Jump to content
Annons

Musikutbildning utan behörighet


Pautic

Recommended Posts

Hej!

För att ta en lång historia kort, jag tar studenten om två månader och kommer inte få behörighet. Min fråga är, om jag går ut gymnasiet med Godkänt i kärnämnena, finns det någon musiklinje som jag kan söka till?

Jag vet inte vad jag vill göra i framtiden, men är rätt säker på att det involverar musik. Jag är intresserad av produktion, liveljud/ljus och att spela.

Mycket tacksam för snabba svar då jag måste bestämma mig inom en vecka för att ha en vettig chans att hinna fixa allt.

/Patrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Folkhögskolor har fina och bra utbildningar inom musik och man gör antagningsprov..

rolleyes.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad har du gått för gymnasie?

Jag gick musik med ljudteknik A/B/C/D och jag jobbar en del inom liveljud nu utan att vara behörig till AF Kultur eller ha någon utbildning som ger mig behörighet 🙂

Men om du inte har gått någon liknande utbildning som har med musik att göra kan det bli krångligare och du får nog göra lite eget pluggande inom ljudämnet innan du kan komma in på t.ex

SAE/Studio Blue (om du bor i Stockholm) Annars kan man försöka få praktik inom det man vill, tjatig som fan måste man vara, vet inte alls hur det är inom ljus men det är en hel del saker att ha koll på där med 😛

Redigerat av TimB
Link to comment
Dela på andra sajter

Innan jag tog studenten fick jag förklarat för mig att alla musikutbildningar (musikutbildningar där man spelar musik, inte spelar in.) bara kräver godkänt i kärnämnena, och lägger vikten på intagningsproven.

Men du vinner nog mycket i längden på att läsa upp dina betyg och får en behörighet, som du själv säger så vet du inte säkert vad du vill göra i framtiden... Det finns folkhögskolor där du kan göra detta och ha musik som profilämne. Om du kollar här idag så ska du nog kunna hinna skicka in några ansökningar inför hösten.

Redigerat av nankerphelge
Link to comment
Dela på andra sajter

På KMH kan man få despens, det fick jag, då jag inte hade haft alla kärnämnen. Hör efter med dom utbildningar du är sugen på att gå, det går alldeles säkert att lösa på ett eller annat sätt. Det är ju tex inte riktigt relevant att neka någon tillräde, om man är väldigt duktig instrumentalist, och halvkass på engelska/fysik eller annat, om man söker en musikerutbildning...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar för svar!

Jag går naturvetenskaplig linje, vilket tyvärr inte riktigt passar mig. Jag har alltid varit bra på matematik och fysik, därför tyckte mina föräldrar att jag skulle göra som mina syskon och läsa vetenskaplig linje. Men insåg rätt snabbt att det inte var min grej, jag vill göra något mer praktiskt och estetiskt.

Jag ligger så pass efter att jag inte kommer hinna fixa alla betygen till studenten, det finns möjlighet att gå om eller läsa ett halvår till. Men har verkligen ingen motivation till det. Jag hade tänkt att jobba ett år för att få göra något annat och lite pengar på fickan.

Men någon gång så skulle det väl vara bra och roligt att försöka läsa/plugga något man tycker är intressant.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad har du gått för gymnasie?

Jag gick musik med ljudteknik A/B/C/D och jag jobbar en del inom liveljud nu utan att vara behörig till AF Kultur eller ha någon utbildning som ger mig behörighet 🙂

Men om du inte har gått någon liknande utbildning som har med musik att göra kan det bli krångligare och du får nog göra lite eget pluggande inom ljudämnet innan du kan komma in på t.ex

SAE/Studio Blue (om du bor i Stockholm) Annars kan man försöka få praktik inom det man vill, tjatig som fan måste man vara, vet inte alls hur det är inom ljus men det är en hel del saker att ha koll på där med 😛

Jag har tyvärr inte läst någon mer musik än estetiskt val på gymnasiet. Kräver tex SAE behörighet, eller går det att komma in även fast man inte har fullständiga betyg i gymnasiet? Förutsatt att jag "pluggar" inom ämnen på egen hand eller via tex folkhögskola?

Link to comment
Dela på andra sajter

På KMH kan man få despens, det fick jag, då jag inte hade haft alla kärnämnen. Hör efter med dom utbildningar du är sugen på att gå, det går alldeles säkert att lösa på ett eller annat sätt. Det är ju tex inte riktigt relevant att neka någon tillräde, om man är väldigt duktig instrumentalist, och halvkass på engelska/fysik eller annat, om man söker en musikerutbildning...

