Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har ett par aktiva monitorer som spökar för mig. TASCAM VL-A5 (http://tascam.com/product/vl-x5/)

Detta hÀnder (oavsett vilken volym jag ligger pÄ)

NÀr jag spelat ett tag (tiden kan variera) med dem sÄ gÄr den ena upp i volym och den andra ner.

Byter jag plats pÄ kablarna ut frÄn ljudkortet sÄ Àr det fortfarande samma högtalare som spelar högre... = inga problem med ljudkortet? (som Àr ett M-audio fast track pro)

LÄter jag dem vara avstÀngda ett tag sÄ gÄr de tillbaka till det normala.

har testat med nya kablar men samma problem.

Vad kan vara fel? nÄtt överspÀnningsskydd i den ena som slÄr ut eller what?

Annons
Postat

Skulle det vara ett överspÀnningsskydd, sÄ hade den troligen tystnat helt.

Eftersom det fungerar nÀr den har varit avstÀngd, sÄ Àr det ett temperaturfel - kanske en kass lödning i nÀtdelen, men det Àr svÄrt att sÀga nÄgonting sÀkert...

Postat

Köpta pÄ Thomann som jag tror gav 3Ärs garanti. dessa har tyvÀrr utgÄtt....

spÀnnande Àr att nÀr jag bara kör med den ena monitorn (den som gÄr ner i volym) sÄ funderar den klanderfritt.

Kör jag dÀremot bara med den andra (den som gick upp i volym) sÄ skenar den efter ca 10min.... dessutom sÄ blir den vÀldigt kÀnslig mot att man tar pÄ "stereo-jack"-delen pÄ kabeln som annars gÄr in i ljudkortet. ger ifrÄn sig ett kraftigt bzzzzzz Àven om jag drar ner monitorn pÄ minsta volymen (pÄ ett litet vred pÄ baksidan)

Postat

Kontaktade Thomann som skickade mig en retursedel. nu ska de fara jorden runt för reparation. fortsÀttning följer...

Postat

hoppsan. nu har jag spelat dem i 30min frÄn min ipod och Àn sÄ lÀnge inga problem. kan det va mitt fast track pro som skapar problem? att den skjuter upp ena kanalen? kÀnns lÄngsökt eftersom jag kan byta höger/vÀnster ut frÄn ljudkortet och problemet inte flyttar med.

Postat

jo dÄ... dÀr kom det.

det jag inte kan fatta varför BÄGGE monitorerna strular samtidigt? den ena höjs till det dubbla och den andra sĂ€nkts lika mycket. det Ă€r ju 2st helt separerade monitorer med egen strömförsörjning? vad tusan Ă€r det som hĂ€nder rent tekniskt? blir den ena helt enkelt mer svĂ„rspelad sĂ„ att den andra fĂ„r mer krĂ€m? eller vice versa...

nu Äker de i en lÄda och fÄr Äka till tyskland i alla fall...

Postat

Testa att öppna dem och pysa in kontaktsprej, helst elektronikspray. Volymputtar o microswitchar Àr ett skit...

Hade tanken pĂ„ det. men tĂ€nkte jag kunde kolla om garantin fanns kvar först 😉

Postat (redigerat)

Knepigt 😐

JĂ€tteskumt....Ă€ndrar till och med mitt (detta inlĂ€gg)....hmmmmm....tĂ€nker vidare 😊

Du!!

HĂ€nder samma sak om du bara kopplar in en monitor, och struntar i den andra?

Testa det!

/Mikey

kolla uppĂ„t 😉 inlĂ€gg nr #3 pĂ„ denna trĂ„den... den operationen har jag redan testat. och det blir bara knas om jag kör solo med den som gĂ„r "högt". min slutsats av det Ă€r att nĂ€r nĂ„got blir varmt inne monitorn sĂ„ förlorar det sin resistans = monitorn blir lĂ€ttare att driva och den gasar upp i ljud. HĂ€r ska kanske tillĂ€ggas att jag har inte en susning om vad jag pratar om 😉 men man fĂ„r ju gissa. hoppas jag fĂ„r en bra beskrivning av leverantören nĂ€r de har lagat den/dem... hur mĂ„nga veckor detta nu kommer att ta.

tur att det Ă€r ett par nya hörlurar pĂ„ gĂ„ng frĂ„n thomann... sĂ„ jag har nĂ„tt att trösta mig med 🙂

Kan Àven tillÀgga att det blir + i kanten för thomann som har svensktalande support som svarade i praktiskt taget direkt i telefon och pÄ mail samt inga problem att fÄ en retursedel betald av dem för att posta ner monitorerna till tyskland.

Redigerat av pingu
  • 3 veckor senare...
Postat

sÄdÀr, nu Àr de hemma igen. va potten pÄ baksidan av den ena (som man reglerar volymen med) som var knas.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.