spaceman Postat 26 maj 2011 Postat 26 maj 2011 Vad ska man sÀga, skratta eller grÄta ? http://www.svd.se/kultur/stim-pressar-festivalerna_6195525.svd
Lindeberg Postat 26 maj 2011 Postat 26 maj 2011 Jag har svÄrt att förstÄ festivalernas kritik. Vi talar om vinstmaskiner som Sweden rock och Peace & Love... Varför skulle de inte ha rÄd? UpphovsmÀnnen Àr sjÀlva grunden för festivalernas existens och ska ha ordentlig ersÀttning. 2
GÀst Postat 26 maj 2011 Postat 26 maj 2011 Ganska omoget beteende frÄn bÄda sidor Àven om jag hÄller pÄ Sweden Rock hÀr. Jag stör mig pÄ STIM, mest pÄ grund av deras sjuka sÀrstÀllning i kombination med en kaxig attityd, typ STIM vÀlkomnar SHR in i 2000-talet.
spaceman Postat 26 maj 2011 TrÄdstartare Postat 26 maj 2011 Det som Àr sjukt Àr att pga minskade intÀkter för artister för misnkad skivförsÀljning etc har gjort sÄ artister & band krÀver högre gager som kompensation för detta. Och det drabbar ju dom som stÄr för arragemangen för festivaler & gigg. NÄja, sÄhÀr tycker STIM ang Sweden Rock: http://www.stim.se/sweden_rock
Tjabbalabba Postat 26 maj 2011 Postat 26 maj 2011 Det som Àr sjukt Àr att pga minskade intÀkter för artister för misnkad skivförsÀljning etc har gjort sÄ artister & band krÀver högre gager som kompensation för detta. Och det drabbar ju dom som stÄr för arragemangen för festivaler & gigg. "Sweden Rock har landets högsta biljettpriser. Samtidigt delar festivalen varje Är ut jÀttevinster till nÄgra fÄ Àgare. Efter en granskning har nu ett brÄk blossat upp kring miljonrullningarna - och Sweden Rock vÀljer att bojkotta lokaltidningen Sydöstran. Med bara en dryg mÄnad kvar till en av Sveriges största festivaler, Sweden Rock i Sölvesborg, kokar det i Blekinge-trakterna. Och det beror inte bara pÄ att internationella artister som Ozzy Osbourne och Judas Priest Àr i antÄgande. Med biljettpriser som landar pÄ 2 390 kronor gör arrangörerna nu rekordvinster. Det senaste protokollet frÄn bolagsstÀmman, som Expressen tagit del av, visar ett resultat pÄ 17,3 miljoner. Till aktieÀgarna delades samma Är 17 miljoner kronor ut. Störst utdelning fick Sweden Rocks styrelseordförande Peter Palmbergs och festivalgeneral Ingolf Perssons bolag. 2010 kunde de inkassera 4,2 miljoner kronor var." http://www.expressen.se/noje/1.2424544/sweden-rock-gor-miljonvinst-och-bojkottar-lokaltidning Verkar inte gÄ nÄgon större nöd pÄ Sweden Rock, smÄaktigt av dom att inte betala till STIM, nÀr de kan plocka ut sÄ stora vinster. 5
GÀst Postat 26 maj 2011 Postat 26 maj 2011 Ja, de tjÀnar myckt pengar. Lite kul Àr att STIM försöker fÄ det till smÄsummor: "ErsÀttningen till lÄtskrivarna Àr en liten del av festivalernas budget, i normalfallet under 3 procent, eller en fjÀrdedel av vad en genomsnittlig festival lÀgger pÄ marknadsföring." "Bara" en fjÀrdedel av marknadsföringsbudgeten. Wtf
Tjabbalabba Postat 26 maj 2011 Postat 26 maj 2011 Ja, de tjÀnar myckt pengar. Lite kul Àr att STIM försöker fÄ det till smÄsummor: "ErsÀttningen till lÄtskrivarna Àr en liten del av festivalernas budget, i normalfallet under 3 procent, eller en fjÀrdedel av vad en genomsnittlig festival lÀgger pÄ marknadsföring." "Bara" en fjÀrdedel av marknadsföringsbudgeten. Wtf Under 3% Àr inte mycket, speciellt inte med tanke pÄ att Àgarna till Sweden Rock var och en verkar ta ut betydligt mer i vinst varje Är.
Desecrated Postat 26 maj 2011 Postat 26 maj 2011 Man fÄr ju gage nÀr man spelar live, borde inte det dugga. Man Àr ju dÀr för att spela inför fansen, inte för att dra in varenda liten smÄslant.
Tjabbalabba Postat 26 maj 2011 Postat 26 maj 2011 Man fÄr ju gage nÀr man spelar live, borde inte det dugga. Man Àr ju dÀr för att spela inför fansen, inte för att dra in varenda liten smÄslant. MÄnga upphovsmÀn Àr ju inte dÀr och spelar och skÀlet till festivalers ökade popularitet, beror mycket pÄ att det för mÄnga arrangörer Àr lÀttare att tjÀna pengar pÄ festivaler Àn pÄ vanliga konserter som oftast inte omsÀtter lika mycket pengar och dessutom löper större risk att stÀllas in Àn festivaler.SÄ att Sweden Rocks försöker slingra sig ifrÄn att ersÀtta upphovsmÀnnen till det som deras verksamhet bygger pÄ Àr vÀldigt lÄgt.
