Jump to content
Annons

Elgittarren till datorn


eliwe

Recommended Posts

Hejsan!

Jag undrar om ni har något bättre alternativ än Jamvox (som jag har idag, jag tycker ljudet är sådär). Jag gillar att spela med i låtar och detta funkar jamvox hyfsat till, dock kan låtarna låta lite konstig emellanåt. Så då undrara jag om det finns något bättre alternativ till Jamvox när man vill spela med låtar vid daton?

Tack för ev svar

Mvh

Elis.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hejsan!

Jag undrar om ni har något bättre alternativ än Jamvox (som jag har idag, jag tycker ljudet är sådär). Jag gillar att spela med i låtar och detta funkar jamvox hyfsat till, dock kan låtarna låta lite konstig emellanåt. Så då undrara jag om det finns något bättre alternativ till Jamvox när man vill spela med låtar vid daton?

Tack för ev svar

Mvh

Elis.

Det finns en hel uppsjö av enkla ljudkort att välja på, där du kan koppla in guran till datorn. Har du Mac är Apogee One ett bra alternativ som fungerar direkt utan större operationer, annars finns det billiga alternativ från exempelvis M-Audio. Då behöver du också ha ett program som emulerar gitarrförstärkare i datorn, om du inte har fått med det till din JamVox. Men ett enkelt ljudkort kan vara vad du söker. Vad det gör för ljudkvaliten kan jag dock inte svara på, eftersom jag aldrig testat JamVox själv.

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett alternativ är att köpa en Vox Amplug.

Du sätter den i gitarren, ansluter hörlurar och en sladd från datorns hörlursuttag.

I lurarna hör du en mix av gitarren och ljudet från datorn.

Funkar skitbra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns en hel uppsjö av enkla ljudkort att välja på, där du kan koppla in guran till datorn. Har du Mac är Apogee One ett bra alternativ som fungerar direkt utan större operationer, annars finns det billiga alternativ från exempelvis M-Audio. Då behöver du också ha ett program som emulerar gitarrförstärkare i datorn, om du inte har fått med det till din JamVox. Men ett enkelt ljudkort kan vara vad du söker. Vad det gör för ljudkvaliten kan jag dock inte svara på, eftersom jag aldrig testat JamVox själv.

Lycka till!

Fördelen med jamvox är att det mer eller mindre är komplett, men det största problemet som jag upplever är att beroende på hur du konfigurerar dina effekter osv på verkar låten du skall spela med. Jag har hört att det finns flera bra program till Mac men det hjälper tyvärr inte mig 🙂 Jamvox drar ut allt i den lilla försäkraren man får med, jag tror det bästa är att allt hamnar i datorn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett alternativ är att köpa en Vox Amplug.

Du sätter den i gitarren, ansluter hörlurar och en sladd från datorns hörlursuttag.

I lurarna hör du en mix av gitarren och ljudet från datorn.

Funkar skitbra.

Låter smidigt, hur funkar det med effektpedaler?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har kikat lite Amplitube 3 som verkar lovande, någon som har erfaranhet av programmet?

Jag använder det alltid när jag spelar in låtskisser och idéer. Fungerar klockrent och kan låta riktigt bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Jag har kikat lite Amplitube 3 som verkar lovande, någon som har erfaranhet av programmet?

Köp en billig preamp istället och få bättre ljud som t ex Blackstar HT-Dual eller Vox Tonelab. Annars om du verkligen vill köra med ampsims så finns det en massa gratis som är minst lika bra som Amplitube och inte drar någon större cpu som Amplitube gör. Sen, oavsett om du kör med någon preamp eller ampsim, behöver du cabimpulser för att det inte ska låta plastigt.

Redigerat av Die Hard
Link to comment
Dela på andra sajter

Annars om du verkligen vill köra med ampsims så finns det en massa gratis som är minst lika bra som Amplitube

Jag är idel öra. Vilka syftar du på?

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Jag är idel öra. Vilka syftar du på?

Tja, t ex http://lepouplugins.blogspot.com/ Och den bästa emuleringen av en tubescreamer: http://www.ultimatemetal.com/forum/equipment/662913-ignite-amps-ts-999-subscreamer-free-pc-vst-plug.html

Och en tubvideo där lepouplugins används: http://www.youtube.com/watch?v=8mlkI7EgqaA&feature=player_embedded

Redigerat av Die Hard
Link to comment
Dela på andra sajter

Tubescreamern har jag aldrig testat. Lepou är i mina öron inte lika bra som Amplitube. Men det måste finnas fler! Det fanns ju "en massa", som var minst lika bra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Tubescreamern har jag aldrig testat. Lepou är i mina öron inte lika bra som Amplitube.

Ja om du inte tycker de låter lika bra så är det upp till dig. Själv tycker jag de är minst lika bra.

