Calle Posted February 14, 2005 Share Posted February 14, 2005 Hej allihopa! Jag är en nybörjare som sitter med min digitalporta (Yamaha AW16G) och ska nu utöka verksamheten genom att skaffa ett hyfsat ljudkort till datorn. Jag har optisk in/ut från portan och vill då ha samma till datorn. Jag har kollat med folket på dustin.se och då fått fram ett par ljudkort som de säljer. Creative Audigy 2 som kostar ca 1500:- Innoax (någonting) som kostar ca 600:- Var också inne och kollade musikbörens hemsida, men där stod inte vidare mycket om optiska ljudkort. De hade dock ett kort som hette ST AUDIO DSP24 för 700. Kan det kanske vara någonting att ha? Min fråga är nu om det billigare ljudkortet duger då jag är student och även försöker spara ihop till ett par KRK-monitorer, eller är det så att det bara är Creative som räknas? Jag är ju medveten om att detta är rekomendationer från ett företag som säljer datorprylar, men det kanske inte spelar så stor roll så länge det är optiska in/utgångar... Har ni kanske några rekomendationer eller är det till och med så att ni har ett ljudkort som passar mig som jag kan köpa? MVH Calle Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredster Posted February 14, 2005 Share Posted February 14, 2005 eller är det så att det bara är Creative som räknas? Nej, jag skulle nog vilja säga tvärtom faktiskt! (Köp inte Creative mao) Kika hellre in ett kort som heter Audiophile 24/96.....ligger runt tusenlappen och är ett mycket kompetent kort för dom pengarna! Har två analoga in/ut, S/PDIF in/ut. Link to comment Share on other sites More sharing options...
pepsmann Posted February 14, 2005 Share Posted February 14, 2005 Nej, jag skulle nog vilja säga tvärtom faktiskt! (Köp inte Creative mao) Kika hellre in ett kort som heter Audiophile 24/96.....ligger runt tusenlappen och är ett mycket kompetent kort för dom pengarna! Har två analoga in/ut, S/PDIF in/ut. Word! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Calle Posted February 14, 2005 Author Share Posted February 14, 2005 Jo tack... Jag har läst om Audiophile 24/96, men det verkar inte som det passar mig. Är det inte så att man ska skilja på SPDIF och Optisk? SPDIF är väl lite mer som koaxial eller? Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Mr Posted February 14, 2005 Share Posted February 14, 2005 (edited) Kolla in Esi Juli@, ett väldigt prisvärt kort tycker jag. Kostar typ 1500:- Köp inte creative!!! The Mr... Edit: Oops, missade den optiska biten 😳 vilket var huvudpunkten i frågan... Det finns bara optiskk ut. Specifikationer - Stöd för DirectWIRE 3.0 - Högkvalitativ 24-bit 192kHz ADC: 114dB dynamiskt omfång - Högkvalitativ 24-bit 192kHz DAC: 112dB dynamiskt omfång - 2 analoga ingångar och 2 analoga utgångar med en unik vändbar design: användaren kan själv välja mellan obalanserade RCA-anslutningar (-10dBu) eller balanserade TRS-anslutningar (+4dBu). - Inbyggd digital optisk utgång med stöd för Dolby Digital 5.1 - Digital coaxial in/ut (med stöd för upp till 192kHz) med stöd för Dolby Digital 5.1 - MIDI med 1 in och 1 ut - Komplett intern digital mixer för nollatency - låter dig även monitorera de digitala in-/utgångarna. - PCI-kompatibilitet – utvecklad att passa +3.3V och/eller +5V PCI-platser - EWDM-drivrutin som stöder Windows 98SE/ME/2000 och XP Edited February 14, 2005 by The Mr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredster Posted February 14, 2005 Share Posted February 14, 2005 (edited) Jo tack... Jag har läst om Audiophile 24/96, men det verkar inte som det passar mig. Är det inte så att man ska skilja på SPDIF och Optisk? SPDIF är väl lite mer som koaxial eller? S/PDIF kan både vara optiskt och koaxial. Vilket som är bäst av de två är en helt annan diskussion. Vissa hävdar att optisk är bättre och andra att koaxial. Är inte så stor skillnad egentligen tycker jag. Men du ska inte titta på dustin efter ljudkort tycker jag....dom ligger väl lite i överpris va? (kan ha fel) EDIT: om du nu absolut måste ha S/PDIF med optisk anslutning så har jag för mig att ST AUDIO DSP24 har både och...... Edited February 14, 2005 by Fredster Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts