Jump to content
Annons

bra bärbar? (snälla!)


moln (oregistrerad)

Recommended Posts

moln (oregistrerad)

Letar i djungeln efter en bra , relativt billig, bärbar PC som fungerar när man håller på med ljudpogram och inpelning o sånt.

Någon som använder en laptop som fungerar bra till sådant och/eller vill tipsa om modeller?

Otroligt tacksam för svar för jag behöver verkligen lite hjälp o tips.

Har med i beräkningarna att jag behöver köpa ett externt ljudkort ...

annars vill jag att den ska ha dvd-läsare och cd brännare, minst 40gb hårdisk o 512mb arbetsminne...typ

Som sagt snälla! om någon vet..

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag kan bara tipsa om den jag själv använder, och det är en HP nx7000 med 1 gig ram, 60 gig HD (7200rpm, utbytt). Det är en Centrino-modell som alltså har längre batteritid än andra bärbara med motsvarande prestanda. Och den rullar finfint.

Det enda frågetecknet var att det sitter ett Via-chip som styr Firewire. Dock har jag inte stött på några problem med det, och jag har anslutit M-Audio Firewire 410 i en kedja med en extern hårddisk och en extra dvd-brännare.

En annan liten malör är att det kan bli repor längs innerkanterna när datorn är ihopfälld och fraktas. Men det löstes genom att jag skaffade en passande filtmatta från Macoteket för 160 kronor.

...och så har den wide-screen, vilket torde göra alla som håller på med långa spår glada. 🙂

Samma dator finns med två modellbeteckningar, nx7000 (som är lite extrautrustad) och budgetvarianten Compaq Presario X1000.

HP nx7000

Compaq x1000

Link to comment
Dela på andra sajter

hej hej

Jag har en bärbar dell c840 med en p4 på 1,6 ghz. Detta fungerar bra så länge man inte kör "stora" instrument som behöver massor av minne. Jag kör mitt Reason 2.5 med bravur , MEN - jag har reason som enda program och även om den pallar att hålla igång typ 20 stereospår med instrumentracket full med pryttlar och alla de filter etc som jag vill använda så skulle min maskin aldrig klara en synth som "kontakt" om jag ville det, jag skulle kunna öppna den men aldrig i livet kunna spela in.

Det finns flera anledningar varför bärbara egentligen är problemfyllda med ljudproduktion.

En hårdisk i en bärbar snurrar med 4200 varv/min , nästan alla gör det.

Det är den största proppen i systemet. En riktig "professionell" skaffar en scsi hårddisk till en stationär, eftersom den snurrar i över 10 000 varv. Kostar fläsk. 4200 varv innebär kort sagt : långsammare på allting som : läsning av ljudfiler du behöver och överrföra till ditt masterprogram.

Ett Ljudkort i en bärbar kostar en hundring för tillverkarna att montera in, du MÅSTE skaffa ett externt ljudkort av god kvalitet (ca 2000 spänn) om du vill göra material som andra ska lyssna på och om du inte vill få huvudvärk av det kassa ljudet.

Tanka minne ! Dagens bärbara kommer med 256 MB, räcker knappt att öppna en schysst multisamplad flygel. Släng in 1 gb eller mer direkt.

Satsa på en bärbar med Intel processor, då är du på den mest säkra sidan att dina ljudprogram kommer överens med din processor. Har den även ett väl tilltaget l2 cache ökar chansen för ett smärtfritt samarbete.

Själv så har jag köpt till en extern hårddisk för mina ljudfiler, så datorns långsamma slipper leta och skriva dom till reason när jag kör sequencern.