Låter intressant, aldrig hört att det går att göra på det sättet. Jag tror jag har lite för många streck och ign för att bara kunna få dispens. Är inget underbarn när det gäller musik, men har spelat några år nu och har lätt att lära mig. Men ska absolut undersöka det närmare!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror det är allmän behörighet (Godkänt i alla grundämnen) för SAE nu för tiden, vet inte ens om man måste göra intagningsprov längre eller bara anmäla sig i tid och betala 😉

Vet inte heller hur tungt en sådan utbildning väger på CV:t med tanke på om man kan komma in bara sådär, det är ju inte direkt Piteå 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

IFIX School of Music startar i höst !!

IFIX School of Music Stockholm erbjuder en 1-årig distansutbildning i samarbete med Brunnsviks Folkhögskola. Utbildningen riktar sig till dig som vill bli artist/musiker eller arbeta som tekniker/producent. Utbildningen ger dig en möjlighet att skapa en grund att stå på samtidigt som du får komma ut och arbeta aktivt i musikbranschen.

Vi arbetar för att du ska få kontakt och skapa nya relationer hos musikbranschens aktörer och på så sätt utveckla dina kunskaper samt stärka dig som individ

Utbildningen omfattar två terminer med studier 20 timmar i veckan. De 20 timmarna fördelas på 10 timmars praktik i Folkbildningshusen i Häggvik per vecka samt resterande 10 timmar kommer att förläggas på distans med egna/grupparbeten. Deltagarna uppmuntras att vara aktiva och skapa sina egna forum och visningsmöjligheter. Därför ingår undervisning i tillexempel marknadsföring och turnéplanering. Själva undervisningen på folkhögskolan är avgiftsfri. Däremot så tar vi ut en kostnad på 1000 kronor för kurslitteratur, studiematerial och studieresor.

På IFIX School of Music Stockholm får deltagarna möjlighet att ta del av båda världarna vad det gäller att vara musiker eller tekniker. Du får en nära inblick i hur andra arbetar med sitt musik/teknikintresse. Under utbildningen kommer till exempel musikerna få möjligheter till att spela in i en studio samtidigt som teknikerna lär sig hur inspelningsprocessen går till. Medan kursen i scenutbildning ger musikerna möjlighet att lära sig att stå på scenen samtidigt som teknikerna bygger upp scen, ljud och ljus.

Utbildningens handledarna har flera års erfarenhet av den svenska musikbranschen och har jobbat med artister som Europe, Peter Jöback, September, Martin Stenmarck, Rhapsody in Rock med flera.

Under utbildningen kommer även föreläsningar med flera av Sveriges främsta låtskrivare, producenter, ljudtekniker, managers m.m. att hållas.

För att söka utbildningen måste du ha fyllt 18 år. Utbildningen är ett samarbete med Brunnsviks folkhögskola och är helt CSN-berättigad och lätt att söka.

Skicka ett mail med namn, personnummer, adress och telefonnummer till ifixmusic@gmail.com

besök oss på facebook för mer info

Ifix School of Music

Link to comment
Dela på andra sajter

På KMH kan man få despens, det fick jag, då jag inte hade haft alla kärnämnen. Hör efter med dom utbildningar du är sugen på att gå, det går alldeles säkert att lösa på ett eller annat sätt. Det är ju tex inte riktigt relevant att neka någon tillräde, om man är väldigt duktig instrumentalist, och halvkass på engelska/fysik eller annat, om man söker en musikerutbildning...

Så vida det inte är väldigt många som söker, då måste man ju göra ett urval på något sätt så att ha godkända betyg och eller högskolepoäng ökar bara dina chanser att komma in på det du vill. Men som sagt det mesta brukar gå att lösa på ett eller annat sätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

...Jag såg nån intervju på TV med Titiyo (eller vad "Come Along"-sångerskan heter). Hon kunde uppträda för en femhundring trots välsäljande album (med låtar skrivna av andra).

Min tanke var bara att man kanske ska se till att man har en "riktig" utbildning oxå då arbetsmarknaden kanske är begränsad inom alla delar av ljudproduktion. I alla fall om man vill tjäna hyfsat med pengar. Man ska kanske se musikskapandet som en hobby där eventuell betalning är en bonus. Jag kanske låter tråkig nu?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...