Jump to content
Annons

Mbox2 PTLE 8 win7


Wlffer

Recommended Posts

Köpte en bärbar dator (PC med win7) + en Mbox2 med Pro tools 8 LE som jag blev rekommenderad av flera.

Efter div. krångel med installation mm och långa stunders läsande på digidesigns hemsida och forum insåg jag att det inte bara var att köpa vilken dator som helst för att kunna använda PT korrekt.

Ett återkommande problem för mig när jag har många tracks och plugins så får jag "error 6085" om hardware buffersize om jag minns rätt.

Enligt forumet så ska man ej använda samma hårddisk för filerna som systemet än installerat på och inte använda en USB-hårddisk vilket är en omöjlighet med min nuvarande dator.

Är det någon som har erfarenhet av detta och tror att problemet kommer att försvinna om jag köper en stationär dator med flera hårddiskar?

Och vad ska man köpa för dator? Kompatibilitet för Mbox 2 samt PT8 finns ju inte med längre på digis hemsida (vad jag kan se) pga nya version 9.

Det är en PC med win 7 jag vill ha iaf.

Jag har kikat mycket på digis hemsida och forumet men det är så djävulskt mycket text så man hittar inte direkt det man letar efter.

Mycket skit på en gång. Men någon kanske har något tips iaf 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Köpte en bärbar dator (PC med win7) + en Mbox2 med Pro tools 8 LE som jag blev rekommenderad av flera.

Efter div. krångel med installation mm och långa stunders läsande på digidesigns hemsida och forum insåg jag att det inte bara var att köpa vilken dator som helst för att kunna använda PT korrekt.

Ett återkommande problem för mig när jag har många tracks och plugins så får jag "error 6085" om hardware buffersize om jag minns rätt.

Enligt forumet så ska man ej använda samma hårddisk för filerna som systemet än installerat på och inte använda en USB-hårddisk vilket är en omöjlighet med min nuvarande dator.

Är det någon som har erfarenhet av detta och tror att problemet kommer att försvinna om jag köper en stationär dator med flera hårddiskar?

Och vad ska man köpa för dator? Kompatibilitet för Mbox 2 samt PT8 finns ju inte med längre på digis hemsida (vad jag kan se) pga nya version 9.

Det är en PC med win 7 jag vill ha iaf.

Jag har kikat mycket på digis hemsida och forumet men det är så djävulskt mycket text så man hittar inte direkt det man letar efter.

Mycket skit på en gång. Men någon kanske har något tips iaf 😛

Riktigt att PT kräver 'egen' HD för sina project. Låter dock som du har en ny dator, med lite tur har den e-sata. Då kan du ansluta en extern Sata-disk med samma prestanda som den interna.

Arne

Redigerat av arha
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaret.

Tror dock inte jag har en e-sata.

När jag har ungefär 4-5 audiospår med inspelad gitarr, 2-3 instrumentspår (bas, trummor och ev keys, alla med Xpand2), skickar 3 gitarrspår till en bus och lägger Eleven Free-plugin, samt 1 spår med reverb och/eller delay (som jag skickar alla spår till) så börjar det bli för mycket för datorn. Den avbryter spelningen och tjatar om HWBuffer size (eller vad det nu heter) och allt ljud blir ibland distat. Byter jag dock Buffersize så försvinner disten men återkommer när problemet dyker upp igen. Jag tror att problemet kallas "6085" i PT om jag ej minns fel.

Tror ni att det beror på att filerna ligger på samma hårddisk som programmet? Det bör väl kunna klara av fler spår och plugins etc än så?

Isf borde det fungera bättre om jag fixar en ny dator med 2st hårddiskar.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Ladda hem DPC latency checker och testa din dator.

Många spikar = kass audioperformance.

Ta bort alla strömspar funktioner.

Optimera för bakgrundstjänster och inte program.

Stäng av trådlöstnätverk eller interna ljudkortet, jag har problem med ljudet till HDMI utgången, har jag det på så suger min dator. Med det ljudkortet avstängt så funkar den hur snällt som helst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns optimeringstips hos Avid, hittar ingen för W7 men denna för XP funkar bra.

http://avid.custkb.com/avid/app/selfservice/search.jsp?DocId=349591&ssdFilterCommunity15=1409&ssdFilterCommunity10=368&ssdFilter_SearchKeyWord=&Hilite=

En optimera ger en del men utan extra hårddisk blir det problem. PT är extremt kinkig när det gäller tillgänglighet för I/O mot disk. Tror att problemen med PT sällan är cpu-utnyttjande. Testade att köra PT tillsammans med en videorendering, alla processorer gick i 100% men PT rullade på problemfritt. Har W7 64 med en i5-750, 8 Gb och PT901. Ett litet trick är ett freeware som heter Prio. Där kan du sätta en permanent prioritet för en process, i mitt fall PT.

Du skriver inte vilken spec du har på din PC.

Redigerat av arha
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för tipsen.

Jag har kollat in deras optimeringsguide men det hjälpte inte speciellt mycket.

Prio låter intressant, det ska jag kolla upp!