Men det måste finnas fler! Det fanns ju "en massa", som var minst lika bra?

Sök själv. Hur svårt är det? Sen om du inte tycker de låter lika bra heller.......

Redigerat av Die Hard
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja om du inte tycker de låter lika bra så är det upp till dig. Själv tycker jag de är minst lika bra.

Sök själv. Hur svårt är det? Sen om du inte tycker de låter lika bra heller.......

Men jag frågar dig nu, vilka du kan rekommendera förutom de två du räknade upp. Du känner uppenbarligen till en massa, jag känner bara till ett fåtal, trådskaparen förmodligen ännu förre. Du får gärna dela med dig av alla dessa gratispluggar som i dina öron låter minst lika bra som Amplitube.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Ja det gör jag men finns inget som hindrar någon att söka vidare själv också. Du kanske vill att jag ska komma hem till dig och knappa in free ampsims i Google? :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det gör jag men finns inget som hindrar någon att söka vidare själv också. Du kanske vill att jag ska komma hem till dig och knappa in free ampsims i Google? :rolleyes:

Gärna! Då kanske du kan passa på att berätta vilka av dem du tycker är minst lika bra som Amplitube också?

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Gärna! Då kanske du kan passa på att berätta vilka av dem du tycker är minst lika bra som Amplitube också?

Nä men jag kan tala om vilket hål din mamma föredrar. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä men jag kan tala om vilket hål din mamma föredrar. :rolleyes:

Ok, men när du berättat detta för mig, kan du då berätta vilka av alla dessa gratispluggar som du anser vara minst lika bra som Amplitube? Jag (och säkert fler med mig) vill nämligen jättegärna veta det...

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)
😆 Du är bara för mycket. Sök själv för fan och testa och se. Tänker inte sitta här och räkna upp alla. Du har fått några och det räcker.
Link to comment
Dela på andra sajter

...Annars om du verkligen vill köra med ampsims så finns det en massa gratis som är minst lika bra som Amplitube...

Jag väntar fortfarande på ett par bra exempel, förutom pedalemuleringen och Lepou som du räknade upp.

😆 Du är bara för mycket. Sök själv för fan och testa och se. Tänker inte sitta här och räkna upp alla. Du har fått några och det räcker.

Jag har alltså fått de enda två du tyckte stämde in på ditt påstående..?

Jag frågar för att jag är nyfiken. Säger någon att det finns en massa gratisalternativ som är så bra att de ligger i klass med Amplitube blir jag som gitarrist väldigt intresserad. Dock förgäves denna gång, uppenbarligen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ledsen för en noob fråga. Jag har nu skaffat ett Roland UA-11 externt ljudkort och en testversion av Amplitube, men något som irriterar mig är att jag kan inte så ut ljudet i datorns högtalare. Det låter toppen om jag stoppar in hörlurar i UA-11 men, det går inte att välja någon output device om jag väljer Asio, då blir output utgråad. I det andra programmet Sonar LE så funkar det men det är en väldig delay från det jag spelar till det låter i högtalarna, om jag här byter driver till Asio så försvinner delay men då är det samma sak med hörlurar.

Jag tycker jag har meckat med massar inställningar men hittar inget som verkar hjälpa, tacksam för tips.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ledsen för en noob fråga. Jag har nu skaffat ett Roland UA-11 externt ljudkort och en testversion av Amplitube, men något som irriterar mig är att jag kan inte så ut ljudet i datorns högtalare. Det låter toppen om jag stoppar in hörlurar i UA-11 men, det går inte att välja någon output device om jag väljer Asio, då blir output utgråad. I det andra programmet Sonar LE så funkar det men det är en väldig delay från det jag spelar till det låter i högtalarna, om jag här byter driver till Asio så försvinner delay men då är det samma sak med hörlurar.

Jag tycker jag har meckat med massar inställningar men hittar inget som verkar hjälpa, tacksam för tips.

Har kollat det nu och det går inte utan att sätta datorhögtalarna i det externa ljudkortet, kanske verkar självklart så här efteråt men så är det iaf 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Har kollat det nu och det går inte utan att sätta datorhögtalarna i det externa ljudkortet, kanske verkar självklart så här efteråt men så är det iaf 🙂

Nice! Är det linjeutgångar för aktiva monitorer du har, eller kör du via 3,5mm-jack?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nice! Är det linjeutgångar för aktiva monitorer du har, eller kör du via 3,5mm-jack?

Det är vanliga hörlurskontakter/datorhögtalarkontakter, det är ju inget avancerat ljudkort jag köpte så det finns totalt 2 ingångar och 2 utgångar. Två är 3,5mm (misstänker jag) och 2 är vanliga typ elgitarrkabel stora (bra beskrivning va 🙂 )

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...