Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Nu sitter jag med en människa som vill ha det stort och mycket reverb, men jag upplever att det grötar sig lite för mycket.. Hur får jag mixen att hänga i hop? Vad är det som behöver separeras, vad tänker du på spontant när du hör det här...

Det är inte klart på något sätt, sitter alltså i mixen och håller på för fullt men jag blir gråhårig på det känner jag. Det ska läggas mer körer och donas lite och sådär..

<------

Redigerat av ivwe
Annons
Postat (redigerat)

Så illa är det inte. Generellt skulle jag plocka upp sången några snäpp och göra pukljudet djupare, nu låter det som badbollar. Elgitarren som kommer in i sticket stör lite där den ligger du, tror det räcker att du plockar ner den i volym, alternativt panorera annorlunda (kanske hjälper att du drar upp leadsången iofs, svårt att säga). I refrängen (och på en del ställen i verserna) så blir det "fulautotune" men det kanske är meningen? Överlag skulle nog trummorna må bättre av en roligare virvel också, som smackar till på refrängen. Körerna bör fetas till, och autorot som nu är instrumentalt borde ha något mer, körer?!. Blir lite händlsefattigt nu. Slutet känns abrupt.

Det var mina spontana tankar efter en genomlyssning. Du har en bra grund att stå på.

Lycka till

mvh Jon

Redigerat av Yllet
  • Gilla 2
Postat

Rent spontant tycker jag sången ligger för lågt. Om radion ska plocka upp det bör du upp med vokalerna. Svårt att säga hur mycket. Men kanske 2-3dB. Jag håller med om att reverbet grötar lite, men det beror nödvändigtvis inte p.g.a att det är för mycket. Test lägg en eq på reverb bussen och skär lite runt kanske 500-700hz och 2100hz.

Sitter på jobbet och lyssnar i lurar, så jag har ingen möjlighet att kolla exakt, men tror det är en bra utgångspunkt. Sen håller jag med "Yllet" om övriga punkter.

Lycka till...

//F

Postat

Ja, då har vi jobbat vidare lite då.. Tagit bort lite reverb (fick tillåtelse av Jon faktiskt) på gitarrerna bland annat.

Gav pukorna lite mer botten, kicken lite tydligare, jobbat lite med virvelljudet, men den ska upp ännu mer tror jag.

Sången måste fortfarande läggas om på ett par ställen, men det är vi medveten om. Vi prova lägga ett piano igår med, men det blir för mycket, det tror jag vi plockar bort...

mer synpunkter och förslag?

Postat

Jag mitt pulver hade glömt dithering, då jag jobbade mycket med 32bitas spår så vart det ganska muggit när man bara exporterade det rätt ut.

Nu är den lite mer öppen mixen, sång ska fortfarande tas om på att par ställen, men nu har jag hört låten så många gånger så är nog ganska blind. Hjälp!

BurninSven (oregistrerad)
Postat

Fin låt vill säga det först och främst. Det blir nåt konstigt med dynamiken dock när man jämför inledningen och när det skickar på framåt i låten. Inledningsvis så har du ett ganska mättat och varmt sound och relativt bra kräm på volymen men framåt när det ska skicka på så känns det som att det tunnar ut så att även om volymen givetvis är högre så känns det inte riktigt så på nåt sätt.

Postat

Tycker du ska sänka basen och lite mer Reverb så får du en klarare och ännu finare låt!

Tycker basen skär igenom lite för mkt annars kanonlåt med bra sång!

Die Hard (oregistrerad)
Postat

Tycker du ska sänka basen och lite mer Reverb så får du en klarare och ännu finare låt!

Blir det klarare mix med mer reverb? :rolleyes:

Postat (redigerat)

Vet inte om jag tycker basen är hög egentligen, möjligen hade jag testat att skära lite i den under ca 80 Hz för att isolera den mer i frekvensomfång... men fan, det är sen lördagkväll, låg volym och så har jag ärligt talat druckit ett par glas vin så jag kan vara ute och cykla. 😛 Men just basen är en sån där grej jag brukar vara noga med att få till, mycket för att jag själv gärna spelar bas på mina plattor och tycker det är det instrument jag liksom är bäst på att spela. Överlag tycker jag dock att den senaste mixen låter bra.

Redigerat av lundberg
Postat

Snyggt som sagt. Jag reagerade på nåt vasst i sångljudet, som att det är en eq-höjning nånstans vid 3,5 - 5 khz som är ett par db för stark.

På sista avslagstonen är det inget anslag på basen, den är tystnar precis innan.

Virvelljudet är inte så bra, det låter sönderkomprimerat. Det kanske är perfekt innan mastringen, sen kläms det ihop ytterligare?

Krillo (oregistrerad)
Postat

trummorna är spelade med vispar, gissar jag...

• 2 veckor senare...
Martin Olsson (oregistrerad)
Postat

Reverbet försvinner i mono, kan vara bra att kolla upp.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.