Summa summarum så har jag lagt ut 6000 spänn i ytterligare kostnader för att få en laptop i toppskiktet (kostade mig 22000) att funka som jag vill , och då har jag inte ens testad med "tunga" program som Logic eller cubase sx. Undrar vad som händer om jag öppnar motsvarande antal spår som i Reason med effekter,filter och instrument... hm........vågar inte ens tänka på det.

hej hej.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett tips är att kolla upp de bärbara macarna, framförallt om du tänker jobba med Logic eftersom Apple har köpt upp Emagic. Apples inbyggda ljudkort är mycket bra, de motsvarar de enklare, välljudande konsumentljudkorten. Det bästa är att satsa på Powerbook G4 tycker jag. Begagnade Titanium är inte fruktansvärt dyra, de äldsta 500 MHz ligger på ca 9.000:- och sedan uppåt för nyare.

I de första PB G4 hade man tagit bort ljudingången(!?). Man då köpa till en USB-adapter för detta, onödigt så det får man kolla.

De nya PB kostar ca 21.000:- och uppåt, men man får en rätt så komplett dator. Att köpa till blir väl en FireWire-hårddisk att ha hemma (7200 rpm) som idag inte kostar så mycket och ett externt ljudkort om man vill upp i nivå, men det inbyggda räcker långt.

Jag använder en PB G4 500Mhz 512 MB och det fungerar bra. Jag kan ha ca sex st reverb i ProTools med 24 audiospår. Eftersom jag aldrig använder så många reverb utan alltid använder bussar så har det hittills inte varit något problem. Det är klart att jag gärna skulle vilja ha en dubbelt så snabb dator, men den går alldeles utmärkt att göra rätt tunga saker med. Kom ihåg att man inte kan jämföra processorhastigheten rakt av mellan PC och Mac, Macs siffror motsvarar alltid betydligt högre på PC.

Du kan ju alltid kolla iaf:

http://www.macoteket.se

Mvh

Ropher.

Redigerat av Ropher
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Funderar starkt på bärbart jag också, har spanat in Dells Inspiron 8600c.

14 papp för en jävligt kraftig burk, sen slänger jag på ett halvbilligt externt ljudkort för 2000 så har man en maskin man klarar sig med. Hoppas jag 😎

Dock lär det väl vara 4200 varvs hdds på skiten, så det blir väl en extra slant att byta ut till en 7200.

Kanske inte blir så billigt som jag hade hoppats på trots allt lol ! 😠

Kollade Frostnetworks men de har ju inte skrivit något pris på sina bärbara :/

Orka ringa hehe...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ny bärbar hårddisk på 7200 varv, 60 Gigabyte kostar kring 2078:-. Jag köpte en på Pub, översta planet, fungerar klockrent (men det var lite strul att få formatera o sånt). Man skall inte överdriva skillnaden, så himla mycket fortare än 4200 är det inte, man kan köra rätt många kanaler även på en 4200 disk.

www.mycom.se

Trombonisten

Link to comment
Dela på andra sajter

Tips är väll annars att bestämma dig för vilket ljud kort du vill ha och sedan bestämma dator efter det. Vissa ljudkort tex digis 002 och mbox brukar vara lite kräsna. Om det är ett digi kort du skall ha så gå in på digis DUC och kolla där skall du ha något annat så har säkert denna tillvärkare något liknande på sin hemsida. Vist kan man köpa dator för men då går du ju miste om chansen att välja grejer som passar bra ihopp eller också får du välja ljudkort efter datorn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kollade Frostnetworks men de har ju inte skrivit något pris på sina bärbara :/

Orka ringa hehe...

Hej!

ACM Mobile kostar 19990:- ink moms.

ACM Mobile Pro kostar 23980:- ink.moms

Eftersom Frost Network bara en tillverkare numera, och vi grossar hans datorer så har vi priserna på www.luthman.se

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var någon ovan som nämnde att Intel skulle vara den mest säkra lösningen något som gällde för 3-4 år sen men som idag inte är sant.

Min polare kör med en kraftfull ASUS A2500H-Combo (Intel 2.8 GHz, 512MB DDR, 60 gig HD, 5 st USB uttag!). Den kostar en del men funkar riktigt bra till musik enligt han.

Min egna uppfattning är att man med dagens teknik ska ha riktig goda skäl att köra bärbart annars är det fortfarande billigast och enklast stationärt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...