Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej, undrar om nÄgon har förslag pÄ en bra preamp budgetalternativ?

Jag kör Neumann TLM102 genom Presonus Firebox ljudkort just nu och det lĂ„ter rĂ€tt bra som det Ă€r. Jag vill ha upp volymen lite dock plus bara kĂ€nna mig trygg att jag gjort vad jag kan för att fĂ„ sĂ„ bra grundljud som möjligt. Över 5000 kr svider det. Är det möjligt att komma upp sig nĂ„got pĂ„ det?

Finns det nÄgot annat ljudkort jag kan vÀlja som har en bra preamp inbyggd sÄ kör jag helst pÄ det, men om inte sÄ blir det en separat. Jag Àr inte sÄ intresserad av att Àndra ljudet.

Tacksam för tips. â˜șïžđŸ„°

Annons
Postat

om du Àr nöjd med hur det lÄter varför byta?

hur menar du med fÄ upp volymen?

om du inte fÄr tillrÀckligt med gain med en kondensator mick, sÄ skulle jag kolla ljudkorts instÀllningarna

kanske din mick Àr kopplad till line

Postat

Beror lite pĂ„ vad man spelar in men allt Ă€r stĂ€llt pĂ„ max, och micken i micingĂ„ngen 🙂 Det finns ett max i alla fall och ibland Ă€r det för lite. Det Ă€r nĂ„got med nĂ€rheten ocksĂ„, jag fĂ„r inte till samma som nĂ€r jag spelat in med bĂ€ttre preamp.

Som sagt Ă€r det kĂ€nslan ocksĂ„, att jag investerat det jag kan för att fĂ„ bra ljud. KĂ€nns lite corny att köra pĂ„ ett Firebox av nĂ„n anledning.. Dessutom har jag anvĂ€ndning av ett extra ljudkort sĂ„ skulle det finnas nĂ„got med bra preamp i slĂ„r jag tvĂ„ flugor i en smĂ€ll 🙂

Postat (redigerat)

ok.. ta en titt pÄ konnekt6

den har fina preampar & kostar 1500 ca

http://www.tcelectronic.com/desktopkonnekt6.asp

sÄ kan du lÀgga 3500 pÄ nÄgot annat

en preamp som verkar vara det vanliga budget tipset nu Àr pre73

men den ska ha lite mer fÀrgad karaktÀr..kostar vÀl runt 2500-3000 ca

kan vara vÀrt att kolla upp

http://www.thomann.de/se/golden_age_project_pre_73.htm

lycka till

/edit) bÀttre pris pÄ Pre73 hos Claes http://holmerup.noxshop.se/?category_id=36

Redigerat av Larsson
Postat

+1 pÄ pre73:an. FÀrgar: ja, men Àr suverÀn!

/CHAE

Postat

Tusen tack för tips! Det lÄter ju helt utmÀrkt med 73an dÀr, ska genast kollas upp!

• 4 veckor senare...
Postat

Vill bara meddela att det blev en 73a 🙂

Först provade jag att spela in med lite olika instĂ€llningar, low pĂ„, low av, att vrida pĂ„ fĂ€rgningen lite osv. Tyckte det lĂ€t rĂ€tt kasst. Sen kom jag pĂ„ att volymen har en line och mic lĂ€ge. NĂ€r jag Ă€ndrade till mic lĂ€t det bĂ€ttre 😄 faktiskt helt brilliant, sĂ„ tack för tipset!

Jag vill inte ha fÀrgning sÄ jag har nu stÀllt output pÄ max enl. instruktionsboken. DÀremot undrar jag lite över mic/line-vredet. Det svagaste lÀget pÄ mic Àr fortfarande skitstarkt. Sen ser det konstigt ut ocksÄ med sjÀlva numreringen pÄ lÀgena, inte helt logiskt för mig, börjar inte pÄ noll frÄn stÀllet dÀr line resp mic stÄr.

Om jag vrider ner output lite och har mic pÄ lÀgsta, fÄr jag lÀgre volym dÄ utan att fÀrga?

NÄgra allmÀnna tips om hur man ska tÀnka med instÀllningarna? Vill egentligen bara ha sÄ rent och klart ljud som möjligt.

Postat
Om jag vrider ner output lite och har mic pÄ lÀgsta, fÄr jag lÀgre volym dÄ utan att fÀrga?

Japp!

Det Àr inte faktumet att out stÄr pÄ max manualen syftar pÄ, utan att du driver pÄ sÄ lite in i preamen som möjligt.

SÄ sjÀlvklart mÄste du sÀnka output om det blir för starkt.

Postat

Jag har samma mick och en fin preamp sen ganska lÀnge. Men jag tycker det var nyss nÀr jag skaffade en kompressor sÄ jag kan komprimera direkt vid inspelning som jag verkligen hör hur bra micken Àr. De flesta sÀger ju att man ska komprimera först efterÄt sÄ man inte gör bort sig o komprimerar för mycket direkt pÄ inspelningen, det gÄr ju inte att rÀtta till efterÄt, men jag tycker det Àr helt suverÀnt, speciellt nÀr man gör sÄngpÄlÀgg. Jag hittade en sÄn hÀr multibandskompressor för under 2000:

http://www.tcelectronic.com/c300.asp

Nu tror jag de ligger pÄ strax under 3000. Hur som helst, med riktigt snygg komprimering Àr det lÀttare att sjunga bra direkt. Hade en annan channelstrip nyss, den lÀt skit, men förutom det sÄ var den gjord sÄ att man mÄste in i menyer och krÄngla, den hade bara en enda ratt att vrida pÄ. sen mÄste man leta runt bland tex ratio o treshold i menyer, dessa tvÄ parameterar vill jag kunna vrida pÄ samtidigt. Och att den hÀr jobbar multiband tycker jag slÄr allt, det Àr fanemej melodin i alla lÀgen. Den har fÀrdiga presets med förinstÀllda attack o releasetider, tycker det Àr helt otroligt bra. det tar inte lÄng stund att hitta ett rent magiskt bra ljud. Vid slutmixen kan man ju sen komprimera aningen till.

