Jump to content
Annons

Addictive drums + e-drums


Ollivolli

Recommended Posts

Hallå alla! Har ett Roland TD6v och tycker det låter lite trisst, så jag tänkte prova att koppla ihop det med addictive drums. Är lite n00big i detta med MIDI och min fråga är nu hur jag ska gå tillväga och vad jag behöver för att åstadkomma detta? Har ett ljudkort och en laptop.

Väldigt tacksam för hjälp!

MVH/olof

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 veckor senare...
Annons

* Koppla ditt Roland till din dator medelst ett midi-interface eller en ren midikabel till ljudkortet (midi-in).

* Öppna upp din DAW och addera AD som instrument. Välj rätt input i kanalen så att Roland triggar AD (typ Edirol FA-101 - midi in - omni)

* Välj befintlig keymap i AD, ELLER - justera MIDI-nummer i din trummodul så att de stämmer överens med rätt instrument i AD, ELLER (ännu bättre), välj "learn"-funktionen

för respektive instrument i AD och slå på motsvarande pad på ditt Roland så att den förknippar rätt instrument med rätt pad. Ändring får alltså göras antingen på modulen

eller i programmet - därefter sparas.

Link to comment
Dela på andra sajter

* Koppla ditt Roland till din dator medelst ett midi-interface eller en ren midikabel till ljudkortet (midi-in).

* Öppna upp din DAW och addera AD som instrument. Välj rätt input i kanalen så att Roland triggar AD (typ Edirol FA-101 - midi in - omni)

* Välj befintlig keymap i AD, ELLER - justera MIDI-nummer i din trummodul så att de stämmer överens med rätt instrument i AD, ELLER (ännu bättre), välj "learn"-funktionen

för respektive instrument i AD och slå på motsvarande pad på ditt Roland så att den förknippar rätt instrument med rätt pad. Ändring får alltså göras antingen på modulen

eller i programmet - därefter sparas.

Precis så! Fast det följer med ett Map Preset för TD-6 i Addictive Drums, så den sista punkten behövs inte. Gå till BEATS-sidan och välj TD-6 som Map Preset, så är det bara att köra sen. Se till att du har AD version 1.5 eller högre installerat, annars finns det inga mapping-möjligheter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...