Jump to content
Annons

Platt ljud Linad elgitarr


P Forsberg

Recommended Posts

Ljudet är platt och tråkigt, ingen sustain har jag heller.

Dock så är det bara såhär när man har någon form av dist i kedjan. I klippet bypassar jag pedalen en stund och då låter det helt okej.

Har testat med att spela in utan förstärkaren och då låter det ännu värre.

Vad kan det bero på?

Mp3an: //forum.studio.se/index.php/files/file/11193-test1/

Har kopplat i följande ordning:

ibanez_RGA121NTF.jpg

|

69714-1-big.jpg

|

_c977710_image_0.jpg

|

cakewalk_ua25ex.jpg

|

MVH Patrik

Redigerat av P Forsberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du har ju ett sjysst ljudkort, koppla gitarren rätt in och kör med någon vettig VST-plugg istället. Juicy77 (gärna ihop med TSS) och GuitarSuite är alldeles gratis och låter förträffligt.

Själv har jag fått bäst ljud med dessa när man gör precis som på riktigt, lägger en Tubescreamer direkt innan förstärkaren. Vrid upp "Level" på Tubescreamern bra, och balansera sen med "gain" på både förstärkare och pedal tills du har ett ljud du gillar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Ja, distpedalen går genom förstärkarens rena kanal, så ja, och det är just det som är problemet, det låter verkligen inte vackert. 🙁

Distpedal ska blandas med stärkarens dist. Annars blir det inget roligt ljud alls.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Du har ju ett sjysst ljudkort, koppla gitarren rätt in och kör med någon vettig VST-plugg istället. Juicy77 (gärna ihop med TSS) och GuitarSuite är alldeles gratis och låter förträffligt.

Själv har jag fått bäst ljud med dessa när man gör precis som på riktigt, lägger en Tubescreamer direkt innan förstärkaren. Vrid upp "Level" på Tubescreamern bra, och balansera sen med "gain" på både förstärkare och pedal tills du har ett ljud du gillar.

Men nu har han hårdvara och vill utgå från det. Ampsims blir bara platt och tråkigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Men hur blir disten då utan pedal? Lägg upp ett en slinga med bara den. Är det en sån här du har?

Redigerat av Die Hard
Link to comment
Dela på andra sajter

Men nu har han hårdvara och vill utgå från det. Ampsims blir bara platt och tråkigt.

Lite på det generaliserande och aviga humöret idag? 🙂 Om man kan få bättre ljud med färre prylar finns det väl ingen anledning att krångla till det...

I övrigt kan man rent objektivt säga att förstärkarsimulatorer idag är såpass bra att det enbart är den egna förmågan som gitarrist som avgör om det låter bra eller inte. Ljudet i sig är knappast något hinder.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har haft en sån pedal, den är tyvärr ingen höjdare... Som en maxad fuzzbox ungefär, till vissa smala grejer funkar den, men det är inte nån allround-dist direkt.

Som dom andra säger, testa med förstärkardisten och/eller plugg. Eller kanske bara nån annan pedal.

Eventuellt kan du få trevligare ljud ur den du har om du vrider ner disten en hel del, men vad jag minns var den inte särskilt subtil ens på de lägre inställningarna.

Ta ovan med en nypa salt, du kanske är stormförtjust i det soundet, jag gillade det till en del grejer när jag var yngre. Det beror helt på vilken sorts sound du är ute efter.

/Andreas

Link to comment
Dela på andra sajter

Distpedal ska blandas med stärkarens dist. Annars blir det inget roligt ljud alls.

Finns också en del gitarrister, typ Micke Nord Andersson, som anser att distljudet går fram mycket bättre om man har ett rent ljud på förstärkaren och låter en bra pedal sköta disten. Nu kör ju han visserligen på pedaler från t ex Pete Cornish, Skrydstrup och Himmelstrutz (om jag inte missminner mig alldeles), men sådana där uttalande är ju bara förvirrande för folk.

Link to comment
Dela på andra sajter

Boss hm-2 hade jag en gång är glad att jag inte har kvar den. Vilken annan pedal som helst låter bättre. Detta är dock egen uppfattning. Kanske inte svaret på varför det låter platt, gillar du hur det låter direkt via stärkaren så ska du kunna få in det ljudet oxå, med rätt teknik

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä, det där lät faktiskt inget vidare 🙁

Å andra sidan: en DI-box kanske inte hjälper så mycket eftersom du har en HiZ-knapp där på kortet (och den knappen har du intryckt?) och den övertar DI-boxens funktion (d v s att fungera som högohmig instrumentingång till skillnad från en "vanlig" line level-ingång).

