Jump to content
Annons

gruppkanaler i pro tools


JJMusik

Recommended Posts

ny pa pro tools... lyckas inte greppa riktigt hur man gruppar kanaler...

jag skapade en aux och bussade direkt tva stammor dit och trodde att man da aven skulle kunna sola dessa genom att sola auxen - som i cubase. men nej...

Sa nu har jag istalletett skapat en grupp for dessa - men anda kan jag inte sola alla ingaende kanaler i gruppen - bara en som solas

hur gor man

sorry for konstigt skriftsprak - sitter pa ett amerikanske pro tools tbord

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om du trycker solo på auxen, då mutar du kanalerna/ljudet som går till auxen. Därav inget ljud. Därför måste du använda solo safe på kanalerna som går till auxen.

För att solo safe:a klickar du på soloknappen samtidigt som du håller ner command (mac), och om det är PC.. då blir det väl Ctrl.

Edit:

Om du skapat en mix/edit group är den tyvärr inte inställd by default på solo, mute osv. Du får välja Modify (högerklicka på gruppen) och sedan Attributes. Där bockar du i solo. Sedan kommer det fungera.

Redigerat av Kokanin
Link to comment
Dela på andra sajter

Om du trycker solo på auxen, då mutar du kanalerna/ljudet som går till auxen. Därav inget ljud. Därför måste du använda solo safe på kanalerna som går till auxen.

För att solo safe:a klickar du på soloknappen samtidigt som du håller ner command (mac), och om det är PC.. då blir det väl Ctrl.

Hade jag ingen aning om, fan vad bra.........

Mvh

Björn

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...