Ska checka upp länken.

Skulle det göra kanske mer skillnad om man skulle sätta upp bäddmadrasser på väggen. alt 1x1 m "madrass tavlor" runt om i rummet och kanske några såna där läckra lådor med isolering i som jag glömt fort namnet på..

Redigerat av sanojjonas
Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske kan ni få bättre sångljud med tex en dynamisk Beta58 än med en stormembrans konding som tar upp mkt mer av rummet. Sångbåsgarderoben kan kan nog funka för gitarrstärkare med. Lajnar ni basen slipper ni få rummet med i det ljudet. Sen letar ni upp lite bra rumspluggar och häller på. Huxflux var det skit detsamma med usel akustik. eller nästan i alla fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det absolut viktigaste att göra, eller rättare sagt, inte göra, är att täcka alla väggar med absorberande material.

Typ Scentyg eller tjocka bäddmadrasser.

Lägg en tjock matta på golvet.

Häng tyg på en vägg!

Ställ en bokhylla på en annan vägg.

Se om ni kan få tak i några akustikplattor att sätta i taket med lite luft bakom.

Ställ basförstärkaren i ett hörn.

Lyft ut gitarrförstärkaren från väggen tjugo centimeter.

Sätt ett duntäcke bakom trumslagarens rygg.

Ställ in en bekväm soffa och....

...glöm för allt i världen inte.....!

KAFFET!!!!!!

Allt detta kommer ge dig en behagligare ljudupplevelse i replokalen.

Piiiz!

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

Det absolut viktigaste att göra, eller rättare sagt, inte göra, är att täcka alla väggar med absorberande material.

Typ Scentyg eller tjocka bäddmadrasser.

Lägg en tjock matta på golvet.

Häng tyg på en vägg!

Ställ en bokhylla på en annan vägg.

Se om ni kan få tak i några akustikplattor att sätta i taket med lite luft bakom.

Ställ basförstärkaren i ett hörn.

Lyft ut gitarrförstärkaren från väggen tjugo centimeter.

Sätt ett duntäcke bakom trumslagarens rygg.

Ställ in en bekväm soffa och....

...glöm för allt i världen inte.....!

KAFFET!!!!!!

Allt detta kommer ge dig en behagligare ljudupplevelse i replokalen.

Piiiz!

/Cruncharn'

Många goda tips där!

Tackar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...