Rörigt? Ja och förmodligen inte så mycket till hjälp. Däremot var Die Hard inne på rätt väg: du ska blanda in BOSS-pedalen i stärkardisten men du sa att det inte lät bra då heller. Ljudklipp?

Vänligen,

CHAE

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Boss hm-2 hade jag en gång är glad att jag inte har kvar den.

Hade själv en på 80-talet och den är jag också glad att jag inte har kvar. Fick aldrig till något bra ljud med den och vet andra som inte heller var så glada över den. Tycker den bäst fungerar för det typiska göteborgska dödsmetalljudet. Annars finns det bättre pedaler och distpedaler är överskattade. Bättre med en overdrive.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite på det generaliserande och aviga humöret idag? 🙂 Om man kan få bättre ljud med färre prylar finns det väl ingen anledning att krångla till det...

I övrigt kan man rent objektivt säga att förstärkarsimulatorer idag är såpass bra att det enbart är den egna förmågan som gitarrist som avgör om det låter bra eller inte. Ljudet i sig är knappast något hinder.

Det tror jag inte och du har möjligtvis rätt i flera avseenden men nu utgår vi från Forsbergs prylar och den inkluderar inte någon mjukvara 😉

Personligen är det kul att lattja med både Guitar Rig 4 och Marshall-combon både var för sig och tillsammans 😛

Vänligen,

CHAE

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, alltså det här är lite utav ett mysterium. Cruncher skrev i tråden för testklippet ( //forum.studio.se/index.php/topic/88157-test1/ ) att utgången på förstärkaren inte ska kopplas till ingången på ljudkortet, då tar ljudkortet skada. Det ligger kanske något i det? Har jag sabbat ljudkortet? 🙁

Cruncharn, du får gärna joina diskussionen här, istället för andra tråden! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Boss hm-2 hade jag en gång är glad att jag inte har kvar den. Vilken annan pedal som helst låter bättre. Detta är dock egen uppfattning. Kanske inte svaret på varför det låter platt, gillar du hur det låter direkt via stärkaren så ska du kunna få in det ljudet oxå, med rätt teknik

Hade själv en på 80-talet och den är jag också glad att jag inte har kvar. Fick aldrig till något bra ljud med den och vet andra som inte heller var så glada över den. Tycker den bäst fungerar för det typiska göteborgska dödsmetalljudet. Annars finns det bättre pedaler och distpedaler är överskattade. Bättre med en overdrive.

OT: Kul att höra att det är fler som har lirat med HM-2:an 🙂

Jag började med en HM-2:a men gick raskt över till en Nobels ODR-1 eftersom jag tyckte att det blev på tok för mörkt med HM-2:an.

/CHAE

Forsberg: sorry för OT 😑

Link to comment
Dela på andra sajter

Det tror jag inte och du har möjligtvis rätt i flera avseenden men nu utgår vi från Forsbergs prylar och den inkluderar inte någon mjukvara 😉

Vad är nyttan med att blanda in en massa prylar som ändå inte låter bra, när man kan koppla in gitarren direkt i ljudkortet och få till alldeles utmärkta ljud?

Men om det nu är jätteviktigt att man måste använda alla dom uppräknade prylarna så får man väl börja med att titta på vad det finns för utgångar från Vox-stärkaren t ex? Blir ju stor skillnad på ljudet om man kopplar från en extra högtalarutgång, jämfört med en hörlursutgång, eller möjligen dedikerad line out.

Att koppla enbart en distpedal rätt in i en mixer/ljudkort är sällan speciellt lyckat. Om man nu inte lägger på förstärkarsimulering någonstans på vägen.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, nu klarnar det lite tror jag.

Enligt den andra tråden kör du line-out från förstärkaren in i ljudkortet. Inget fel i det, men du missar en väldigt viktig del i kedjan; högtalaren. Om inte förstärkaren har kabinettsimulering på utgången (inte bekant med den du har) lär det låta ganska platt. Jag tror inte du skadat ljudkortet, då skulle inte det rena soundet vara ok.

