Jump to content
Annons

Flytta Logic till ny dator?


lagtime

Recommended Posts

Hallå där!

Har beställt en ny Macbook Pro som borde komma nu i dagarna. Den ska då ersätta min äldre Macbook Pro. Nu undrar jag vad som är det smidigaste sättet att flytta över Logic 9, 3:e partspluggar, projekt och allt sådant.

Som det ser ut nu så har jag alla samplingsbibliotek (Native Komplete, Superior Drummer och liknande) på en extern hårddisk och alla andra pluggar på datorns hårddisk.

Sitter dessutom mitt i ett mixningsprojekt för tillfället, samt lite stundande inspelningar, så det skulle vara smidigt om alla presets och sånt följde med när Logic flyttas.

Hur brukar ni göra?

Tack på förhand

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Är det ett viktigt mixningsprojekt skulle jag avvakta!

Om du har bra kontroll på din dator och inte massa tjafs som ligger och skräpar så kör en timemachine kopia på hela datorn och sen när du får nya så importerar du allt. Då får du i princip en kopia på hela datorn. Enda skillnaden är att du måste verifiera alla program igen för de går på moderkortsnumret på din gamla dator men de är bara skriva in koderna sen är den som.. öh, gammal igen blir det då ja!

Link to comment
Dela på andra sajter

Time-Machine funkade inte för mig när jag satt en gång i samma läge som du... Man kunde hålla sig för skratt kan jag säga.

Däremot lärde man sig en läxa och fick behärska grunden i OSX. Det är inte så svårt som man tror.

Bara koppla ihop båda datorerna till varandra och flytta över dom mappar och filer man ska ha.

Jag gjorde så att jag installerade logic på den nya datorn. Sen flyttade över resterande filer.

Ungefär så här ser det ut:

HD->Bibliotek->audio->Plug-Ins

HD->Bibliotek->audio->Presets

HD->Bibliotek->audio->Sounds

HD->Bibliotek->Preferences->alla filer som kan tänkas höra till pluggar och program

HD->Application Support->Det som tillhör dina pluggar

Sedan samma sak fast under användarnivå (hd->användare->ditt namn->)

HD->Program->Alla installerade program

[edit] ... "alla installerade program" --- som du vill ha då försås...

Redigerat av Polder
Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, det är inga problem alls.

Jag köpte en Macbook pro för 2 veckor sedan. Hade tidigare en iMac 27". Jag kopplade bara in en nätverkskabel -> flytt assistenten -> Överför filer från en annan mac. Sen är det bara att flytta. Se dock till att ha backups på projekten ändå, men det var inga problem för mig. tog ca 3-4 timmar att föra över alla program, pluggar, användarkonto. D.v.s rubbet 🙂

Hade inga problem alls och allt gick automatiskt. Man är ju alltid mitt uppe i något projekt så det är bara att köra 🙂

//F

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack alla för all hjälp!

Låter grymt det där Sonefors! Precis vad jag ville höra. Jag har självklart backup på alla projekt på en extern hårddisk, så det borde väl vara hyfsat safe.

Bra där! Bara att köra 🙂 Koppla nätverkskabel/firewire mellan datorerna -> Klicka på verktygsprogram i den äldre mac -> välj överför TILL annan mac, alternativt att du väjer överför FRÅN annan mac i din nya Macbook -> Klicka i koden du får upp (se till att inte köra din mac i dolt läge, då hittar dom inte varandra) -> Välj nu i din nya mac vad du vill föra över. Det finns tydliga bockar som du kan bocka i/ur -> Klicka på överför och låt det stå i 2-4 timmar, sen är det klart.

//F

Redigerat av Sonefors
Link to comment
Dela på andra sajter

Tips:

Du får alternativet att föra över saker från en annan Mac när du startar din nya.

Sen kan det ju vara så att du måste omaktivera licenserna på dina pluggar...men i övrigt borde allt komma med.

Och skulle det mesta skita sig så kommer din gamla dator funka som vanligt. Den blir inte avpolleterad bara för att du kopierar över all data.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...