Tro mig, med en bra kompressorburk, det Àr dÄ först man verkligen hör att det Àr en Neumann man har framför sig, Àr sÀkert samma sak med andra lite bÀttre mickar, Det lÄter sÄ ruggigt bra att jag tvivlar pÄ att ens gamla studiorÀvar kan höra skillnad pÄ en TLM102 och en U47.

Ljudexempel:

http://soundcloud.com/user7908154/01-segla-bort-fc-wav

Gitarrerna, bÄde el o ak Àr inspelade med en Audio Technica AE3000, men genom samma Audient Mico Preamp och TC C300 kompressorn.

drloop (oregistrerad)
Postat

Man kan ha pĂ„ kompression bara pĂ„ lyssningen, sĂ„ kan man fortfarande Ă€ndra om man vill. Ett bĂ€ttre alternativ oftast. Men inte alltid. 🙂

Postat

Man kan ha pĂ„ kompression bara pĂ„ lyssningen, sĂ„ kan man fortfarande Ă€ndra om man vill. Ett bĂ€ttre alternativ oftast. Men inte alltid. 🙂

Jag tycker det kÀnns bÀttre att skruva pÄ rejÀla rattar Àn att gÄ in i meyer och uslas, kanske bara med en mus! Hellre rattar Àn mus.... laugh.gif

drloop (oregistrerad)
Postat

Men du vĂ€ljer ju presets, var kommer rattarna in dĂ„? 😉

• 2 veckor senare...
Postat (redigerat)

Japp!

Det Àr inte faktumet att out stÄr pÄ max manualen syftar pÄ, utan att du driver pÄ sÄ lite in i preamen som möjligt.

SÄ sjÀlvklart mÄste du sÀnka output om det blir för starkt.

Jag förstÄr. Dock tycker jag att den faktiskt fÀrgade ÀndÄ.

Gjorde en inspelning med mic pÄ lÀgsta och out pÄ max, det lÀt skitbra men blev för starkt.

Vred sedan ned lite pÄ out och nÀr jag lyssnar pÄ den och jÀmför med den andra (med nedskruvad volym förstÄs för att fÄ samma volym pÄ bÄda), lÄter ÀndÄ den första mycket bÀttre (och den andra fÀrgad - det blir lite metalliskt/mekaniskt ljud).

Vore super om nÄgon orkar förklara hur man ska stÀlla mic-vredet. Fattar inte var mic slutar och line börjar och spelar det nÄgon roll?

PÄ den jag spelade in som det lÀt bra men för starkt stod det pÄ kl 1 ca. DÀr tror jag det stod -40 och det Àr ungefÀr dÀr det stÄr 'mic'.

Sökte lite och hittade nÄgon som skrev om att 'DI' knappen reglerar detta men sÄ lÄter det inte i manualen.

DÀr stÄr det att di gör sÄ att imputen pÄ framsidan aktiveras och den har impedans pÄ 100kohm (vilket jag tyvÀrr inte heller förstÄr vad det innebÀr..).

jag har kopplat micken till baksidan nu, fel..?

Redigerat av aniah
Postat (redigerat)

Jo jag vill tillÀgga att min line/mic ratt ser ut sÄ hÀr

http://www.altomusic.com/shop/images/product/pre73mk2-ed0594f6c4630a4e72f8134bec00ae3e.jpg

UpptÀckte nÀmligen nyss att de Àr spegelvÀnda pÄ vissa...

Detta förklarade ocksĂ„ en hel del för mig dĂ„ jag tittat baklĂ€nges pĂ„ vredet.. 🙂

Jag antar att jag dÄ nu ska vrida det medsols för att fÄ det svagare?

KvarstÄr gör fortfarande frÄgorna.

Ska jag ha DI intryckt?

Micken inkopplad pÄ baksidan?

Low intryckt?

Redigerat av aniah
Postat

Men du vĂ€ljer ju presets, var kommer rattarna in dĂ„? 😉

Sent svar men ÀndÄ:

Den har fyra rattar, treshhold, ratio, makeup och steglös in/out för varje kanal. Eller ocksÄ anvÀnder jag den ena kanalen som gate/expander. Man kan vÀlja mellan dual mono, eller stereo serial, med det senare kan man ha bÄde gate o kompressor till ett stereopar mickar. Eller ocksÄ sÀtter man tvÄ kompressorerer i serie för att fÄ mjukare kompression, nÄt jag inte riktigt fattar den praktiska nyttan med. Det blir vÀl samma sak med lÄg treshhold o ratio, svÄrt att höra att det skulle bli bÀttre i alla fall.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.