Jump to content
Annons

Tankar och sätt att skapa musik på


borgona (oregistrerad)

Recommended Posts

borgona (oregistrerad)

Hejsan!

Jag är ny på forumet, men jag tänker inte göra en presentation 😉 Har inte ett smack att informera er om. Jag ska fatta mig kort, så jag kommer med lite citat från Steinbergs sidan nedan:

http://www.steinberg.net/en/artists/community_stories/hans_zimmer.html#c83558

Citat:

Part of why I like Cubase is that I don’t sound like everybody else. I mean we never use library sounds. You don’t really want to hear a sound you have in your 160-million-dollar movie in somebody else’s movie in the theater next door so everything we use is made from scratch.

[...]

Citat:

I’ve never understood why people don’t make their own sample library because it’s really not that hard, it just takes a bit of time and having a few friends who can play instruments extraordinarily well plus a hall for recording. And it’s so much better because it’s custom-made.

Försöker han säga att han inte använder sig av bibliotek? De gör egna verkar det som... Men om man skaffar sig Halion Symphonic Orchestra t.ex. så är väl det en aning mer sofistikerat än Magix Music Maker 15s typ av slingor? Alltså, man kan väl mixa om dem o.s.v.?

Redigerat av borgona
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
drloop (oregistrerad)

Hans Zimmer kör nog alla orkesterbibliotek som finns. Och han kan spela in egna samplingar for sure. Och hyra in en symfoniorkester vid behov.

Vill du göra orkestermusik som hemmapulare så är samplebibliotek grejen. Vare sig du använder Magix eller Cubase skall jag säga.

Link to comment
Dela på andra sajter

borgona (oregistrerad)

Hans Zimmer kör nog alla orkesterbibliotek som finns. Och han kan spela in egna samplingar for sure. Och hyra in en symfoniorkester vid behov.

Vill du göra orkestermusik som hemmapulare så är samplebibliotek grejen. Vare sig du använder Magix eller Cubase skall jag säga.

Jag är total nybörjare inom det här 😉. Så om du kunde ge en mer exakt förklaring på samplebibliotek, så skulle det uppskattas av mig. Men är det så det fungerar med de där biblioteken, såsom HSO, att man typ kan mixa om dem? Alltså, pitch o.s.v.?

Det är ju roligt att göra ljud från scratch. Bara spela in lite udda saker du har i hemmet och börja jobba.

Om det är som du säger verkar jag hänga med på hur han menar 😉

Men, tja... Borde man skaffa ett sådant där Halion? Någon som har koll på vad för typ av bibliotek som följer med Cubase från början? Det kostar ju ändå ca 5 lakan... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

borgona (oregistrerad)

Det finns många bra gratis pluggar och soundfonts paket på nätet som du kan börja med.

Som exempelvis?

Jag skulle också vilja veta hur det går till när Mr Zimmer gör sin musik med röster i, ofta lite kör liknade, är det bibliotek då också? För han lär ju knappast sitta och spela in röster, vars pitch ligger på kvinno nivå 😛

Redigerat av borgona
Link to comment
Dela på andra sajter

Som exempelvis?

Jag skulle också vilja veta hur det går till när Mr Zimmer gör sin musik med röster i, ofta lite kör liknade, är det bibliotek då också? För han lär ju knappast sitta och spela in röster, vars pitch ligger på kvinno nivå 😛

gå till kvr instruments och sök där.

Okej alltså zimmer har en budget på 400.000 dollar per film så han har råd att spela in en riktig kör och orkester.

Det finns samplebibliotek med både orkester och kör, det finns också plugins/vst-isntrument som har orkester och kör. Allt för många för att nämna här.

Redigerat av Desecrated
Link to comment
Dela på andra sajter

borgona (oregistrerad)

gå till kvr instruments och sök där.

Okej alltså zimmer har en budget på 400.000 dollar per film så han har råd att spela in en riktig kör och orkester.

Det finns samplebibliotek med både orkester och kör, det finns också plugins/vst-isntrument som har orkester och kör. Allt för många för att nämna här.

Ska söka där! För att ta det enkelt; kan man använda andra payware VSTs, som HALion, fast från andra tillverkare med Cubase? Liksom du kan använda HALion med andra program?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska söka där! För att ta det enkelt; kan man använda andra payware VSTs, som HALion, fast från andra tillverkare med Cubase? Liksom du kan använda HALion med andra program?

jodå, det är en vsti och funkar i alla program som stödjer vst. MEN halion är inte den bästa på marknaden, det finns mycket bättre vst's beroende på vad man är ute efter, det finns rankningslistor på kvr som ger mycket information och sånt.

