Jump to content
Annons

Experthjälp? (220V/USB-väggadapterförsörjt) USB-ljudkort -> PCIe (genom S/PDIF)


bonsoirjohnjohn

Recommended Posts

Hej, det är dags för mig att uppgradera lite i min 'studio' och då tänkte jag t.ex. köpa ett nytt ljudkort.

Jag funderade först på ett PCI express -kort (för bäst Bang of buck och prestanda), men 'utbudet' och kompabiliteten i prisläget, lockade ju inte så speciellt mycket... så jag började istället försöka förlikas med tanken på ett PCI-kort.

Men kompabiliteten verkade inte vara så klockren där heller i prisläget (jag kör Windows 7 i 64 bitar). Och dom alternativ jag fann bäst för mig (Echo och M-Audio), bygger ju inte bara på en (om man får tro lillbrorsan) "dinosaurie-standard" (PCI), utan verkade ha minst 5 år på nacken on top of det...

Så, det, och att jag har svårt att se mig vara bunden till PCI i nästa datauppbyte (eftersom moderkorten ju knappt stöder PCI ens idag), fick mig att fundera på USB istället. Det skulle ju iaf vara kompatibelt med USB 3. Så jag grävde lite och fastnade för t.ex. MOTUs MicroBook, men när jag insåg att dom (2010!) byggde det på USB 1.1, så tappade jag lusten, och började att på allvar bli fientlig mot ljudkortstillverkare.

... Men, nu är jag tillbaka glad igen, Jag har bestämt mig att jag kör på PCIe trots osäkerheten med drivare. Dvs, hellre nya grejer och eftersläp med drivare, än att köpa 80tals-teknik för nypris, och sen bara kunna typ uppgradera datorn från Brödet & Fiskarna...

Så, efter många om och men, en veckas konstant läsande, googlande, huvudbry (och trakasserande av min datanörd-lillebror), så känns det som att jag ska satsa på en lösning baserad på E-MUs 1010 -kort (http://www.thomann.de/se/emu_1010_pci_express.htm). PCI-versionen fick ju strålande betyg av MusicRadar/FutureMusic (http://www.thomann.de/se/cat_musicradar~ncxes.html?uid=21873&ar=242942), AD-omvandlaren ska vara "samma som i Digidesigns flaggskepp", och det verkar som att betadrivarna ska fungera till Windows 7 64x, om man läser på Creatives forum.

Men eftersom 1010-kortet bara har ADAT, EDI och S/PDIF (In och ut), och jag åtminstonde vill ha 1 Line in, Stereo (för min synth), och nånstans att stoppa sladdarna till mina monitorer och headphones, min elgitarr och min mic, så behövs mer än bara 1010:an.

Och, tänka sig, så har E-MU två alternativ:

1) http://www.thomann.de/se/emu_1212m_pci_express.htm (1010 + Expansionskort)

2) http://www.thomann.de/se/emu_1616m_pci_express.htm (1010 + Breakout box)

Det första är nästan lika billigt som att köpa enbart 1010, men den lösningen saknar å andra sidan fantomatad mic-ingång, och har bara 1 stereo in och ut (analogt), så jag får inte ihop det med; mina AKG-hörlurar, mina Genelec-monitorer, min MicroKorg-synth, min ADK-mic och min el-gura. Det andra alternativet fyller å andra sidan alla behov, men också mer därtill, och blir därför mycket dyrare...

Men jag fick en snilleblixt (med mina mått mätt)... jag såg att det fanns S/PDIF in och ut på den billigare lösningen... och medan jag googlade vad det betydde, så insåg jag att mitt gamla USB-kort ju har S/PDIF ut(!) - så snabbt som fan drog jag slutsatsen att jag kanske kan koppla samman dom, komma ganska billigt undan, slippa gräma mig över USB-ljudkortsköpet, och kanske t.o.m. få användning av vad det kommer med till bordet! 🙂

Här kan ni se mitt gamla USB-ljudkort som jag kommer ta farväl av pga ruttna drivrutiner, drivrutinskonflikter, och för hög latency:

http://line6.com/toneportux2/specifications.html

... Jag ser dock inte hur det löser alla mina problem, men jag tänker också att jag borde kunna parallellkoppla den ensamma analoga Line ut:en på PCIe-kortet, och dåcsnabbt kunna switcha mellan hörlurar och monitorer, utan att behöva koppla i och ur nåt (jag behöver inte båda på samma gång). Jag vill bara inte att det liksom ska 'defeata' syftet med ljudkortsbytet, dvs min quest efter superlåg latency. Så, jag frågade pappa och brorsan om det, och dom säger att dom inte tror att det ska bli nåt problem med fördröjning på det sättet. Men bl.a. det tänkte jag allstå dubbelkolla med er om.

