Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej.

Ska i dagarna köpa mig ett ljudkort och har spanat in mig pÄ 2 st som jag nu vÀljer mellan.

De Àr Focusrite Saffire Pro 24 och TC Electronic Impact Twin.

NÄgon som har erfarenhet av bÀgge korten/hört nÄnting och kan uttala sig om kvalitén dessemellan?

Sen sÄ undrar jag vad skillnaden Àr mellan Focusrite Saffire Pro 24 och Focusrite Saffire Pro 24 DSP?

DSP Àr ju den senare versionen som har 2st hörlursuttag, VRM (Virtual Reference Monitoring) och en DSP processor som ger latency fri reverd, kompressor och EQ.

Men utöver de grejerna - Àr det nÄgon skillnad pÄ pre-amps, faktisk latency in i datorn m.m?

Tacksam för svar

MVH/Simon

Redigerat av taszhenigma
Annons
Postat

Sen sÄ undrar jag vad skillnaden Àr mellan Focusrite Saffire Pro 24 och Focusrite Saffire Pro 24 DSP?

DSP Àr ju den senare versionen som har 2st hörlursuttag, VRM (Virtual Reference Monitoring) och en DSP processor som ger latency fri reverd, kompressor och EQ.

Men utöver de grejerna - Àr det nÄgon skillnad pÄ pre-amps, faktisk latency in i datorn m.m?

Vad jag har förstÄtt Àr det de enda skillnaderna. Dvs DSP-processorn samt ett extra hörlursutttag.

Preampsen ska vara samma, iaf enligt Focusrite's Comparison chart.

Postat (redigerat)

Kokanin har rÀtt.

Den dĂ€r VRM-prylen provade jag för nĂ„gra veckor sedan. Den gjorde absolut jobbet men inte mer. Inget piskar riktiga monitorer i bra miljö 😑 Kul leksak, though.

För övrigt har jag bara bra saker att sÀga om Focusrite. Stabilt och pÄlitligt, kalasiga preamps och trevlig rountingmjukvara (Mix Control).

Sedan Àr sÄ Àr deras plug-in svit inte helt och hÄllet dÄlig den heller. Gillar EQ:n speciellt.

VĂ€nligen,

CHAE

EDIT: lade till lite

Redigerat av CHAE
Postat

Fint att höra! Gör DSP'n pÄ nÄgot sÀtt att jag fÄr lÀgre latency nÀr jag spelat in? Eller gÀller det endast om man anvÀnder de medföljande plugins?

Postat

Fint att höra! Gör DSP'n pÄ nÄgot sÀtt att jag fÄr lÀgre latency nÀr jag spelat in? Eller gÀller det endast om man anvÀnder de medföljande plugins?

DSP har inte med latency att göra, pÄ det viset. Att ljudkortet har en DSP-processor betyder att de effekter och och processorer som ingÄr (EQ, kompressor, reverb) drivs av kraften i sjÀlva ljudkortet. AlltsÄ inte av datorn. Detta Àr t.ex. vÀldigt bra om man inte har en sÄ kraftfull dator. AnvÀnder du medföljande pluggar belastar de alltsÄ inte datorn (iaf inte lika mycket).

Du kanske kÀnner till UAD-2? Dessa Àr effekter och processorer som drivs via DSP-kraft. Folk anvÀnder dessa dels för att de Àr bra pluggar, men ocksÄ för att de drivs just via DSP. Saffire Pro 24 DSP anvÀnder samma princip.

AngÄende latencyn. NÀr Focusrite skriver "DSP-powered compression and EQ for ultra-low-latency tracking" menar de antagligen att det blir vÀldigt lite latency i lyssningen, nÀr du spelar in, för att signalen inte behöver gÄ via en plugg i datorn.

Postat

Kom nu pÄ att ett firewire-kort endast hade funkat till en ny Mac och inte till min nuvarande dator...

SÄ jag kollar pÄ USB-kort istÀllet.

Hur Àr ljudkvalitén i Focusrite Saffire 6 USB jÀmfört med de tidigare nÀmnda? NÄgon som har anvÀnt sig av 6 usB?

Postat

...och ett FW-kort Àr helt omöjligt att köpa eller hur tÀnker du dÀr?

Postat

...och ett FW-kort Àr helt omöjligt att köpa eller hur tÀnker du dÀr?

Jag har tydligen lyckats köpa den Ă€nda datorn som inte har kort-plats... 😏

Funderar ju iof pÄ att köpa mig en Mac och sÀlja datorn jag har nu - men dÄ har jag ingen PC lÀngre, vilket kÀnns surt.

Blir tokig pÄ detta!!!

Postat

Jag har tydligen lyckats köpa den Ă€nda datorn som inte har kort-plats... 😏

Bummer, dude! 🙁

Vad det gĂ€ller Focusrite's USB-linje sĂ„ vet jag faktiskt inte, tyvĂ€rr. HĂ„rdvaran (preamps etc) bör det vĂ€l inte vara nĂ„gon större skillnad pĂ„ 😕

Postat

Bummer, dude! 🙁

Vad det gĂ€ller Focusrite's USB-linje sĂ„ vet jag faktiskt inte, tyvĂ€rr. HĂ„rdvaran (preamps etc) bör det vĂ€l inte vara nĂ„gon större skillnad pĂ„ 😕

Precis. De sa i affÀren (4sound) att det var samma preamps. En grej jag har tÀnkt pÄ bara Àr att det stÄr "High Quality 24-bit 48 kHz USB Interface".

48kHz - hur stÄr skillnad gör det mot 196khz?

Postat

Precis. De sa i affÀren (4sound) att det var samma preamps. En grej jag har tÀnkt pÄ bara Àr att det stÄr "High Quality 24-bit 48 kHz USB Interface".

48kHz - hur stÄr skillnad gör det mot 196khz?

48 kHz Àr tillrÀckligt! Man gör ju sedan om det till 44.1 kHz, nÀr lÄten Àr klar. Det Àr inte ofta man behöver spela in i 196 kHz. Symfoniorkestrar, som Àr mycket dynamiska, kan krÀva det. Men dÄ krÀvs ocksÄ att mikrofoner, preamps osv Àr av högsta klass.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.