Jump to content
Annons

Logic Pro med Presonus Firebox


JoinAS

Recommended Posts

Hej !

Köpte för en tid sedan en ny Imac.

Processor: 3.4 GHz Intel Core i7

Minne: 16 GB RAM 1333 Mhz DDR3

Har utan problem kunnat använda min Presonus Firebox och midisynth till Logic Pro.

Men när det kommer till ljudinspelning så får jag dålig latency/delay... Klappar jag ihop händerna så kommer ljudet betydligt senare.

Jag lägger upp en printat bild på mina "audio-preferences".

Min buffer size ligger på 64, och om jag går ner till 32 så brusar det.

Sen antar jag att det mesta är maxat? och jag förstår inte hur datorn jag har inte ska klara av att använda min mikrofon genom fireboxen utan att det ska vara sån latency att det

är obehagligt ?

Någon som vet vad som kan vara fel ?

Tacksam för svar!

post-22127-0-31830700-1311960477_thumb.png

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du, tack, det gör det ! "Low latency" mode.

Misstänkte att du såg hur mycket effekter som låg på audio spåret 🙂

Men jag trodde inte min dator skulle ha problem med det, så därför matade jag på.

Men vad jag ser så "bypassar" den x antal effekter då jag trycker ner "low latency mode", så dessa får man helt enkelt lägga till efter

att spåret spelats in ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Men vad jag ser så "bypassar" den x antal effekter då jag trycker ner "low latency mode", så dessa får man helt enkelt lägga till efter

att spåret spelats in ?

Antar att det är så, vissa effekter kräver väl mer utav datorn och tanken är väl att man egentligen ska spela in allt och SEN mixa. Low latency mode stänger väl av allt som tar extra kraft så datorn kan fokusera på inspelningen.

Har faktiskt ingen aning om vad problemet är och hur det går till, men jag vet att det funkar när man trycker på den knappen! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Ja, de effekter du lagt på tillsammans med det lågt ställda buffervärdet gör att din dator inte orkar. Sen betyder inte det att din dator är kass, men det kan påverkas av att någon av pluggarna inte är optimerade till exempel. Vet du om du kör Logic i 32 eller 64bitars läge?

Det många oftast gör är att man använder ljudkortets mixer för att skicka signalen direkt till hörlurarna. Därmed slipper man bry sig om Latency och kan istället mata på effekterna under uppspelningen.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Lättast är att leta upp Logic i Program-mappen och välja "Visa Info" på programmet. I rutan som kommer fram finnd där en kryssruta i vilken man kan välja att Logic ska starta i i 32 eller 64-bitarsläge.

Fireboxen har en mixer inbyggd. I den kan du ju ställa vad sm ska höras i dina lurar. Där kan du välja att få höra mikrofonen direkt tillsammans med ljudet från datorn.

Kolla sidan 20 i manualen:

http://www.presonus.com/media/manuals/04_fireboxManual1.0.pdf

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Hade ej mitt Logic uppdaterat till 9.1, hade 9.0 så därför fanns det inget stöd för 64-bitar.

Men uppgraderade så nu funkar det o köra i 64bit 🙂

Ska kika där. För de känns lite lustigt...Kunde utan problem köra tunga effekter samt även auto-tune om jag ville det i FL-Studio,

som jag körde innan på en mycket mindre kraftfull PC.

Men som sagt, ska kika länken 🙂 tack så mycket!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...