Jump to content
Annons

Logic Pro & LASS


SirThoms

Recommended Posts

Hej,

jag har köpt en Mac Pro cuad core med 8 Gb minne. Men jag är inte nöjd, långt ifrån. När jag använder LA Scoring Strings, laddar in t.ex Violins A, B och C, och Cellos A, B och C, dvs 6 st instrument för att använda auto arranger så peakar CPU direkt nästan helt upp i taket (och ljudet hackar till och från). Det gör den även när jag bara använder tre instrument, t.ex Basses A, B och C. Och det går inte att frysa multi instrument, har testat lägga upp 12 st kontakt Stereo instrument (ej multi alltså) med varsin LASS. Men när jag fryser, så hackar det efteråt, även om jag bara fryser tre st åt gången. Som att piss CPU:n inte ens klarar av att frysa knappt ett instrument åt gången.

Är extremt besviken och undrar om någon har ett svar på vad som kan orsaka detta. Är det bara att LASS är extremt sugen på CPU eller går det att lösa på något sätt. Har inte hittat ett enda vettigt sätt att jobba eftersom det alltid finns någon nackdel, tillräckligt stor för att det överhuvud taget inte ska funka.

Jag har testat både med 24 och 16 bit samplingarna, testat att köra logic i både 32 och 64 bit. Men CPU skiten pikar ändå alldeles för tidigt. Även testat att dela upp LASS biblioteket i tre delar på tre separata 7200 RPM hårddiskar.

Inget fel på datorn i övrigt, har kört hårdvarutest (det långa) och inga fel hittas.

Någon annan som jobbar med LASS med Mac Pro där det faktiskt fungerar?

Jag önskar kunna använda fyra midispår där varje av de är kopplade till tre st LASS instrument var. Dvs MIDI 1 till Violins A, B, C. MIDI 2 till Violas A, B, C, MIDI 3 till Cellos A, B, C, MIDI 4 till Basses A, B, C. Och alla grupper med auto arranger förstås. Just nu går det absolut inte, inte ens om jag använder purge funktionen i kontakt.

Har ingen aning om hur jag ska kunna skapa stora projekt om jag inte ens kan använda stråkarna utan att CPU peakar. Vet att det kanske låter krävande att ladda in 12 st LASS instrument, men om jag använder purge (och tömmer alla instrument på minnet till 0) så varje instrument inte tar mer än ca 30Mb st efter inspelning, så borde det väl inte vara så krävande för en Mac Pro av senaste modell att klara av att hantera??

Väldigt tacksam för svar!

Bittra hälsningar

Thomas

Slänger in två bilder på skärm ett och två, så ner ser hur jag vill ha det. Detta plus andra instrument förstås, som percussion, brass, woodwinds.. önskedrömmar?

Ni ser också hur CPU:n peakar, när jag spelar några toner på pianot.

post-12788-0-91659600-1313535372_thumb.png

post-12788-0-73485700-1313535380_thumb.png

Redigerat av SirThoms
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tack för svar!

Såhär ser det ut, till min lättnad. Det betyder alltså att den bara utnyttjar en av fyra kärnor?? Har inte läst hur man fördelar aktivitet mellan kärnorna ännu. Men det ska väl kunna lösas, återkommer annars.

----------------------

Hmm.. står bara att i mitt fall, med en Inst kanal där jag har alla LASS instrument, inte ska ha den markerad i arrange fönstret (för då aktiveras live input mode), det har jag inte heller haft. Så det går inte att fördela detta mellan de fyra kärnorna? De andra tre kärnorna är ju inte ens med i leken. Eller vet någon hur man gör för att fördela sånt här? har alltså också testat att ladda upp 12 st Inst kanaler med varsin Kontakt instans.

Tack på förhand!

Tittade också i aktivitetskontrollen och ser att CPU för logic ändå är uppe i 67%, är inte det lite väl mkt om den bara ska använda max 25% av CPU enligt logic? Blir helt förvirrad av det här...

post-12788-0-25044100-1313573441_thumb.png

post-12788-0-97039400-1313575516_thumb.png

Redigerat av SirThoms
Link to comment
Dela på andra sajter

Logic klarar (idag) upp till 16 kärnor OCH hyperthreading!

