Jump to content
Annons

Rätt hemförsäkring


Ken Kängström

Recommended Posts

Morsning.

Tänkte att det är dags att se över sin hemförsäkring när man har handlat på sig en jäkla massa skit.

Men hur har ni löst det mer eran hemförsäkring, och vad kan ni rekommendera?

Är det vanligtvis några speciella bestämmelser om man har prylarna i en källarvåning?

Några tips för övrigt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag tror det där är bäst att fråga försäkringsbolagen om.

Men när jag hade mina grejer i lägenheten så hade jag bara utökat värdet på lösöret och i det ingick instrument och datorer. Kostade inte mer än nån eller några hundralappar om året extra. Som jag förstod det, i den försäkring jag hade, så täckte det brand, vatten, stöld med mera. Drulle tror jag tillochmed. Visst belopp var försäkrat vid transport och förvaring utanför hemmet om aktsamhetskraven uppfylldes så klart.

Detta var en vanlig hemförsäkring för hyreslägenhet.

Men som sagt, bäst att kolla med försäkringsbolaget och fråga fråga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Senast jag hörde mig för med mitt dåvarande försäkringsbolag var att även mina synthar ingick i lösöret. Har ju faktiskt bytt försäkringsbolag sedan dess, så man kanske skulle ta o höra med dem igen så man inte helt plötsligt står där med byxorna nere! 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Så länge du inte har ett företag så täcker hemförsäkringen ditt lösöre dina

studioprylar. En vanlig hemförsäkring täcker i regel upp till en miljon i

lösöre, vill du teckna över en miljon som tex 1,5-2 miljoner så blir premien

högre. Gör en uppskattning först för och se vad du hamnar.

Har du saker som du bär med dig ut (som gitarrer mm) så rekomenderas en extra

allrisk försäkring som täcker upp till mellan 30-50 tusen (olika för olika försäkringsbolag)

om man råkar ut för saker utanför hemmets väggar. Har du en mycker dyr gitarr (typ en

Gibson 58)så bör man alltså ha en separat försäkring just för gitarren (om du har

med dig den utanför hemmet).

Har du ett företag som du bedriver hemifrån så måste du ha en företagsförsäkring om

du införskaffat utrustning i företagets namn, eller om du använder utrustning i företagets

"tjänst" dvs för att bedriva verksamheten. Då måste man alltså både ha en hemförsäkring

och en företagsförsäkring.

Desamma gäller om du har företag i annan lokal där du har utrustning. Då ska du även kolla

att det finns godkända lås och helst godkänt larm (beroende på värdet av utrustningen).

Link to comment
Dela på andra sajter

Så länge du inte har ett företag så täcker hemförsäkringen ditt lösöre dina

studioprylar. En vanlig hemförsäkring täcker i regel upp till en miljon i

lösöre, vill du teckna över en miljon som tex 1,5-2 miljoner så blir premien

högre. Gör en uppskattning först för och se vad du hamnar.

Har du saker som du bär med dig ut (som gitarrer mm) så rekomenderas en extra

allrisk försäkring som täcker upp till mellan 30-50 tusen (olika för olika försäkringsbolag)

om man råkar ut för saker utanför hemmets väggar. Har du en mycker dyr gitarr (typ en

Gibson 58)så bör man alltså ha en separat försäkring just för gitarren (om du har

med dig den utanför hemmet).

Har du ett företag som du bedriver hemifrån så måste du ha en företagsförsäkring om

du införskaffat utrustning i företagets namn, eller om du använder utrustning i företagets

"tjänst" dvs för att bedriva verksamheten. Då måste man alltså både ha en hemförsäkring

och en företagsförsäkring.

Desamma gäller om du har företag i annan lokal där du har utrustning. Då ska du även kolla

att det finns godkända lås och helst godkänt larm (beroende på värdet av utrustningen).

Tack för mycket vettig info!

Bra upplysning med företag i hem, då vi går i HB tankar.

Men jag har någonstans hört att de max betalar ut 40 lakan per pryl med en vanlig hemförsäkring (som jag nu har). Något ni kan svara på rak arm?

Tösen går och hugger på mig att höja vår premie, men har ingen lust att sitta i telekö just idag pga sjukdom.

Tänkte att ni här på forumet har några fiffiga lösningar jag kan efterapa.

Tack igen Spacer för nyttig info!

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du går med i Svenska Musikerförbundet, så har de en speciell försäkring för musikutrustning, med mycket bra villkor. I och för sig genom Folkskam, men ändå... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Men jag har någonstans hört att de max betalar ut 40 lakan per pryl med en vanlig hemförsäkring (som jag nu har). Något ni kan svara på rak arm?

Det där var en nyhet för mig och gäller förmodligen inte ALLA försäkringsbolag.

Det viktigaste vet jag inte om det nämnts här, men det är i alla fall att försäkringsbolagen

har egna listor på vad som INGÅR i lösöre och hur mycket respektive POST normalt klassas till.

Så har man satt sitt lösöre till 500000 kr t.ex. så blir utrymmet för vad som kan gå till

"musikinstrument" kanske max 10000 kr av den summan, när den sanna summan för denna post för

er kanske är 180000 kr. De har schabloner. Där kanske står att "husgeråd" upptar 45000 kr,

när ni i själva verket bara lagt 11000 kr på det. De kan ha med vitvaror i posten husgeråd,

men ni kanske diskar för hand t.ex.

Gör därför er egna lista med de rätta beloppen, fota skiten och meddela försäkringsbolaget.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det beror på vilket försäkringsbolag man har, jag kör med länsförsäkringar nu,

de täcker både när jag jobbar (ljudtekniker) och spelar utomlands med bandet.

kostar inte alls mycket, smidigast är att gå till försäkringsbolaget o prata med dom.

har blivit av med lite grejer + att ett mixerbord fick en öl i sig. och det löste sig förvånansvärt bra,

trodde de skojade med mig när jag pratade med dom efter incidenten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...