GĂ€st Postat 9 mars 2011 Postat 9 mars 2011 Hej! Long time no see. Jag har skrivit en bok som jag tĂ€nkte konvertera till ljud, men min musikinspelningsutrustning Ă€r kvar i LuleĂ„ (bor i GĂ€vle nu) och dessutom Ă€r den inte fungerande, dvs min dator börjar bli gammal och kan inte hantera tyngre filer Ă€n Facebook-spel. Mixern börjar ocksĂ„ falla i bitar, gummigrejerna vid mikrofoningĂ„ngarna har torkat och eroderat och sedan lossnat. Mikrofonen borde fungera fortfarande för den Ă€r i grönt och guld. ;)Men den Ă€r ocksĂ„ kvar i LuleĂ„ och jag vill börja spela in redan nu, idag!!! Och kan inte vĂ€nta pĂ„ att fĂ„ mina halvtaskiga grejer hitforslade och har dessutom inte rĂ„d att köpa nytt alldeles just nu heller, och dessutom hatar jag att hĂ„lla pĂ„ att koppla ihop saker och svettas i timmar med datainstĂ€llningar och dylikt. Finns det nĂ„gon i GĂ€vle med adekvat utrustning som inte rĂ„kar ha nĂ„got annat för sig just nu och kan tĂ€nka sig att medverka i detta extremt avancerade projekt? đ Mvh Angelina Elander angelina_elander@hotmail.com
Jetblack Postat 10 mars 2011 Postat 10 mars 2011 Intressant projekt! Ăr faktiskt förvĂ„nad över att inte fler gör egna talböcker. Kan tyvĂ€rr inte hjĂ€lpa dig, men jag tror att du klarar dig vĂ€l med en enkel mikrofon för typ en hundring (eftersom det Ă€r tal du ska spela in och inte sĂ„ng borde det fungera) och ett gratisprogram i stil med Audacity. Spelar du in i 16-bitar och mono borde Ă€ven en riktigt gammal trött dator klara av det (förutsatt att man spelar in ex.vis 10 minuter Ă„t gĂ„ngen och sedan klipper ihop det). Vi har precis, i en annan trĂ„d, konstaterat att Ă€ven ett armbandsur klarar att spela in i 16-bitar/mono đ Lycka till!
GÀst Postat 18 mars 2011 Postat 18 mars 2011 Tack för svar. Ja, visst gÄr det att spela in ljud pÄ en lÄg nivÄ om det Àr det man Àr ute efter.
pxm Postat 18 mars 2011 Postat 18 mars 2011 (redigerat) ..har tyvÀrr ingen akustikbehandling i mitt vardagsrum... och om det funkar ÀndÄ behövs nog en bÀttre mick i a f. kör CuBase.. du fÄr gÀrna lÄna vardagsrummet...... men som sagt-vet inte om det blir nÄgot superresultat direkt... Redigerat 18 mars 2011 av pxm
Jetblack Postat 18 mars 2011 Postat 18 mars 2011 Tack för svar. Ja, visst gÄr det att spela in ljud pÄ en lÄg nivÄ om det Àr det man Àr ute efter. Jag har hört flera ljudböcker som spelats in med enkel utrustning och under enkla förhÄllanden, det gör dem inte sÀmre. Att göra en egen ljudbok Àr ett utmÀrkt sÀtt att nÄ ut med sitt skrivande, och lÄt dig inte avskrÀckas av att du bara har enkel utrustning. I vilket fall, hoppas att allt gÄr bra för dig. Skriver en hel del sjÀlv, sÄ jag tycker att det verkar vara ett vÀldigt intressant projekt.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.