Link to comment
Dela på andra sajter

borgona (oregistrerad)

jodå, det är en vsti och funkar i alla program som stödjer vst. MEN halion är inte den bästa på marknaden, det finns mycket bättre vst's beroende på vad man är ute efter, det finns rankningslistor på kvr som ger mycket information och sånt.

Bra att det fungerar med det mesta då 🙂 Även Magix Music Maker 15? Inte för att jag vill ha det där dock 😛

Hurm. När du säger att den inte är den bästa på marknaden, bygger du det på kvr recensioner/listor då? Är kvr by the way, den här sidan?

Redigerat av borgona
Link to comment
Dela på andra sajter

Bra att det fungerar med det mesta då 🙂 Även Magix Music Maker 15? Inte för att jag vill ha det där dock 😛

Hurm. När du säger att den inte är den bästa på marknaden, bygger du det på kvr recensioner/listor då? Är kvr by the way, den här sidan?

Jag bygger det på att andra liknande vst har mer ljud, mer möjligheter att ändra ljud, drar mindre cpu, har med stöd från andra tillverkare och har ett bättre interface.

Jo du har rätt sida där.

Link to comment
Dela på andra sajter

borgona (oregistrerad)

Okej, tack! 🙂 Får spara en länk till kvr 😛 Några exempel på VST körer? Bara gratis saker... nej det kostade ju på kvr.

Link to comment
Dela på andra sajter

EW.Ql:s Symphonic Choir( stort program och tror du behöver 52 Gig eller mer för bibliteken) sjulle kanske

vara något för dig,Borgona.

Söker du andra ljud bibliotek så finns det massor av dem på nätet.

Men du skulle kanske vara intresserad av att göra egna samplingar och bibliotek låter det litet grann

som (tycker jag-kan ha fel..)

Har själv börjat fundera på det och kollat in olika prtabla inspelare och mickar...

.men jag har inte kommit så mycket längre i just den frågan ännu.till hösten kanske om jag inte väljer

att akustikbehandla vardxagsrummet eller om verkligheten hinner ikapp och jag begriper att jag inte har

så mycket pixisar utan andra saker blir lidande.

vi får se vad jag prioriterar.

(oj-hamnade of topic här-sorry!!EW.Ql:s symphonic Choir.)

mvh

rolleyes.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

borgona (oregistrerad)

EW.Ql:s Symphonic Choir( stort program och tror du behöver 52 Gig eller mer för bibliteken) sjulle kanske

vara något för dig,Borgona.

Söker du andra ljud bibliotek så finns det massor av dem på nätet.

Men du skulle kanske vara intresserad av att göra egna samplingar och bibliotek låter det litet grann

som (tycker jag-kan ha fel..)

Har själv börjat fundera på det och kollat in olika prtabla inspelare och mickar...

.men jag har inte kommit så mycket längre i just den frågan ännu.till hösten kanske om jag inte väljer

att akustikbehandla vardxagsrummet eller om verkligheten hinner ikapp och jag begriper att jag inte har

så mycket pixisar utan andra saker blir lidande.

vi får se vad jag prioriterar.

(oj-hamnade of topic här-sorry!!EW.Ql:s symphonic Choir.)

mvh

rolleyes.gif

Såg en nice youtube video 😛 Fast det var väldigt mycket manskör. Intressant om de har med kvinnor också så att man får ett mer jämnt tonomfång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Såg en nice youtube video 😛 Fast det var väldigt mycket manskör. Intressant om de har med kvinnor också så att man får ett mer jämnt tonomfång.

Ja, den har kvinnokör, man-bas, man-tenor, barnkör och alla möjliga blandningar mellan dom olika stilarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

borgona (oregistrerad)

Ja, den har kvinnokör, man-bas, man-tenor, barnkör och alla möjliga blandningar mellan dom olika stilarna.

* Använder du också den?

* Finns den att köpa i Sverige?

* Är det VST?

* Om ja, då fungerar den väl i Cubase?

Mvh

By the way, kan det vara en sådan, eller liknande, som proffs, t.ex. Mr Zimmer, använder?

Fungerar de flesta MIDI-syntar med Cubase?

Redigerat av borgona
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...