Jag kan väldigt lite om datorer, teknik och speciellt datarelaterade saker. Klart mer än många av mina kompisar förvisso; dvs såna som inte använder datorer till mer än att tävla om att ha flest vänner på FaceBook, eller smygrunka porr på, men det säger ju ganska lite. Dock har jag läst att man lätt kan få problem med musikdatorer, om man har fler än ett ljudkort i samma burk. Så det vill jag undvika. Men jag tänker att jag väl inte kommer behöva koppla in mitt USB-ljudkort till datorn, när det går på S/PDIF? Så länge jag kan strömförsörja det på nåt sätt dvs (det ska ha ström per USB).

Jag tänkte att det väl borde gå att få tag på nån sorts AC väggkontakt -> USB-lösning, som alltså inte behöver vara kopplad till datorn. Jag googlade och ser att det mycket riktigt finns en adaptrar för det: http://www.webhallen.com/hardvara/89236-deltaco_stromadapter_fran_230v_till_5v_1a_usb

Men lillbrorsan undrade om USB-ljudkortet alltid skickar ljud ut på S/PDIF... Dvs om man alltså kanske måste ha den ikopplad i datorn iaf. Och jag orkar inte med mer bekymmer och drivarkonflikter. Men jag tror faktiskt inte att det ska vara nå problem på den punkten (men det baserar jag å andra sidan enbart på min tillfälliga optimism).

Däremot så sitter jag och funderar på om det kommer bli nåt fördröjningsproblem inne i USB-ljudkortet.

Jag undrar t.ex. om det man pratar in i mic:en, eller spelar in i Line -ingången, (i USB-ljudkortet), om det är digitalt eller analogt... Jag tänker att det kanske vore bra om det är digitalt, så slipper man fördröjning i D/A-omvandling... och jag undrar liksom om det typ är motorväg rakt igenom kortet från alla ingångar ut till S/PDIFen, eftersom ingen D/A-omvandling sker? Jag har fått för mig att det är USBn, drivarna och D/A-omvandlingen som skapade mina latency-bekymmer.

Jag har aldrig tänkt på om det typ kan finnas trafikstopp och flaskhalsar på andra komponenter i kortet. Men det kanske det gör?

Jag vet iaf att kortet inte har någon "DSP" eller vad det heter, och att all färgning av ljudet (gitarreffekter etc) sker i mjukvaran av processorn/CPU:n.

... Ja, nu har jag skrivit så länge att jag glömt bort om det var nåt mer jag undrade över. Men iaf så skulle jag vara oerhört tacksam för lite expert-input på mitt gröngölings-projekt. Vad tror ni, är detta något väldigt basic som kommer funka smidigt som fan? Suger hela idén? Eller finns det typ tusen ggr bättre lösningar och andra alternativ som jag pga av mina bristande kunskaper inte vägt in?

Tusen tack till den eller dom som kan hjälpa mig! 🥰😱😄

Redigerat av bonsoirjohnjohn
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Men lillbrorsan undrade om USB-ljudkortet alltid skickar ljud ut på S/PDIF... Dvs om man alltså kanske måste ha den ikopplad i datorn iaf.
Precis, en UX2 utan dator kan inte vara A/D-konverterare så SPDIF-utgången lär vara helt tyst om du inte har den kopplad till datorn.
Link to comment
Dela på andra sajter

1212M + en separat mikpreamp för ADK-mikrofonen + en monitorkontroller med inbyggd hörlursförstärkare så du kan skicka signalen till både monitorer och lurar... Det springer lätt iväg i kostnaden även med det första alternativet.

1616M går på lite mer och så innehåller det i princip det mesta. Iofs finns det fler alternativ i samma prisklass som 1616M.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Linus du är alltid snäll och svarar 🙂

Vilket annat alternativ tänker du? Och är det PCIe?

Jag drömde om allt detta och insåg att jag inte kanske behöver använda SPDIFen alls. Om jag parallellkopplar både Line in och Line ut, på EMUn, så kan jag ju kanske koppla Toneportens Line ut in i EMUn. Jag behöver ju inte spela in gura, sång, eller synth på samma gång.

Vad tror du om det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...