Jump to content
Annons

Ny inom Mixning och Mastring


bloggfji

Recommended Posts

Vad jobbar du i för DAW? Som du säger så ligger allt utom trummorna och synthen i mitten, och det låter ju inte så bra. Spela in dina gitarrer två gånger och panna åt var sitt håll. Du borde dessutom se över dina velocitys på midispåret för trummorna. Det låter lite väl programmerat nu. Sen är ett hett tips att hålla sig borta från ezdrummer om man inte vill att det ska höras att det är just ezdrummer. Alla känner igen det där ljudet på en mils avstånd. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag skapade kontot eftersom jag tyckte det var viktigt att berätta om hur man får en produktion att låta så bra som möjligt. Men vill man att det ska låta som på radio och är nöjd med det så behöver ni inte lyssna.

Här är lite om vad jag pratar om iaf.

http://studioblue.se/forskning/linear-transient-response

http://studioblue.se/forskning/signalhantering

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skapade kontot eftersom jag tyckte det var viktigt att berätta om hur man får en produktion att låta så bra som möjligt. Men vill man att det ska låta som på radio och är nöjd med det så behöver ni inte lyssna.

Och för att få till en bra produktion ska man enligt dig alltså:

1. Inte använda högpassfilter

2. Inte använda skitmikrofoner som sm57

3. Inte använda eq eller kompressor

Och allt detta eftersom nån dillat in dig i en ljudsekt som förespråkar att man spelar in allt med mätmikrofoner med rak frekvenskurva? :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad jobbar du i för DAW? Som du säger så ligger allt utom trummorna och synthen i mitten, och det låter ju inte så bra. Spela in dina gitarrer två gånger och panna åt var sitt håll. Du borde dessutom se över dina velocitys på midispåret för trummorna. Det låter lite väl programmerat nu. Sen är ett hett tips att hålla sig borta från ezdrummer om man inte vill att det ska höras att det är just ezdrummer. Alla känner igen det där ljudet på en mils avstånd. 😛

Daw? Båda gitarrerna har dubbar, problemet är när jag försöker panorera så händer inget...Vart ser man över velocitys? kan du rekommendera någon bättre trummaskin ? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Och för att få till en bra produktion ska man enligt dig alltså:

1. Inte använda högpassfilter

2. Inte använda skitmikrofoner som sm57

3. Inte använda eq eller kompressor

Och allt detta eftersom nån dillat in dig i en ljudsekt som förespråkar att man spelar in allt med mätmikrofoner med rak frekvenskurva? :rolleyes:

Japp 🙂

Sen kan man ju alltid skruva till vilken eq kurva som helst efteråt om man ändå inte är nöjd, man har ju hela frekvensområdet kvar att leka med fram och tillbaka vilket gör det möjligt att få det exakt som man vill.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vart ser man över velocitys? kan du rekommendera någon bättre trummaskin ? 🙂

Velocity-fönstret får du upp i pianorollen genom att trycka på den lilla knappen (med tre streck som har prickar i ena änden) längst ner till vänster i fönstret...Du kan sedan behöva ändra till note velocity i menyn som finns till vänster om du klickar på den lilla pilen... Du kan även använda velocity verktyget direkt i pianorollen...

När det gäller trumpluggar finns ett gäng, blandannat Addictive Drums och Superior Drummer, använder själv Addictive och tycker det fungerar utmärkt men smaken är som baken 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Velocity-fönstret får du upp i pianorollen genom att trycka på den lilla knappen (med tre streck som har prickar i ena änden) längst ner till vänster i fönstret...Du kan sedan behöva ändra till note velocity i menyn som finns till vänster om du klickar på den lilla pilen... Du kan även använda velocity verktyget direkt i pianorollen...

När det gäller trumpluggar finns ett gäng, blandannat Addictive Drums och Superior Drummer, använder själv Addictive och tycker det fungerar utmärkt men smaken är som baken 😉

jaja nu är jag med! ska alla slag vara olika höga eller?

Får testa dom trummaskinerna 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skapade kontot eftersom jag tyckte det var viktigt att berätta om hur man får en produktion att låta så bra som möjligt. Men vill man att det ska låta som på radio och är nöjd med det så behöver ni inte lyssna.

Du kan väl berätta om dina monsterproduktioner som utklassar allt som sänds på radio för någon som kan solla i skitsnacket, istället för att komma och sätta en massa vanföreställningar i huvudet på en nybörjare?

Link to comment
Dela på andra sajter

En bra stärk och gitarr. Nya strängar och en sm57 på rätt ställe, men... Det handlar inte om att få gitarrerna maffiga så mycket som det handlar om att fokusera rätt element på rätt plats i mixen, frekvensmässigt. Du vill sträva efter stor separation för att saker ska låta definerade och stora. Om du har en kick som peakar vid 65Hz så kan du gärna inte ha en bas som peakar på samma ställe, utan du får kanske lägga den vid 110hz. Så gäller precis alla element i en mix. Du måste se till att inget instrument ligger och bråkar i samma frekenser som ett annat.

