indi Postat 26 april 2005 Postat 26 april 2005 Pienny sa: kantorn sa: Tja Cmaj7 och Gmaj7 funkar bra ihop, det är bara en fråga om att lägga den "främmande" tonen (F#) en bra bit från C-ackordet. Det blir då ett s.k överlagrat ackord. Testa t.ex ackordet (piano) VäH: c-g-e1, HöH:g1-b1-d2-f#2 Låter rätt cool.... Jag tror inte att han menade att han skulle spela ackorden samtidigt!! Eller...? (det kanske är bättre att använda den här funktionen) yes han menade samtidigt
robertus Postat 27 april 2005 Trådstartare Postat 27 april 2005 indi sa: Låter rätt cool.... Jag tror inte att han menade att han skulle spela ackorden samtidigt!! Eller...? yes han menade samtidigt Nej inte samtidigt med efter varandra 😄 Så överlagrade ackord är att spela två ackord samtidigt med exempelvis två olika gitarrer!?! 😉
VacUm Postat 27 april 2005 Postat 27 april 2005 Med 6 strängar kan du ju spela 2 st 3-klanger.. Sen kan du ju alltid utelämna mindre viktiga toner i det undre akordet om du vill.
robertus Postat 27 april 2005 Trådstartare Postat 27 april 2005 Så det är det som menas med överlagrade ackord?! Ska testa det när jag kommer hem från jobbet
Pienny Postat 27 april 2005 Postat 27 april 2005 robertus sa: indi sa: Låter rätt cool.... Jag tror inte att han menade att han skulle spela ackorden samtidigt!! Eller...? yes han menade samtidigt Nej inte samtidigt med efter varandra 😄 Så överlagrade ackord är att spela två ackord samtidigt med exempelvis två olika gitarrer!?! 🙂 Nja, det är väl mer så att man spelar två ackord samtidigt på samma instrument? Okej, det blir samma effekt, men just det att man kombinerar två ackord till ett. I det här faller blir det ju åtta toner sammanlagt. Oftast går det att avnvända nån annan beteckning för ett överlagrat ackord (vilket jag aldrig hört förut) men jag har sett t ex A/Fm och Bbm/G... är det så man skriver, eller? 😳
Pienny Postat 27 april 2005 Postat 27 april 2005 Mu. Jag vet att jag är lite korkad... 🙂 men vad gör jag för fel när jag ska posta saker...?
Tobbe Postat 27 april 2005 Postat 27 april 2005 Egentligen är det väll rätt sällan man skulle försöka skriva en överlagring på något sett utan man skulle nog utgå från grund ackordet och sedan lägga på färjningar. Lägger man ett Gmaj7 på ett Cmaj7 får man ju den fina klangen av ett Cmaj9#11
Torre Postat 27 april 2005 Postat 27 april 2005 (redigerat) Am7/B känns kanske lättare att säga eftersom septiman inte ligger i basen. Fast samtidigt kanske grundtonen finnas med nånstans i ackordet 😄 Redigerat 28 april 2005 av Torre
TompaD Postat 12 juni 2005 Postat 12 juni 2005 (redigerat) Tobbe sa: Egentligen är det väll rätt sällan man skulle försöka skriva en överlagring på något sett utan man skulle nog utgå från grund ackordet och sedan lägga på färjningar. Lägger man ett Gmaj7 på ett Cmaj7 får man ju den fina klangen av ett Cmaj9#11 Har sett en variant på notation som är svår att visa här... :-) Skall försöka ändå - man skriver båda ackorden rakt ovanför varandra med ett gammalt hederligt dela-med-tecken...som ett bråk typ: Bb7 ___ C ...mja...något sådant...fast ackorden närmre varandra. Vilket som är lättast att avläsa är väl en smaksak. Mvh TompaD Redigerat 12 juni 2005 av TompaD
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.