Jag har en AMD Athlon X2 QL-64 2.1ghz, 4GB RAM, 320GB HD och en Mbox 2 och PT8LE

Funderar starkt på att sälja min bärbara och köpa en stationär. Hoppas bara man hittar en som inte krånglar med PT.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för tipsen.

Jag har kollat in deras optimeringsguide men det hjälpte inte speciellt mycket.

Prio låter intressant, det ska jag kolla upp!

Jag har en AMD Athlon X2 QL-64 2.1ghz, 4GB RAM, 320GB HD och en Mbox 2 och PT8LE

Funderar starkt på att sälja min bärbara och köpa en stationär. Hoppas bara man hittar en som inte krånglar med PT.

AMD processorer på bärbara brukar väl rent allmänt inte vara helt klockrena, men vet inte om det är strulet.

En stationär löser inte nödvändigtvis alla dina problem.

Jag kör pro tools m-powered på min stationära burk, har denna setup: AMD Phenom II X4, 2,9GHz | A-Data DDR3 4GB | 1TB Samsung Spinpoint | M-audio Delta 1010

Det fungerar sådär. Det som stör mig är egenligen bara några saker:

Varje gång man har startat om datorn tar pro tools säkert fem minuter på sig att starta, även projekt tar lite väl lång tid att ladda.

Jag får även nästan alltid upp något löjligt felmeddelande när jag öppnar ett projekt.

När jag bouncar så "hänger sig" pro tools tills låten är färdig-bouncad. Jag kan alltså inte stoppa en bounce om jag upptäcker att något är fel i mixen.

Har förövrigt testat med allt ifrån en clean installation med bara Win7+pro tools+drivisar till ljudkortet.

Även prövat att köra windows och pro tools på en SSD-hårddisk och ha projekten på min andra hårddisk, men det blev ingen skillnad alls.

Alltså köper jag inte riktigt att man måste ha en dedikerad disk för PT-projekt, eftersom att det fungerade lika bra/dåligt för mig ändå.

Jag skulle nog vilja hävda att Pro Tools helt enkelt är ett lynnig litet program som man får räkna med strular en del.

Felfritt har jag bara sett det köras på Mac vad jag kan minnas.

Redigerat av Lejnoss
Link to comment
Dela på andra sajter

AMD processorer på bärbara brukar väl rent allmänt inte vara helt klockrena, men vet inte om det är strulet.

En stationär löser inte nödvändigtvis alla dina problem.

Jag kör pro tools m-powered på min stationära burk, har denna setup: AMD Phenom II X4, 2,9GHz | A-Data DDR3 4GB | 1TB Samsung Spinpoint | M-audio Delta 1010

Det fungerar sådär. Det som stör mig är egenligen bara några saker:

Varje gång man har startat om datorn tar pro tools säkert fem minuter på sig att starta, även projekt tar lite väl lång tid att ladda.

Jag får även nästan alltid upp något löjligt felmeddelande när jag öppnar ett projekt.

När jag bouncar så "hänger sig" pro tools tills låten är färdig-bouncad. Jag kan alltså inte stoppa en bounce om jag upptäcker att något är fel i mixen.

Har förövrigt testat med allt ifrån en clean installation med bara Win7+pro tools+drivisar till ljudkortet.

Även prövat att köra windows och pro tools på en SSD-hårddisk och ha projekten på min andra hårddisk, men det blev ingen skillnad alls.

Alltså köper jag inte riktigt att man måste ha en dedikerad disk för PT-projekt, eftersom att det fungerade lika bra/dåligt för mig ändå.

Jag skulle nog vilja hävda att Pro Tools helt enkelt är ett lynnig litet program som man får räkna med strular en del.

Felfritt har jag bara sett det köras på Mac vad jag kan minnas.

Känner igen mig i en del du skriver. Det har varit en låång och dyr inkörningsperiod, ny hårdvara m.m. Speciellt den första 64-bits drivrutinen fick interupt handler i Win7 gå i taket och allt stannade, men med 8.0.4 började det gå riktigt bra. Kör nu 9.0.1 och senast uppgraderade jag till 8gb minne så PT fick friare spelrum. I en jämförelse med t.ex. Reaper så är det lite löjligt hur mycket PT kräver.

Känner igen problemet med bounce, jäkligt störande.

Ska faktiskt hämta ut en SSD från Komplett idag.... Hoppas du har fel om att det inte gör någon skillnad. ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för tipsen.

Jag har kollat in deras optimeringsguide men det hjälpte inte speciellt mycket.

Prio låter intressant, det ska jag kolla upp!

Jag har en AMD Athlon X2 QL-64 2.1ghz, 4GB RAM, 320GB HD och en Mbox 2 och PT8LE

Funderar starkt på att sälja min bärbara och köpa en stationär. Hoppas bara man hittar en som inte krånglar med PT.

En fördel med desktop är att den är lättare att modifiera. Helst ska den innehålla standarddelar, sånt som går att köpa i vilken PC-butik som helst. Undvik Dell m.m. som ofta har sina egna lösningar, (egen erfarenhet).

