Casperfren Postat 30 maj 2011 Postat 30 maj 2011 Jag tycker att det här med fasen blir en omöjlig uppgift om man har en mick nära och en längre bort. Jag kom på idag att man ju kan spela in med närmick en tagning och sen spela in rummick som dubb. Funkar väldigt bra verkar det som! Säg era tipps på hur undvika fas och allmänt hur ni spelar in era förstärkare!
AnthonyS Postat 30 maj 2011 Postat 30 maj 2011 En Shure SM57 och en Sennheiser MD421 på varsitt eller samma element, beroende på hur det låter. Vinklar och avstånd efter vad örat säger. Snudd på aldrig rumsmick, om det inte är ett VÄLDIGT bra rum. Och det är det sällan. Därför föredrar jag ofta att lägga på rummet efteråt. Dock mickar jag sällan stärkare nu. Det digitala är så bekvämt, och låter rysligt bra. 1
LIIKET Postat 30 maj 2011 Postat 30 maj 2011 En SM57a på stället som låter bäst. Alternativt en uppmickning fredman style. Aldrig rumsmick. Men jag spelar också bara in rock/metal, och där är ju rum på gitarrer inte speciellt fördelaktigt.
Guitar Nilsson Postat 30 maj 2011 Postat 30 maj 2011 Jag har ett rum som trummor låter bra i, så det borde väl kunna vara fint med extra rumsmick på stärkaren oxå? Men nej, jag tycker inte det tillför nåt. Jag har en Sennheiser E906 jag närmickar med, det låter så j-a bra att inget av det jag provat som rumsmickning tillfört nåt. Jag har spelat in en snällare kompgitarr med en TLM102 ca en meter ut, men då skippade jag i stället närmicken.
pHISTERmILL (oregistrerad) Postat 30 maj 2011 Postat 30 maj 2011 En st mick nära. Antingen en MD421 eller en Milab, eller en AKG. Olika beronde på vad man vill ha. Kör aldrig nån rumsmick och sällan mer än en mick öht.
Sakenjag Postat 3 juni 2011 Postat 3 juni 2011 Jag kör en vanlig sm57a så nära fronttyget jag kan komma, den ska ta närhet och tydlighet i ljudet och en violet blackknight 30cm ifrån, både live och i studio..
boygirlme Postat 5 juni 2011 Postat 5 juni 2011 (redigerat) Line:ar alltid från stärkaren som referens, då kan jag placera 2-3 sm57:or (använder sällan 3, men 2 är desto mer vanligt)på olika ställen för att sedan utgå från den line:ade inspelningen för att få de mickar jag använt i fas. Det är ganska enkelt att få det rätt i fas nu i den digitala världen. Sen med placering av mick beror på det soundet jag vill ha, vill jag ha fett; placerar jag mick nära fronttyget i kanten av membranet + en mick offaxis. vill ja ha det bright går jag närmare mitten av membranet och placerar antingen 1 mick bakom stärkaren eller 2st mick på varsin sida membranet som jag senare eq:ar olika för önskat effekt. Redigerat 5 juni 2011 av boygirlme
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.