Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag hÄller pÄ att kÀmpar med musikproduceringen inom genren house och kan knappt grunderna i musik. Det jag kan Àr:

Göra simpla beats i Logic. Jag har rÀtt mÄnga synthar/UA's sÄsom Nexus, Sylenth1, Predator, Massive, Absynth 4, Kontakt 4, FM8 samt FF Twin 2 och anvÀnder mig av Vengeance samplepacks och Adam Van Baker presets/banks till t.ex. Sylenth1 och Massive. Arrangering i projekt osv kan jag lÀra mig sjÀlv och sitta och nöta. Det jag har problem med Àr tonarter och att kunna spela melodier samt ackord och hitta rÀtt oktav osv för att det ska ge en bra ljudbild i lÄten.

Vad ska jag göra? behöver jag gÄ pianolektioner eller vad Àr nÀsta steg för mig? Jag behöver en riktig lektion i hur man gör musik kÀnner jag! Vill gÄ vidare i musikskapandet.

Har Àven fÄtt lite remixpakcs pÄ vokaler som jag skulle vilja göra till en houseig lÄt, men fÄr det inte att funka pga. att jag inte kan vilka ackord och tonarter som passar till vokalen.

OM det Àr privatlektioner i t.ex. piano jag behöver - vad för pianostil ska man söka efter? det finns ju allt frÄn afrikansk till vad vet jag! Har mailat runt lite och det Àr mÄnga som sÀger att dem bara kan lÀra ut klassikpiano metodik och det kostar 400kr / timme, vilket Àr SVINDYRT!

HjÀlp!

Tacksam för svar!

Mvh

Annons
Postat

Klassiskt piano gör dig gott. Du kan nog lÀra dig en hel del sjÀlv, musikteori kommer du aldrig ifrÄn iaf. GÄr fortare om du tar lektioner givetvis. 400kr/h Àr inte sÄ mycket med tanke pÄ att du har köpt pluggar för 20.000kr...

Postat

Klockrent SFB 😄

Jag sÀger gÄ en utbildning istÀllet finns mÄnga som Àr csn berÀttigade dÀr du fÄr lÀra dig lite vad du vill och det kostar inte ett öre men engagemang krÀvs.

Annars kan du fÄ lektioner av mig för 399kr/h har lirat piano sen jag var 5 (16 Är nu dÄ) gÄtt pÄ kommunal musikskola (kan ju annars vara ett alternativ men det Àr köer dÀr) och tagit privatlektioner i

jazz piano och klassiskt fick jag lĂ€ra mig pĂ„ gymnasiet dock sĂ„ Ă€r jazz roligare. Men jag varnar dig, jag har det sĂ€msta tĂ„lamodet en lĂ€rare nĂ„gonsin haft sĂ„ om inte eleven fattar sĂ„ gĂ„r jag troligen hem 😆

Postat

400:- i timmen? Det Àr vÀl för sjutton inte dyrt.

Vad Àr Du bra pÄ?

• Gilla 1
Postat

Hahaha. men nu Àr det ju sÄ att jag kanske inte vill spendera ytterligare 20.000 pÄ lektioner och annat? det Àr mycket man ska ha rÄd med..

TimB: kan du skicka mig ett pm med din skype eller liknande sÄ vi kan prata dÀr? det lÄter mycket intressant, jag Àr inte direkt trögfattad, men det kan vara svÄrt att lÀra sig pÄ direkten. SÄ lite tÄlamod mÄste du ha.

Det kanske inte Àr dyrt, men jag tycker det!

Utveckla det dÀr sista, vad menar du?

Postat

Jontah

Jag har sett dig skapa flera nya trÄdar om detta omrÄde pÄ flera olika forum under en tid..Det verkar som du har fÄtt för dig att du mÄste ha en lÀrare för att utvecklas..Vilket du inte behöver..

Det finns sÄ extremt mycket kunskap och info till ditt förfogande pÄ nÀtet inom alla de omrÄden du behöver..Jag sjÀlv började producera house för 6 mÄnader sen, har lÀrt mig i princip allt via nÀtet och youtube..

HĂ€r har du lite tips :

Musikteori

Piano

Melodier

Bara fortsĂ€tta söka pĂ„ samma sĂ€tt pĂ„ de saker du behöver hjĂ€lp med istĂ€llet för att skaffa en lĂ€rare.. 😄

Postat

True, men det förenklar för mig och skönt att ha nÄgon som man kan fÄ tips och knep och stöd av. Men jag tackar för upplysningen och kÀllorna! ska kolla runt lite mer pÄ egen hand ocksÄ till att börja med.

Postat

Om du bor i Stockholm, sÀtt upp en lapp pÄ anslagstavlan om pianolektioner och musikteori pÄ

Musikhögskolan pÄ ValhallavÀgen. Du kommer garanterat fÄ svar frÄn studerande dÀr.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.