Jump to content
Annons

Spela in live via MADI


Alobar

Recommended Posts

Håller på att undersöka vad jag behöver för att spela in en livekonsert via mulikabel och något som heter Madi. Det finns tydligen speciella kablar att använda men vad måste jag ha för system/maskin för att spela in på? Jobbar i Logic 8 med ett fireface 400 ljudkort normalt

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Läs på hos RMEAudio om MADI. De har korten och i manualerna finns bra beskrivningar. Korten kan du sätta i en modern PC/MAC skulle jag gissa, gäller dock att hela systemet orkar med ( tips: testkör långa inspelningar på några timmar hemma innan det är dags ) .

Madi kan skicka upp till 64 ljudkanaler på samma kabel, hur många det faktiskt går beror på samplefrekvens och utrustningen. Kabeln kan vara antingen en särskild sorts optisk ( inte den där som man har till TosLink eller ADAT ) eller koax, inget man bara råkar ha har hemma med andra ord. Drömmen är väl att ha preamps och AD-omvandlare på scenen och sedan bara dra en tunn MADI optisk bort till inspelningsbussen. Helst skall då preamps vara fjärrstyrda, RME har en trevlig burk för sånt i MicStasy.

Nå, MADI är väl än så länge inget som amatörer brukar äga själva så det låter som att du har en resa kvar att göra.

// Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett komplett MADI-system kostar en rejäl slant, så tänk först över om du verkligen behöver ett sådant system eller om det trots allt räcker med "normala" ljudkort...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...