PatteBoy (oregistrerad) Postat 9 maj 2011 Postat 9 maj 2011 hejsan allihopa Patrik heter jag, helt ny här så vi får hoppas jag har hittat till rätt ämneskatagori:) Jo, som sagt ska jag börja dra igång med produktion av filmmusik till mina egna filmer som ut på filmfestivaler främst i Sverige och USA. Som sagt håller jag på med film och jag har en studio hemma för filmredigering som jag kommer göra lite ändrar på för att anpassa även musikproduktionen. Skall nämnas att jag aldrig sysslat med musik tidigare men väljer ändå att dra igång med Cubase 6 som första program. Att de är avancerat spelar mig inte någon roll då jag har lätt för mig att lära nya program och termer. Sedan skall jag införskaffa en midikeyboard för att köra Eest West Quantum Leap VST-plugins. Som sagt budgett är begränsad så jag kan inte köpa en värsting-keyboard. Men men, nedanför har jag listat mjukvaran och hårdvaran som står på inköpslistan, skulle gärna vilja ha reflektioner kring detta, de vore toppen! Mjukvara: * Cubase 6 (student Edition) * EWQL Complete Composers Edition Hårdvara: * M-AUDIO OXYGEN 49 GEN.3 (Har redan en kraftfull dator som klarar av dessa kraftfulla plugins) * LJUDKORT (behöver hjälp med denna) Där har ni det jag tänkt köpa! Är de ett bra kit att börja med? //Mvh patrik
CHAE Postat 9 maj 2011 Postat 9 maj 2011 (redigerat) hejsan allihopa Patrik heter jag, helt ny här så vi får hoppas jag har hittat till rätt ämneskatagori:) Jo, som sagt ska jag börja dra igång med produktion av filmmusik till mina egna filmer som ut på filmfestivaler främst i Sverige och USA. Som sagt håller jag på med film och jag har en studio hemma för filmredigering som jag kommer göra lite ändrar på för att anpassa även musikproduktionen. Skall nämnas att jag aldrig sysslat med musik tidigare men väljer ändå att dra igång med Cubase 6 som första program. Att de är avancerat spelar mig inte någon roll då jag har lätt för mig att lära nya program och termer. Sedan skall jag införskaffa en midikeyboard för att köra Eest West Quantum Leap VST-plugins. Som sagt budgett är begränsad så jag kan inte köpa en värsting-keyboard. Men men, nedanför har jag listat mjukvaran och hårdvaran som står på inköpslistan, skulle gärna vilja ha reflektioner kring detta, de vore toppen! Mjukvara: * Cubase 6 (student Edition) * EWQL Complete Composers Edition Hårdvara: * M-AUDIO OXYGEN 49 GEN.3 (Har redan en kraftfull dator som klarar av dessa kraftfulla plugins) * LJUDKORT (behöver hjälp med denna) Där har ni det jag tänkt köpa! Är de ett bra kit att börja med? //Mvh patrik Ang. ljudkortet: hade du tänkt att spela in gitarrer, elbas, sång, enklare pecussions etc? Anledningen till att jag frågar är att valet av ljudkort är beroende på vad du ska använda det till s a s. Då kan dessa frågor vara oerhört relevanta och vi kan ge dig mer hjälp. Vänligen, CHAE EDIT: lade till lite Redigerat 9 maj 2011 av CHAE
Claes Holmerup Postat 9 maj 2011 Postat 9 maj 2011 Du klarar dig långt med Complete Composers Collection, så det är ett bra val. 🙂 Ljudkortet beror som sagt på vad du behöver ha för funktioner i det, antal analoga och digitala in/ut, instrumentingång, micpreamp med fantommatning, hörlursutgång, midi etc. Internt på PCI/PCIe-plats eller externt på USB eller Firewire...
PatteBoy (oregistrerad) Postat 10 maj 2011 Postat 10 maj 2011 Ang. ljudkortet: hade du tänkt att spela in gitarrer, elbas, sång, enklare pecussions etc?Anledningen till att jag frågar är att valet av ljudkort är beroende på vad du ska använda det till s a s. Då kan dessa frågor vara oerhört relevanta och vi kan ge dig mer hjälp.Vänligen,CHAEEDIT: lade till lite Du klarar dig långt med Complete Composers Collection, så det är ett bra val. :)Ljudkortet beror som sagt på vad du behöver ha för funktioner i det, antal analoga och digitala in/ut, instrumentingång, micpreamp med fantommatning, hörlursutgång, midi etc. Internt på PCI/PCIe-plats eller externt på USB eller Firewire... Tack för svaren! Jo som sagt så har jag tänkt att rigga upp de så att jag kan spela och hör alla strings och drums och allt vad det nu kan vara i realtime. Jag har ett 5.1 THX-certificerat ljudsystem hemma som jag tänker använda, alltså inte hörlurar (anledningen till varför jag har 5.1 ljudsystem är för att jag använder det när jag i framtiden gör surround till filmer) Bästa vore väl att köra detta system Optisk Coxial ut från ljudortet? Angående Keyborden så går den via usb så midi-tror jag inte behövs men de kanske sitter som satandarn på de lite dyrare ljudkorten. Skulle detta eventuellt fungera) (har ingen aning, bara slumpade ut ett) >> http://www.dustin.se/pd_5010198415.aspx //Mvh Patrik =)
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.