Jump to content
Annons

Problem med ljudkort/plugg


Guitar

Recommended Posts

Hej! Har införskaffat lite prylar så att jag kan få mina kreativa tankar ner i filer 😉 jag har för närvarande Focusrite saffire 6 usb som ljudkort och guitar rig 4 som gitarr plugg. Det är så att jag inte får med de ljudinställningarna jag gör i guitar rig till Cubase som jag spelar in med...vet ni vad som kan vara mitt lilla problem? 🙂

Måste man göra några speciella inställningar i Guitar rig för att cubase ska unna ta upp det?

Redigerat av Guitar
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej!

Hela idéen med en plugg (som Guitar Rig) är att du ska kunna ändra ljudet i efterhand. Det betyder att det faktiska ljudet som spelas in i datorn är det rena gitarrljudet. Sen läggs effekten på av pluggen, så att den kan förändras i efterhand. Är du med?

Link to comment
Dela på andra sajter

johangu (oregistrerad)

Jag har istortsett samma upplägg som dig, Guitar..

Fenderstrata rätt in i Saffire 6 USB:n, som går vidare till datorn..

När jag spelar in mitt gitarrljud, som i mitt fall är "MixCraft".. så spelas ju enbart det renaste ljudet in i programet, oavsett om jag har guitar rig 4 igång med en dunderdist på..

Du måste sedan i programet välja vilken effekt du vill ha på just det inspelade spåret, och i mitt program kan jag då välja "Guitar Rig 4".

Förutsatt att du redan sparat ner ditt mumsiga distljud i den första delen av GR4 som var igång, så är det ju bara att välja den inställningen i GTR4:s inspelning.. som "effekt/filter" eller vad det kan stå..

Hoppas du får fart på grejerna =)

Mvh Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Naa problematiken ligger i att jag inte får upp några alternativ där jag kan välja guitar rigg... Vad jag har förstått så ska man ha kopierat dll filerna till cubase vst plug ins men det dyker inte upp ändå... jag får klura lite på det och se om det löser sig...

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu fick jag problemet löst... för er som kanske missförstod min problematik eller ni som kanske har liknande problem som jag, så var det bara att göra följande steg för att få igång era pluggar i Cubase:

1. gå in på devices

2. plug-in information

3. VST 2x Plug-in Paths

4. klicka på add

5. leta upp filen med pluggens dll filer som ligger där du installerade pluggen

6. klicka på ok när du hittat filen och sedan update/uppdatera

KLART 🙂

kanske många som visste detta, jag kanske inte förklara mitt problem tillräckligt bra, men nu vet jag!! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...