Jump to content
Annons

Starta XP från extern HD


Mannex

Recommended Posts

Efter fadäsen med service pack 2 (se denna tråd) har jag köpt en ny HD att stoppa i min bärbara och satt den gamla i en extern USB-kabinett.

Nu undrar jag om det går att starta upp datorn med Windows-installationen som ligger på den externa HD:n? Jag har varit inne och kollat i start/boot-inställningar men är osäker på vad som skall göras. Jag vet dock att man skall kunna få upp valet under uppstarten att starta två olika XP-installationer...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det borde väl funka tror jag.

Det enda som du ska behöva ändra i dos är bootsekvensen dvs vilken enhet som skall bootas först. Sätt i den externa disken, sätt på datorn och gå i dos och välj den externa disk som nr 1 i boot sekvensen så borde det funka tror jag.

Lycka till!

Mvh / djonas

Link to comment
Dela på andra sajter

Det borde väl funka tror jag.

Det enda som du ska behöva ändra i dos är bootsekvensen dvs vilken enhet som skall bootas först. Sätt i den externa disken, sätt på datorn och gå i dos och välj den externa disk som nr 1 i boot sekvensen så borde det funka tror jag.

Lycka till!

Mvh / djonas

Inte i Dos. I biosen, du trycker vanligtvis ner del knappen under uppstarten för att komma in i bios för att göra inställningar...

The Mr...

Link to comment
Dela på andra sajter

Men i biosen kan jag endast välja start-ordningen mellan Hårddisk, CD, Floppy och nätverk, jag kan inte välja vilken hårddisk den ska boota först ifrån...  😄

Va? 😱 ...låter mycket märkligt...om du har en intern hårdisk i datorn och sen sätter i den externa så ska bios om allt står rätt till hitta den och således ska du kunna sätta den externa disken först i bootsekvensen.

Prova att starta windows med operativsystemet från den interna disken och kolla ifall windows hittar ny maskinvara dvs den externa disken, i så fall ska den gå att hitta den i bios oxå. Om inte så har jag ingen tyvärr aning.

Mvh / djonas

Link to comment
Dela på andra sajter

Men i biosen kan jag endast välja start-ordningen mellan Hårddisk, CD, Floppy och nätverk, jag kan inte välja vilken hårddisk den ska boota först ifrån...  😄

Har du inte USB som ett av valen där, så är det ditt moderkort som inte vill boota från USB. Case closed. 😄

För övrigt håller jag med Barden.

Redigerat av vectro
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...