Jump to content
Annons

Powermixer till PA?

Recommended Posts

zince- (oregistrerad)
Postat

http://www.thomann.de/se/samson_live_615.htm

Har ett par högtalare liknande dessa och en hemmabyggd subwoofer men nu har tillhörande Samsonmixer gått sönder. Någon här på forumet som kan rekomendera en powermixer alternativt ett slutsteg som kan driva mina högtalare för en billig peng? 🙂 har egentligen inget krav på några effekter utan bara jag får högtalarna förstärkta så har jag mixerbord och dyligt så det räcker!

Annons
Postat

Om du har en mixer så kanske denna kan vara något för dig?

T.AMP E400

Postat

Det tror jag inte. Oftast är högtalarna den dåliga länken i den prisklassen. Ett bra "dyrt" slutsteg med 2 x 300 w är overkill för din högtalare.

Postat

Fast de du länkar är aktiva, dvs det sitter redan steg i dom.

Dina är alltså passiva?

Det steget som länkades är inge vidare! för klent, och det är bättre att ha för mkt effekt än för lite!

thomann säljer crownsteg rätt billigt! Satsa på ett sånt istället! tex http://www.thomann.de/se/crown_xls_1500.htm

Oj miss av mig! Ja mina är passiva. Tack för tipset 🙂

Postat (redigerat)

så då är ett slutsteg ett måste...och min erfarenhet av passiva lådor i den lägre prisklassen är att om du har "300 watts"-lådor. Då blir det overkill med ett steg på 2x300 w. Kan då bara nyttja en bråkdel av effekten i steget. Det är som att köpa racing slicks till en volvo 340.

Redigerat av mickestrang
Postat

Lägger mig i å käftar jag med, haha...

Jag tycker inte heller att 2 ggr 300 watt är overkill. Med klenare steg än högtalarna kan man ändå spela sönder dem, blir det rejäl dist i ett 75 watts slutsteg kopplat till en 300 watts högtalare är det ändå risk för att diskanten pajar. Ungefär lika många watt i steg som på högtalare håller jag på. Med mindre än 300 watt blir det inte mycket till ljud i lådorna...

Jag höll på å letade beg slutsteg som fan för ett tag sen, men alla gamla trötta steg var så dyra på Blocket att det blev billigare att ktöpa Behringer från Thomann. Behringers steg funkar hur bra som helst, ger mest för pengarna... De saftigare stegen är så billiga att man lika gärna kan köpa ett sånt och köra på knappt halv volym. Då finns det effekt att driva ett till par högtalare i framtiden. Det finns ju baslådor med inbyggda passiva filter.

http://www.thomann.de/se/search_dir.html?xsid=1fdc50b65f602ac2ec9138893565777f&sw=europower&x=6&y=10&gk=&bn=

Att tänka på är att åtminstone Musikbörsens butik i Gävle säljer allt till samma pris som Thomann numer.

• Gilla 1
Postat

så då är ett slutsteg ett måste...och min erfarenhet av passiva lådor i den lägre prisklassen är att om du har "300 watts"-lådor. Då blir det overkill med ett steg på 2x300 w. Kan då bara nyttja en bråkdel av effekten i steget. Det är som att köpa racing slicks till en volvo 340.

Kan du förklara hur du resonerar?

Det är mer eller mindre tvärtom. (som guitarnilsson sa) det är lätt att spela sönder högtalare med för klena steg eftersom det kan dista.

Och tillverkade som bygger lådor brukar rekomendera kraftigare steg.

Lådor som tål tex 300watt rms brukar rekommenderas att köras med steg på 450-500watt!

Och tänk på att ett passivt delningsfilter äter upp cirka 30% av effekten du matar högtalaren med!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.