Frekvensspektrumanalysator Postat 26 maj 2011 Postat 26 maj 2011 (redigerat) Men vafan, fÄr inte artisterna gage eller vad Àr det för gnÀll? Redigerat 26 maj 2011 av Frekvensspektrumanalysator
Tjabbalabba Postat 26 maj 2011 Postat 26 maj 2011 Men vafan, fÄr inte artisterna gage eller vad Àr det för gnÀll? Jo dÄ, men nu handlar det ju frÀmst om upphovsmansersÀttningen. kan dock tÀnka mig att en hel del band kommer krÀva högre gage frÄn Sweden Rock, nu nÀr det visat sig att de gör sÄ stora vinster.
Frekvensspektrumanalysator Postat 26 maj 2011 Postat 26 maj 2011 Eftersom banden tjÀnar pengar pÄ att spela andras lÄtar borde det vÀl vara uppgörelsen mellan band och lÄtskrivare som Àr intressant?
GÀst Postat 26 maj 2011 Postat 26 maj 2011 Kan dock tÀnka mig att en hel del band kommer krÀva högre gage frÄn Sweden Rock, nu nÀr det visat sig att de gör sÄ stora vinster. Festivalens vinster har vÀl aldrig varit nÄgon hemlighet? Och om en festival gÄr dÄligt, nöjer sig bandet med mindre betalt dÄ?
Tjabbalabba Postat 26 maj 2011 Postat 26 maj 2011 Eftersom banden tjÀnar pengar pÄ att spela andras lÄtar borde det vÀl vara uppgörelsen mellan band och lÄtskrivare som Àr intressant? Ja och dÀr ingÄr ju upphovsrÀttsersÀttningen.
Tjabbalabba Postat 26 maj 2011 Postat 26 maj 2011 Festivalens vinster har vÀl aldrig varit nÄgon hemlighet? Och om en festival gÄr dÄligt, nöjer sig bandet med mindre betalt dÄ? Ja ofta brukar det bli sÄ för en hel del band som ibland blir helt utan gage om en festival gÄtt back. Att de som driver Sweden Rock Festival tar ut sÄ mycket pengar i vinst samtidigt som biljettpriserna höjts tycker jag visar pÄ att de inte Àr de musikentusiaster som mÄnga tidigare gjort gÀllande. Det Àr inget fel att tjÀna pengar men tycker det ska vara rimligt sett till insats.
Demonproducenten Postat 26 maj 2011 Postat 26 maj 2011 helt fantastiskt att vissa hÀr inte vet skillnad pÄ begreppen artist och upphovsman....
Desecrated Postat 26 maj 2011 Postat 26 maj 2011 (redigerat) Ibland sÄ Àr ju artisten upphovsman... MEN, jag dÄ som faktiskt har sÄlt lÄtar till artister som upptrÀder live. Jag fÄr betalt nÀr jag sÀljer lÄten, SÄ jag kÀnner inget behov av att fÄ 3% av intÀkterna frÄn festivalen. Det Àr lite gran som om jag skulle bygga en soffa och varje gÄng grannar kom över och satt i den sÄ ska jag ha betalt för det. Jag tycker stim ska höra med sina medlemmar om det hÀr Àr nÄgot dom vill stödja innan dom börjar med ett sÄdant hÀr projekt. Det har gÄtt sÄ pass lÄngt pÄ senaste Är att det Àr lÀttare att fÄ jobb i branschen om man inte Àr stim-medlem. Redigerat 26 maj 2011 av Desecrated 1
Tjabbalabba Postat 26 maj 2011 Postat 26 maj 2011 Ibland sÄ Àr ju artisten upphovsman... MEN, jag dÄ som faktiskt har sÄlt lÄtar till artister som upptrÀder live. Jag fÄr betalt nÀr jag sÀljer lÄten, SÄ jag kÀnner inget behov av att fÄ 3% av intÀkterna frÄn festivalen. Det Àr lite gran som om jag skulle bygga en soffa och varje gÄng grannar kom över och satt i den sÄ ska jag ha betalt för det. DÄlig jÀmförelse eftersom jag antar att dina grannar inte tar betalt för att sitta i din soffa. 1
Demonproducenten Postat 26 maj 2011 Postat 26 maj 2011 Jag tycker stim ska höra med sina medlemmar om det hÀr Àr nÄgot dom vill stödja innan dom börjar med ett sÄdant hÀr projekt. det ingÄr i kontraktet man skrivit pÄ med stim och dÀrmed gett stim uppdraget att utföra för ens rÀkning att du valt en helt annan lösning Àr din ensak och har inget med andras lösningar att göra
sadomachine (oregistrerad) Postat 26 maj 2011 Postat 26 maj 2011 Men vafan, fÄr inte artisterna gage eller vad Àr det för gnÀll? Dom mindre banden som spelar dÀr fÄr inget betalt sÄvitt jag vet.
