Jump to content
Annons

Vilken typ av glasull till första reflektionsytorna?


eikido

Recommended Posts

Jag kanske springer iväg för att köpa lite glasull för att behandla första reflektionsytorna, alltså över huvud, höger/vänster om mixplatsen samt bakom monitorerna (= 4 st skivor behövs. eller?).

Vad ska jag tänka på?

Vilken typ av glasull ska jag ha?: Densitet? Rayls (den kan man inte lista ut så lätt va?)? Märke? Tjocklek väljer jag själv men ju tjockare desto bättre?

Något exempel på specifik produkt?

Jag har svårt att söka upp en sådan tråd för att lista ut vilken typ av glasull man ska ha för diverse ändamål. Tror denna kan hjälpa övriga i framtiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Börjar förstå att en av de viktigaste faktorerna är Rayls / m (samt tjockleck och luftspalt). Hittar man denna data för glasullskivorna? Om nej, hur gör man då? Gå på densitet eller erfarenhet som ni har?

Visst lämpar sig 8000±2000 rayls/m bra ?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Gilbert,

har fortfarande inte lyckats tyda den där pdf tabellen 🙂

Tänkte mig en sådan uppsättning för första reflektionsytorna (Se första bild).

Hur många rayls ligger Paroc's Uns 37z på?

post-28318-0-72836300-1306879430_thumb.jpg

post-28318-0-54496700-1306879456_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Halloj! Bra länk Martin. Vill bara flika in en grejj vad det gäller Paroc och det är det att dom kan vara väldigt ojämn i sin kvalitet, speciellt vad det gäller tjockleken. Senaste batchen jag köpte (till ett annat bygge) var så pass ojämn att jag lämnade tillbaka rubbet. Personligen tycker jag Isover och Rockwool håller en högre och jämnare kvalitet.

/ Björn

Link to comment
Dela på andra sajter

akustiks glasull.

exmpelvis Ecophon modus eller/och isover piano beroende på hur tjocka/djupa absorbeter det det gäller.

45mm-95mm med eller utan fluftspalt så väljer modus.

ca 150mm(tjoklek på absorberinsmaterial) och uppåt väljer man piano eller en combo av modus(ytterst)och piano.

när det gäller uträkningar:

det går lixom inte stämma till en specifik frekvens så är som av gör hur låg det absorberar är djupet.

det är viktigare att räkna ut hur mycket porösabsorbering man kan avända för det är värkligen nått man inte vill använda förmycket av.

du kan räkna ut det här, OC 703 och 705 är glassull i olika desnitet 705 har högre densitet och 703 är nog ungefär som isover piano.

http://johnlsayers.com/Recmanual/Pages/Reverberation%20Time%20Calculator.htm#verbcalc

sedan behöver man basfällor, och dessa bör då inte absorbera annat än bas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hittar inga isover pianoskivor som är 120mm. Hur skulle det bli om man tog 2 st 70 mm och lägger ihop dom i samma ram så att de blir totalt 140mm.

Blir det dumt så?

Hej!

Pianon finns i 120 mm. Be din handlare ta hem vid nästa leverans från Isover.

MVH/Björn

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack wellness 🙂

Ska in och köpa nu.

Nyfiken, blir det ngn skillnad i verkningsgraden om man kör 2 små mot 1 tjock istället.

2 st 70mm<>140mm

Nej, kan inte tänka mig det såvida du inte limmar ihop dom och det behöver du ju inte göra eftersom du bygger in dom i en ram. Go for it!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...