Link to comment
Dela på andra sajter

En bra stärk och gitarr. Nya strängar och en sm57 på rätt ställe, men... Det handlar inte om att få gitarrerna maffiga så mycket som det handlar om att fokusera rätt element på rätt plats i mixen, frekvensmässigt. Du vill sträva efter stor separation för att saker ska låta definerade och stora. Om du har en kick som peakar vid 65Hz så kan du gärna inte ha en bas som peakar på samma ställe, utan du får kanske lägga den vid 110hz. Så gäller precis alla element i en mix. Du måste se till att inget instrument ligger och bråkar i samma frekenser som ett annat.

Och just det. BAS! Utan bas så SKA dina gitarrer låta skitfjantigt. Viktigt med bas är kompression. Snabb attack, hög ratio och en sjuhelvetes massa gain reduction så den inte flyger omkring och förstör hela mixen.

...Ja, jag skulle redigera mitt förra inlägg men jag råkade citera istället. Stupid me.

Redigerat av LIIKET
Link to comment
Dela på andra sajter

Dubbla alla gitarrer spela inte med för mycket dist och pana ut dom hårt brukar vara bra tips om man vill att gitarrer ska låta stort 🙂

Har du någon hint om varför jag inte kan panorera mina kanaler i logic? när jag väljer vänster respektive höger så händer inget utan ljudet stannar i mitten

Måste man spela in i stereo eller möjligtvis mono ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Och just det. BAS! Utan bas så SKA dina gitarrer låta skitfjantigt. Viktigt med bas är kompression. Snabb attack, hög ratio och en sjuhelvetes massa gain reduction så den inte flyger omkring och förstör hela mixen.

...Ja, jag skulle redigera mitt förra inlägg men jag råkade citera istället. Stupid me.

ska absolut testa dina tips!

Spelar in med min orange låda 4x12 och en tiny terror!

Har du något förslag på stärkar AU's / VST om man vill efterlikna något speciellt märke ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du någon hint om varför jag inte kan panorera mina kanaler i logic? när jag väljer vänster respektive höger så händer inget utan ljudet stannar i mitten

Måste man spela in i stereo eller möjligtvis mono ?

Kanske ett långskott, ser den lilla knappen (under mätaren, bredvid Bnce) på din outputkanal ut som på bilden nedan? Isf är den i mono, tryck på den för att välja stereo istället 🙂dndif8.png

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske ett långskott, ser den lilla knappen (under mätaren, bredvid Bnce) på din outputkanal ut som på bilden nedan? Isf är den i mono, tryck på den för att välja stereo istället 🙂

Inte så att det finns en send på kanalen och att det är mer aktuellt att panorera den?

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte så att det finns en send på kanalen och att det är mer aktuellt att panorera den?

Ah nu fattar jag vad du menar, kan vara som du säger... Däremot assignas alltid outputen till Output bussen i logic post fader. Kan ju iofs vara så simpelt att han valt att skicka enbart via send istället till en buss och sedan vidare till outputkanalen 🙂 Här försöker man lösa den gordiska knuten ☺️

Redigerat av Fredrix
Link to comment
Dela på andra sajter

Ah nu fattar jag vad du menar, kan vara som du säger... Däremot assignas alltid outputen till Output bussen i logic post fader. Kan ju iofs vara så simpelt att han valt att skicka enbart via send istället till en buss och sedan vidare till outputkanalen 🙂 Här försöker man lösa den gordiska knuten ☺️

Har inga senda eller bus på kanalerna 🙂 När jag valt alla på stereo, hur går jag tillväga sedan ?

Link to comment
Dela på andra sajter

skära bas och andra frekvenser som inte låter bra och boosta lite där det låter bra sen skicka signalen via en aux till ett reverb och ett delay (någon som använder Logic får tala om hur om du inte vet hur man gör) hur inställningarna ser ut beror ju på låt och sångstil och sånt, kan även hända att jag lägger på nå dist eller något annat men det beror ju som sagt på vad låten behöver 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Jag kör på örat i mina lurar och kollar sen med mina monitorer om det låter som jag vill och skiter sen totalt i allt vad andra tycker 😄. Sång = högts av allt och i mitten lämpligtvis samt av med några dec runt 2200 på reverbet. Men du driver med oss eller hur? För att du skulle ha lirat in din exempellåt som jag då gillar rätt skarpt (ännu bättre med lite sång och utan dom där konst pauserna) utan att veta hur man panorerar i Logic det undrar jag om jag tror på 😄 . Maffigare guror lite åt a la metal men åt pophållet i den låten skulle inte funka speciellt bra eller hur? Har jag fel så ber jag om ursäkt på förhand och önskar lycka till då du har kommit rätt för den här typen av frågor. Man åker på att kryssa lite mellan svaren bara som du kanske har märkt.

Ha det bra

Link to comment
Dela på andra sajter

jofan! nu har jag hittat den, nu börjar det bli lite bättre 🙂 Hur brukar ni mixa sången ?

Jag brukar komprimera skiten ur sång. Fan jag brukar till och med limitera den stenhårt, men nu sysslar jag ju återigen med rock/metal. Jag är lite rädd för att EQa sång så värst mycket. Ett lowcut vid 100-200 brukar räcka om det är bra inspelat från början. Sen är volymautomation verkligen din vän när det gäller sång!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...