Jump to content
Annons

Sälja musik för 30-tusen, ska skatta 30%


AdamJones

Recommended Posts

Hej,

Jag är på väg att sälja några cues för sammanlagt 30.000:-

Personen som ska köpa, skriver:

Composers that are not from the US almost always do buyouts with me due to USA tax issues. I have to withhold 30% of royalty money to foreign entities.

Jag står alltså inför att skatta 30% enligt amerikanskt skattesystem. Vi är två som jobbat på dessa cues, jag och en kompis som studerar i USA. Vi är båda svenska medborgare. Vi har båda paypal. Då min vän bor i USA tänkte jag höra med er om det går att "förbigå" dessa skatter i och med min kompis "anknytning" till US? Hur funkar det med paypal, samt med att skatta, måste jag vara registrerad amerikan? Vi jobbar som frilansare, och detta är vår första deal. Om det inte går, så kör vi naturligtvis med dessa 30%, men jag tänkte om någon hade liknande erfarenheter att dela med sig. Köparen kräver att jag har paypal, några vidare uppgifter känner jag inte till, möjligt att han vill ha min adress, men dit har vi inte kommit än.

I framtiden när vi är lite mer etablerade kommer vi ta det här med skatter lite allvarligare naturligtvis 🙂

Tack!

Redigerat av AdamJones
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kul med er deal! Jag har själv gjort liknande dealar (åt båda hållen) men 30% känner jag inte till, däremot någonstans runt 7 %. Det låter lite grand som ett klassiskt försök av ett skivbolag att köra en fuling på samma sätt som med konvolutavdrag osv. Ett tips är att starta ett bolag här i sverige som ni fakturerar ifrån. Ni bör även söka hjälp med avtalsskrivning så att det "blir rätt" från början med kommande projekt. Lycka till med dealen!

Hälsningar/Björn

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Först och främst, har ni företag?

Nej. Men då vi är ganska nya inom detta och fortfarande unga så skulle vi vilja se om man kunde få ut så mycket som möjligt, om ni förstår vad jag menar 😐

Redigerat av AdamJones
Link to comment
Dela på andra sajter

Kul med er deal! Jag har själv gjort liknande dealar (åt båda hållen) men 30% känner jag inte till, däremot någonstans runt 7 %. Det låter lite grand som ett klassiskt försök av ett skivbolag att köra en fuling på samma sätt som med konvolutavdrag osv. Ett tips är att starta ett bolag här i sverige som ni fakturerar ifrån. Ni bör även söka hjälp med avtalsskrivning så att det "blir rätt" från början med kommande projekt. Lycka till med dealen!

Hälsningar/Björn

Tack, Björn!

Lycka till själv...

Link to comment
Dela på andra sajter

Pluggar också i USA, tänkte mest pitcha in och påpeka att din kompis inte lagligt får jobba här på studentvisum och riskerar att bli deporterad etc om han jobbar olagligt här, så se till att ha koll på allt det för att slippa onödigt trubbel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Pluggar också i USA, tänkte mest pitcha in och påpeka att din kompis inte lagligt får jobba här på studentvisum och riskerar att bli deporterad etc om han jobbar olagligt här, så se till att ha koll på allt det för att slippa onödigt trubbel.

Hej,

Om jag lånar någons konto då, skulle det teoretiskt kunna gå då? Låt säga en amerikansk medborgare med amerikansk adress, och sedan får pengarna skickade.

Blir förmodligen att jag kör på detta 30% men jag blev lite nyfiken, lär ju vara andra som varit i samma sits.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har dessvärre ingen närmre koll, men om du är i Sverige borde ni väl kunna göra hela köpet via dig, och sen för du över pengar till din polares svenska konto? Ni kan också göra det via någon i USA som är amerikansk medborgare, tvivlar på att det är lagligt, men i sådana fall får betalningen göras till "kontakten" och sedan får ni överföra pengarna på någon annan vänster från honom, Western Union eller bara en vanlig kontotransaktion... Kontoöverföringar kostar för det mesta en del dock, men det gör ju även Western Union. Transaktioner över $3.000 behövs det extra pappersjobb för, men det går alltid att dela upp i mindre belopp.

Hur som haver, jag vet inte exakt hur allt det legala fungerar beroende på sammanhanget, och jag vill inte uppmuntra till att göra något som kan skapa problem heller. På din polares campus finns det antagligen någon som har hand om rådgivning för internationella studenter som säkerligen kan ge mer info, annars rekommenderar jag att han går till en bank här för rådgivning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmmm...vet inte exakt hur det funkar, men vi kommer ta en summa betalt från ett skivbolag i usa snart, och har fått fylla i en blankett dår vi intygar att vi betalar svensk skatt och därmed inte behöver betala amerikansk skatt. Dock kör vi svenskt AB.

I övrigt inbillar jag mig att det blir enklare om ni tar betalt via EN av er, då en av er sitter här i sverige, och en i usa, och då troligtvis olika skatteregler gäller för er. Om din polare dessutom är där och studerar kanske han bör vara väldigt försiktig med att jobba och ta betalt för det där borta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skattefusk lönar sig sällan.

Mitt förslag är att ni registrerar varsin enskild firma och tar in intäkten på firman.

Då skall ni visserligen betala 6% moms på de här intäkterna. Men momsen är avdragsgill mot moms på saker ni köpt för den "konstnärliga verksamheten", till exempel datorer och program med mera. Chansen är att ni om ni köpt lite grejer snarare får tillbaka moms. Även papper och internetabonnemang och kanske till och med biljetten till USA kan vara möjliga att ta upp som kostnader.

Sen skall inkomsten räknas av mot utgifter i verksamheten som ni haft i år eller förra året. Inköp av datorer och sånt som har större värde skall normalt skrivas av på några år (tre eller fem är vanligt) men mindre kostnader och programvara och sånt skall tas som kostnad direkt. Det kan sluta med att ni i årets deklaration får en förlust som ni sedan kan använda för att minska skatten nästa år när större intäkter börjar trilla in.

Min gissning är att det inte blir några 30% i skatt i slutändan utan att ni till och med får tillbaka momspengar.

Lite mer finns att läsa här:

http://www.skatteverket.se/fordigsomar/arbetsgivareinfotxt/kulturarbetare.4.18e1b10334ebe8bc8000166.html

// Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Så här skriver mannen:

I'm really clueless as to how the tax stuff works on your end. I have to pay 31% on my end for any money i pay to foreign composers. For every $500 i pay to you i have to pay $150.50 to the USA tax. I know that paypal would work as far as method of payment works.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...