Det finns två sätt att "fixa" ljudet på:

1. Lägg till någon form av kabinettsimulator, antingen i mjuk eller hårdvara.

2. Spela in förstärkaren med mikrofon.

Tvåan är kanske lite meckigare och kan var opraktisk om du bor i lägenhet, men det behövs ingen lyxrigg för att få ett hyggligt ljud. En SM57/58-kopia, stativ + sladd räcker långt.

Ettan har inte jag så goda erfarenheter av, men jag har å andra sidan inte testat den vägen särskilt mycket.

/Andreas

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Vad är nyttan med att blanda in en massa prylar som ändå inte låter bra, när man kan koppla in gitarren direkt i ljudkortet och få till alldeles utmärkta ljud?

Bättre med en preamp som en Blackstar HT-Dual. Stor skillnad mot ampsim. 😎 Brukar ligga på 1200:- beggad. Kommer inte att gå tillbaka till ampsims igen.

Att koppla enbart en distpedal rätt in i en mixer/ljudkort är sällan speciellt lyckat. Om man nu inte lägger på förstärkarsimulering någonstans på vägen.

Nä det är sant. Blir liiite bättre med en riktig pedal blandat med ampsim. Men som sagt var inget slår hårdvara.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är nyttan med att blanda in en massa prylar som ändå inte låter bra, när man kan koppla in gitarren direkt i ljudkortet och få till alldeles utmärkta ljud?

Men om det nu är jätteviktigt att man måste använda alla dom uppräknade prylarna så får man väl börja med att titta på vad det finns för utgångar från Vox-stärkaren t ex? Blir ju stor skillnad på ljudet om man kopplar från en extra högtalarutgång, jämfört med en hörlursutgång, eller möjligen dedikerad line out.

Att koppla enbart en distpedal rätt in i en mixer/ljudkort är sällan speciellt lyckat. Om man nu inte lägger på förstärkarsimulering någonstans på vägen.

För att TS uppfattning om dessa ljud kanske (?) skiljer sig från din och min uppfattning om vad "bra" är, eller hur?

Vänligen,

CHAE

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag verkar vara den enda på det här forumet som älskar Hm-2an 😛

Chae, ingen fara för OT, bara trevligt att ha dig här! 😄

Jag avskydde den aldrig men var inte min grej och jag insåg (precis som Die Hard menade) att en OD-pedal passade mig bättre i liveriggen. Sedan är det ju alltid kul att få en liten nostalgi-tripp 😉

Cheers!

CHAE

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, nu klarnar det lite tror jag.

[...] Om inte förstärkaren har kabinettsimulering på utgången (inte bekant med den du har) lär det låta ganska platt.

/Andreas

AG-VOX-VT15_02.jpg

Ser så ut om det nu är rätt stärkare jag kikat på 😕 P Forsberg: är det en VOX Valvetronix VT15 du hemma hos dig?

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

OT: Vad jag minns kunde man få atom-bas ur gitarren med den pedalen, det var ju ganska coolt 🙂. Tror jag har en kvar nånstans (hade två), kanske ska testa den på elbas 😄

Men som sagt om TS gillar soundet, byt inte pedal, jag tror högtalar/kabinettsimulator eller mickning hjälper.

Högtalaren i en gitarrförstärkare är designad för att färga ljudet ganska kraftigt, till skillnad från monitorer som ska vara så ofärgande som möjligt.

/Andreas

Link to comment
Dela på andra sajter

OT: Vad jag minns kunde man få atom-bas ur gitarren med den pedalen, det var ju ganska coolt 🙂. Tror jag har en kvar nånstans (hade två), kanske ska testa den på elbas 😄

/Andreas

Gör't! Det var mycket bett i den där men som sagt på tok för otäck och mörk och metal och musklig för min smak 😄

Sjuktt OT #2: YogSothoth: läser du mycket Lovecraft? 🥰

/Azathoth

Link to comment
Dela på andra sajter

P Forsberg: Vilken utgång har du kopplat från förstärkaren till ljudkortet?

Om jag tolkar Vox's info rätt är det bara högtalarsimulering på "phones"-jacket.

Har du kopplat till högtalarutgången är det ingen simulering = platt ljud.

Det finns även viss risk att du steker ljudkortets ingång kopplat så, men jag tror faktiskt inte den är så stor (rätta mig nån om jag har fel).

(Högtalarutgången har alldeles för hög spänning ut, men lineingången har hög impedans (>10k ohm, jämfört med en högtalare på 2-8 ohm), så strömmen bör bli ganska liten.)