Och nu vet jag inte hur gammal Mac du har? Men om den har hyperthreading gå in under globala inställningar. Och ställ "cores" på 8 eller automatic, prova båda inställningarna!

Se till att du har Logic 9.1.5

I Logic 9.1.3 optimerades 6 och 12 kärniga, och 9.1.4 så skedde det stora förändringar för dom med 4 och 8. Dom med 8 kärnor fick 50% mer cpu-kraft!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svar!

chrisB - jag har ändrat där, spelar ingen roll om den står på auto eller 4 kärnor.

Kill - jag har senaste Mac Pro, och logic 9.1.4, borde ju isf fungera utan problem med den versionen.

Jag har nu också testat att köra win7 och cubase med LASS.. Laddade in 16 LASS instrument och CPU ligger på ca 5%... hyffsad skillnad? den reagerar alltså knappt.. och då har jag inte ens använt någon Purge funkaion i kontakt..

Men det kan ju omöjligt bara vara jag som har det här problemet..

Tyvärr har ingenting hjälp hittils =(

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kör LASS i Kontakt eller hur? Har du slagit på Memory server i Kontakt? Finns i Preferences.

Testa också med 512 som Buffer Setting i Logic.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kör LASS i Kontakt eller hur? Har du slagit på Memory server i Kontakt? Finns i Preferences.

Testa också med 512 som Buffer Setting i Logic.

Ja, testat både ock där med.. finns det inget jag inte testat? suck =)

Att ändra till 1024 i buffer size hjälper, min inte i närheten av vad som krävs.. det är ju fortfarande bara en av fyra kärnor som används. Det är frustrerande att se vad mac pro är kapabel till med win7 och cubase, och inte kunna utnyttja den kraften där man väl behöver den.

Redigerat av SirThoms
Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns en multi-core 'knapp' i Kontakt , , ,

Redigerat av chrisB
Link to comment
Dela på andra sajter

-Har du senaste versionen av Kontakt, LASS och OSX? kontakta tillverkarna och se om dom känner igen problemet.

-Avinstallera Logic, ta bort alla pref-filer och installera om.. version 9.1.5 är den senaste.

-Om inte det hjälper, installera ett nytt osx på en annan disk, installera bara logic, LASS och Kontakt och se om problemet kvarstår.

Edit: ladda ner en Ableton Live-demo och se om du har samma problem där.

Redigerat av iGnu
Link to comment
Dela på andra sajter

Detta är ju lite småkomiskt.. Tre dagar åt att försöka lösa ett problem som aldrig fanns. Till sist hittade jag en lösning, med att routa midi och audio mellan logic och kontakt i standalone. Det lösta problemet..(men det blev så omständigt) Men det jag inte testat innan i logic och med Kontakt som AU, var att spela in. Jag visste inte att den inte började dela ut mellan alla åtta cores föränn man spelar upp det man spelat in. Jag testade bara att sätta på rec på allt direkt och spela live. Så det var alltså bara ett missförstånd... ;D.. Har hittills testa med 28 LASS instrument (12st LPG Speed och resten LP Speed) och CPU ligger på mellan 5-10% när jag spelat in på alla spår. Den reagerar alltså knappt =D

får ursäkta att jag slösat på er tid 🙂

---------------------

För att förtydliga så kan man alltså inte använda Kontakt multi 16 out i logic. Men delar bara upp LASS i sex grupper, en kontakt Stereo (eller multi med få instrument går ju också förstås) för varje grupp (t.ex Violins A, B, C, FC) och kopplar fyra midi till varje med ett midi multiinstrument.

I cubase under win7 kunde jag alltså spela upp alla 16 instrument samtidigt (Live) med kontakt multi 16 ut, och då användes ändå alla åtta kärnor. Det var det som lurade mig..

Redigerat av SirThoms
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...