Jump to content
Annons

Hjäälp mig koppla in högtalare till ljudkort


pearlvisionboy

Recommended Posts

Tjena har nu ett nytt ljudkort (M-audio profire 2626)

dom högtalarna jag använder är ett par Sony från en vanlig stereo. (som är grymma)

men ändarna från högtalar-sladden är ju lixom hmm vad heter de ? aja "2 fransar"

ni fattar vad jag menar 😉

dom kopplar jag till en vanlig förstärkare.

MEN SEN KOMMER PROBLEMET:

jag har ju bara tele utgångar från ljudkortet...

men inga tele ingångar i förstärkaren...

Hur ska jag lösa detta?

Finns det ngn slags adapter isåfall vad heter den?

Hoppas ngn har ett bra svar 😄

Mvh, Emil

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tjena har nu ett nytt ljudkort (M-audio profire 2626)

dom högtalarna jag använder är ett par Sony från en vanlig stereo. (som är grymma)

men ändarna från högtalar-sladden är ju lixom hmm vad heter de ? aja "2 fransar"

ni fattar vad jag menar 😉

dom kopplar jag till en vanlig förstärkare.

MEN SEN KOMMER PROBLEMET:

jag har ju bara tele utgångar från ljudkortet...

men inga tele ingångar i förstärkaren...

Hur ska jag lösa detta?

Finns det ngn slags adapter isåfall vad heter den?

Hoppas ngn har ett bra svar 😄

Mvh, Emil

Borde räcka med en enkel tele->rca -kontakt. Finns på förmodligen vilken musik/Kjell & c/o, Classe Ohlsson-butik som helst...

Link to comment
Dela på andra sajter

Signalnivåerna är lite olika. Ljudkortet har balanserade linjeutgångar +4 dBu (1,23 volt), medan RCA-kontakterna i din hifi-förstärkare är obalanserade linjeingångar -10 dBV (0,316 volt).

Ljudkortets signal har bättre s/n-ratio (11,8dB högre), och om den starkare signalen överskrider headroom i -10dBV-utrustningen (förstärkaren) så uppstår det distorsion. Därför kan det vara bra med 12dB dämpning av signalen i form av en specialkabel: Använd skärmad 2-ledare, i ljudkortsänden sätter du en stereotelekontakt och kopplar Tip till ena ledaren och så kortsluter du Ring och Sleeve och kopplar dessa till den andra ledaren samt till skärmen. I andra änden av kabeln sätter du ett 4,7KΩ motstånd på Tip-ledaren mellan kabeln och kontakten, ansluter Sleeve till den andra ledaren, samt ett 1,5KΩ motstånd mellan polerna på RCA-kontakten. Skärmen ansluts inte i denna ände.

Den här typen av kabel kanske finns att köpa färdig?

Har du otur uppstår brum också.

Eller så gör du som Umemagnus föreslår och ser till att signalen från ljudkortet inte blir för stark.

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...