CHAE: Jodå det har allt blivit en o annan Lovecraft-novell genom åren, har faktiskt t.o.m. spelat rollspelet 😄. Det var ett tag sen sist, dags för revival kanske...

Det mesta han skrivit finns gratis som e-böcker, de är så gamla att copyrighten gått ut. kolla t.ex. feedbooks.

/Andreas

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fortsätter här Forsberg!

Om du kopplar högtalarutgången rakt in i ditt ljudkort så ja, då kommer ditt ljudkort ta skada!!!

 

Du säger att du vill ha pedalens ljud.

Men om du tänker efter...

När du har pedalen kopplad in i förstärkaren så är ju pedalen bara en del av ljudet.

I detta fallet påverkar fem parametrar väldigt mycket.

1. Den som spelar instrumentet.

2. Val av instrument, mao gitarren.

3. Distpedalen.

4. Förstärkaren.

5. Högtalaren.

 

Får att få fram det ljud du hör i dina öron när alla dessa parametrar är ihopkopplade så krävs att du fångar ljudet på samma sätt som ditt öra gör!

Genom tryckvariationer i luftpartiklar. Med andra ord ljudvågor.

Du behöver spela in det du hör med en mikrofon och jag garanterar dig, du kommer aldrig kunna spela in ljudet med en mikrofon och få det att låta så som du hör med dina öron.

Dessvärre.....!

 

Sammanfattning.

Det som fattas i ditt inspelade ljud är att ljudet gått genom en högtalare samt avsaknad av ambience (läs, akustik).

Vilket du svarade på i den andra tråden med exakt samma innehåll...

Fast det spelas ju upp genom högtalare, precis som det gör genom förstärkarens högtalare, bara det att signalen tar en väg in i ljudkortet och det är någonstans där ljudet blir platt och jävligt.

Och jag kan själv avgöra på ljudet att det inte är de olika karaktärerna på de olika högtalarna (förstärkarens och monitorerna), som gör att ljudet blir som det blir.

Det lutar väl snarare åt att felet uppstår i förstärkarens utgång, om det är som du säger att Line/Phone utgången inte är avsedd för att kopplas in i ljudkortet. Man kan inte, i sådana fall, förändra signalen från utgången genom en di-box till exempel?

Det jag syftar till, är naturligtvis inte din Line/Headphones -out på din förstärkare.

Jag menar högtalarutgången!!!

Den som kopplas till högtalarelementet!

Koppla inte denna utgång till ditt ljudkort!!! Det brukar stå "Amp Out - 8 Ohm" eller liknande på den.

Beträffande att signalen går ut via ett par nya högtalare så stämmer detta alldeles förträffligt.

Dock med det stora felet att dessa högtalare verkligen inte låter bra för just gitarr.

Samt, det du vill spela in, färgas starkt av högtalarkabinettets konstruktion och dess beskaffning. Element samt material av låda och dess storlek!

Använd en mikrofon eller använd din redan inspelade signal med en förstärkarsimulator i VST-form så är saken biff!

Piiiz!

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

AG-VOX-VT15_02.jpgSer så ut om det nu är rätt stärkare jag kikat på 😕 P Forsberg: är det en VOX Valvetronix VT15 du hemma hos dig?

Naj, sådär ser inte min ut, min heter Vox ad30vt och har lite andra modeleringar än den där.

Jag fortsätter här Forsberg!Vilket du svarade på i den andra tråden med exakt samma innehåll...Det jag syftar till, är naturligtvis inte din Line/Headphones -out på din förstärkare.Jag menar högtalarutgången!!!Den som kopplas till högtalarelementet!Koppla inte denna utgång till ditt ljudkort!!! Det brukar stå "Amp Out - 8 Ohm" eller liknande på den.Beträffande att signalen går ut via ett par nya högtalare så stämmer detta alldeles förträffligt.Dock med det stora felet att dessa högtalare verkligen inte låter bra för just gitarr.Samt, det du vill spela in, färgas starkt av högtalarkabinettets konstruktion och dess beskaffning. Element samt material av låda och dess storlek!Använd en mikrofon eller använd din redan inspelade signal med en förstärkarsimulator i VST-form så är saken biff!Piiiz!/Cruncharn'

Men min förstärkare har ingen högtalarutgång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...