Redigerat av arha
Link to comment
Dela på andra sajter

Känner igen mig i en del du skriver. Det har varit en låång och dyr inkörningsperiod, ny hårdvara m.m. Speciellt den första 64-bits drivrutinen fick interupt handler i Win7 gå i taket och allt stannade, men med 8.0.4 började det gå riktigt bra. Kör nu 9.0.1 och senast uppgraderade jag till 8gb minne så PT fick friare spelrum. I en jämförelse med t.ex. Reaper så är det lite löjligt hur mycket PT kräver.

Känner igen problemet med bounce, jäkligt störande.

Ska faktiskt hämta ut en SSD från Komplett idag.... Hoppas du har fel om att det inte gör någon skillnad. ☺️

Läste på Avids hemsida att Pro Tools inte officiellt stödjer SSD-diskar ännu, jag sålde vidare min och kör nu alla på samma disk igen.

Sitter just nu och drar ner 8.0.5, kanske vill det sig bättre med denna? We're soon to find out...

Link to comment
Dela på andra sajter

Läste på Avids hemsida att Pro Tools inte officiellt stödjer SSD-diskar ännu, jag sålde vidare min och kör nu alla på samma disk igen.

Sitter just nu och drar ner 8.0.5, kanske vill det sig bättre med denna? We're soon to find out...

Jag chansar med en SSD ändå, får se vad som händer. :rolleyes: Tack för tipset, hittade en uppdatering till 9.0.2.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag chansar med en SSD ändå, får se vad som händer. :rolleyes: Tack för tipset, hittade en uppdatering till 9.0.2.

Lycka till! Blir det ingen förbättring borde det väl gå att köra den som audiodisk för riktigt feta projekt?

Jag märkte ingen skillnad alls med uppdateringen till 8.0.5, hahah 900 mb och två omstarter av datorn, Pro Tools har sin charm ändå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lycka till! Blir det ingen förbättring borde det väl gå att köra den som audiodisk för riktigt feta projekt?

Jag märkte ingen skillnad alls med uppdateringen till 8.0.5, hahah 900 mb och två omstarter av datorn, Pro Tools har sin charm ändå.

Hittade detta :

http://www.zdnet.com/blog/bott/windows-7-and-ssds-setup-secrets-and-tune-up-tweaks/2910?tag=rbxccnbzd1

Tydligen viktigt med drivrutiner.

Link to comment
Dela på andra sajter

På min disk fungerade trim och jag tror jag hade 7.8 i Windows experience index.

Men jag vet inte, köpte inte hajpen med ssd från början men fick lust att testa.

Visst, vissa saker gick väl lite fortare, men vad tusan det vara ingen wow-känsla direkt.

Jag antar att, tror man inte så fungerar det inte. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

På min disk fungerade trim och jag tror jag hade 7.8 i Windows experience index.

Men jag vet inte, köpte inte hajpen med ssd från början men fick lust att testa.

Visst, vissa saker gick väl lite fortare, men vad tusan det vara ingen wow-känsla direkt.

Jag antar att, tror man inte så fungerar det inte. 😉

Nu har jag fått igång min SSD och jag ger dig delvis rätt. Uppstart av Win7 tar 25sek, en vinst med 5sek. Uppstart av PT tar 35sek, vinst 5sek. Hade förväntat mig mkt bättre 😲 eftersom disk transfer rate förbättrades rejält. MEN ett project med tunga pluggar som tog 85sek tar nu bara 35sek. Så jag känner mig rätt nöjd ändå. Det var rätt mycket pyssel med anpassningar eftersom jag inte gjorde en nyinstallation. Kanske det skulle förbättra resultatet men jag tror inte det.

Nu ska jag lägga på 9.0.2. ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag fått igång min SSD och jag ger dig delvis rätt. Uppstart av Win7 tar 25sek, en vinst med 5sek. Uppstart av PT tar 35sek, vinst 5sek. Hade förväntat mig mkt bättre 😲 eftersom disk transfer rate förbättrades rejält. MEN ett project med tunga pluggar som tog 85sek tar nu bara 35sek. Så jag känner mig rätt nöjd ändå. Det var rätt mycket pyssel med anpassningar eftersom jag inte gjorde en nyinstallation. Kanske det skulle förbättra resultatet men jag tror inte det.

Nu ska jag lägga på 9.0.2. ☺️

Ok. jag hoppades mest på att min uppstartstid av PT skulle gå ner från 3-4 minuter till under en minut iaf,

men eftersom att det inte blev någon skillnad där så kändes allt rätt ovärt. 🙂

Vilket märke kör du med?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok. jag hoppades mest på att min uppstartstid av PT skulle gå ner från 3-4 minuter till under en minut iaf,

men eftersom att det inte blev någon skillnad där så kändes allt rätt ovärt. 🙂

Vilket märke kör du med?

Det blev en Corsair Force series 120gb. Det var lite pyssel med att gå över till AHCI mode när Win redan är installerat men jag hittade en patch hos Microsoft som fixade registerhacket. Men jag kan inte säga om AHCI gjorde någon skillnad i hastighet.

Redigerat av arha
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...