Desecrated Postat 26 maj 2011 Postat 26 maj 2011 DÄlig jÀmförelse eftersom jag antar att dina grannar inte tar betalt för att sitta i din soffa. Om jag bygger en soffa Ät en stripbar, fÄr jag betalt varje gÄng nÄn sitter i den? Àven om den anvÀnds för lapdance, dÄ det alltsÄ kostar extra att sitta i den soffan. det ingÄr i kontraktet man skrivit pÄ med stim och dÀrmed gett stim uppdraget att utföra för ens rÀkning att du valt en helt annan lösning Àr din ensak och har inget med andras lösningar att göra Jag trodde vi trodde pÄ demokrati i det hÀr landet. NÄnting borde vÀl medlemmarna ha att sÀga till om, heller kör stim med samma metoder som sami.
Desecrated Postat 26 maj 2011 Postat 26 maj 2011 Dom mindre banden som spelar dÀr fÄr inget betalt sÄvitt jag vet. Har man otur sÄ kan man fÄ betala för att spela. Men dÄ mÄste man vara smart, hyra in en kille i elefantdrÀkt att dansa pÄ scen, lÀgga upp det pÄ youtube, fÄ nÄgra hundra hits om dagen och söka sponsor pÄ videon. Det ska ju inte vara festivalernas ansvar att ta hand om artisterna till 100% (bortom rimliga grÀnser). Deras ansvar ligger ju hos dom betalande kunderna. Dom flesta banden Àr ju medvetna om vad dom ger sig in i nÀr dom gÄr med pÄ att spela pÄ en festival. I sÄna fall ska ett kontrakt göras mellan festivalen, stim och banden. I vÀrsta fall fÄr dom stim-reggade banden vÀgra att spela pÄ festivalen om dom inte gÄr med pÄ utbetalningen, men i slutÀndan mÄste ju stim stÄ ansvarig inför sina kunder.
Tjabbalabba Postat 26 maj 2011 Postat 26 maj 2011 Om jag bygger en soffa Ät en stripbar, fÄr jag betalt varje gÄng nÄn sitter i den? Àven om den anvÀnds för lapdance, dÄ det alltsÄ kostar extra att sitta i den soffan. Nu tÀnker du Äterigen fel folk betalar ju inte för att fÄ sitta i soffan utan för att fÄ nÀrkontakt med en förhoppningsvis sexig kvinna, men sÀg sÄ hÀr istÀllet, du bygger soffan och hyr ut eller leasar den till strippbaren, vilket inte Àr helt ovanligt. Eller sÄ har du en agentur som hyr ut strippor till klubben och fÄr procent pÄ deras intÀkter, inte heller helt ovanligt.
Frekvensspektrumanalysator Postat 26 maj 2011 Postat 26 maj 2011 UpphovsmansersÀttningen Àr en gammal dinosaurie. Fossiliserad.
pxm Postat 26 maj 2011 Postat 26 maj 2011 Tycker helt klart att upphovsrÀttsmÀnnen och STIM borde stÄ pÄ sig. Anser att de har helt rÀtt..
Tjabbalabba Postat 26 maj 2011 Postat 26 maj 2011 (redigerat) UpphovsmansersÀttningen Àr en gammal dinosaurie. Fossiliserad. Snarare sÄ Àr upphovsmansersÀttningssystemen pÄ de flesta sÀtt vitalare Àn nÄgonsin tack vare bÀttre redovisningssystem och bÀttre kontroller pÄ vad som verkligen spelas var och nÀr det spelats. Redigerat 26 maj 2011 av Tjabbalabba
Demonproducenten Postat 27 maj 2011 Postat 27 maj 2011 Jag trodde vi trodde pÄ demokrati i det hÀr landet. NÄnting borde vÀl medlemmarna ha att sÀga till om, heller kör stim med samma metoder som sami. man ska vara försiktig med anvÀndadet av ord man inte begriper innebörden av
Demonproducenten Postat 27 maj 2011 Postat 27 maj 2011 UpphovsmansersÀttningen Àr en gammal dinosaurie. Fossiliserad. sÀger du bara för att du inte Àr aktuell för nÄgra utbetalningar 2
GÀst Postat 27 maj 2011 Postat 27 maj 2011 Demonproducenten: LÀgg ner attityden. Snarare sÄ Àr upphovsmansersÀttningssystemen pÄ de flesta sÀtt vitalare Àn nÄgonsin tack vare bÀttre redovisningssystem och bÀttre kontroller pÄ vad som verkligen spelas var och nÀr det spelats. Fast hur har kontrollerna blivit bÀttre? Jag menar, alla pizzerior som MÄste Betala Till STIM pÄ grund av radion som stÄr pÄ i bakgrunden - det handlar vÀl fortfarande om STIM-folk som gÄr ut och kontrollerar manuellt? Och ersÀttning vid radio/tv har vÀl aldrig varit nÄgot problem att berÀkna, osannolikt att SVT skulle börja mygla liksom.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.