Jump to content
Annons

Presonus firebox tillsamans med Imac/Macpro


JoinAS

Recommended Posts

Tja !

Har en ganska enkel fråga jag inte kunde hitta ett svar på bara.

Ska inom en tid skaffa mig en Mac istället för PC som jag använder nu.

Det står mellan en Imac eller en Macpro då jag vill ha en stadig stationär mac.

Hur som helst, till min fråga.

Jag kör med ett extern ljudkort (Presonus Firebox) till min PC idag, och undrar om den kommer funka lika bra att använda

till en mac? Vad jag vet ska den göra det. Men blir ändå osäker.

Kan det vara så att ljudkortet som redan finns i imac/macpro är mer kraftfullt än min firebox ?

Någon som vet/kan något om detta?

Tacksam för svar. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Det står mellan en Imac eller en Macpro då jag vill ha en stadig stationär mac.
Nya modeller av iMac ryktas komma innan månadsskiftet april/maj. Jag skulle inte köpa en iMac just nu.

Mac Pro har vissa fördelar, men frågan är om du har så krävande behov? Svårt att säga utan att veta hur och vad med vad du jobbar.

Jag kör med ett extern ljudkort (Presonus Firebox) till min PC idag, och undrar om den kommer funka lika bra att använda

till en mac?

Jag vågar nog säga att det är ännu smidigare på Mac, då du inte behöver installera drivrutiner. Ljudkortet funkar i OS X direkt, men du kan behöva ladda ner mixermjukvaran från Presonus om du vill trixa med inställningar.
Kan det vara så att ljudkortet som redan finns i imac/macpro är mer kraftfullt än min firebox ?
Kraftfullt i vilket avseende?

Kraftfullt i ljudkvalitet - jo, linjeutgången har jättebra ljudkvalitet, även om det har en vanlig 3,5mm stereotele och då är inget man med lätthet kopplar in ett par studiomonitorer till. Latency/fördröjningar är i princip obefintligt med det inbyggda kortet. 🙂

Kraftfullt i funktioner - nej, verkligen inte. Det inbyggda ljudkortet har inte en enda mikrofonpreamp, ingen MIDI eller sex ljudutgångar. 😉

Firebox hörlursförstärkare är också bättre än den inbyggda.

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Firebox kortet är ett mycket bra val för mac:ar. Det är apple som skriver drivrutinerna till dessa. (Följer firewire standarder till skillnad från tex RME och MOTU) Man behöver dock en "admin" applikation för att styra mixern i fireboxen som man tankar ner från Presonus. Fireboxen är riktigt bra, men mic preampen

skulle haft 20 dB mer gain för att vara lämplig till dynamiska och bandmickar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svar !

Med "kraftfull" så syftade jag mest på latency 🙂

Jobbar med elektronisk musik, house, progressive house. Och vill kunna ha djupa och tunga spår som inte ska

störa mitt arbete med musiken för att de suger sån must ur datorns kapacitet.

Har hyffsad PC just nu så klarar mig nätt och jämt, men vill kunna känna mig oberoende.

Ska vänta med att köpa en mac till senare mot maj/juni för jag har hört om det som du säger, att det kommer släppas nya modeller.

Men har riktigt svårt för om jag ska välja macpro eller imac. Har tänkt mig en summa runt 27-30 tusen på en ny mac.

Låter kanske som en sjuk summa, men har sparat och jobbat hårt för pengarna och ja, man får ju vad man betalar för. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...