Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har i dag en TubeMP micpreamp. Jag vet inte riktigt vad jag ska sÀga om den dÄ jag inte har nÄgot att jÀmföra med. Jag vet knappt ens vad den gör om jag ska vara Àrlig. Men jag gissar att den ger lite analog vÀrme till ljudet och kanske förstÀrker signalen? http://www.thomann.de/se/art_tube_mp_project_series.htm

Men nÀr man lÀser om 1073 och andra klassiska preamps sÄ börjar man inse att preampen verkar spela en minst lika stor roll som sjÀlva micken. SÄ lÀnge man har en bra preamp sÄ kan man fÄ ett bra ljud Àven med 1000:- mikrofoner.

Vilken Ă€r er Ă„sikt? Min budget Ă€r vĂ€l inte direkt mycket att hĂ€nga i julgranen, men runt 2-3,000 kan jag tĂ€nka mig spendera pĂ„ en preamp. Är det vĂ€rt att uppgradera?

Annons
Postat

Ett bra ljud börjar med kĂ€llan. 😉

Skulle nog pÄstÄ att micken Àr viktigare Àn preamp, men det finns andra Äsikter.

Är det nĂ„got med ljudet pĂ„ det du spelar in du Ă€r missnöjd med?

Postat

Jag Ă€r inte sĂ€rskilt missnöjd alls. Är rĂ€tt nöjd faktiskt. BĂ„de med röst och ljudkvalitĂ©. Men man tĂ€nker ju alltid att det kan bli bĂ€ttre. Det Ă€r som med allt annat nĂ€r man mixar tycker jag. Man rattar till ett ljud som man Ă€r skitnöjd med och sen lĂ€r man sig nĂ„got nytt och sĂ„ lĂ„ter det dubbelt sĂ„ bra och dĂ„ tĂ€nker man att det kan knappast bli bĂ€ttre, fast det kan det ju 🙂

Postat

Jag hÄller oxÄ pÄ att micken Àr viktigare Àn preampen, absolut. Men en Art Tube preamp har Àven jag, och inte Àr den nÄt vidare tycker jag, mer dist o brus Àn vÀrme. Det sÀgs att de Àr vÀldigt ojÀmna i kvalitet, du kanske har ett bÀttre ex Àn mitt. Jag har bÄde billigare o dyrare av bÄde preampar o mickar sÄ jag har tydligt mÀrkt att micken betyder mest. SÄ att kunna fÄ ett riktigt kalas studiosÄngljud med en dyr preamp o en sm58, det Àr omöjligt. Vanliga enkla ljudkort tror jag mer pÄ Àn en Art Tube. Bra rörgrejer Àr svindyra, bÄde preampar o mickar. BÀttre att skita i det dÀr med rör helt, jag har testat en dyrare ART oxÄ med rör i. Mest brus var det jag fick för pengarna. Med röret urkopplat lÀt det absolut bÀttre, helt tveklöst.

Postat

Är ditt förslag att jag borde skippa min TubeMP och koppla micken direkt till ljudkortet? Att sĂ„ledes skippa preamp helt och hĂ„llet om jag inte har budget att köpa en riktigt dyr?

Postat

Lita pÄ dina öron. om du gillar det ljud du fÄr nÀr du kopplar direkt in i ljudkortet sÄ Àr det ju bara att köra pÄ det, annars gÄr du tillbaks till att anvÀnda din Tube MP igen. Dessutom sÄ kanske det varierar vilket ljud du efterstrÀvar för stunden? Jag anvÀnder en dual Tube Mp sida vid sida med Vintage Design, UAudio, NTP preamps bl a och ibland Àr ljudet jag fÄr med Tube MPn precis det jag efterstrÀvar, ibland funkar det inte alls. Dessutom sÄ har den funkat mycket bra som linebox för bas! Jag tycker faktiskt att den Àr oslagbar i sin kategori för de pengarna den kostar!

/Farmer Boy

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Med mitt ex av Art TubeMP Àr inte det inte nÄgra problem med dist och brus.

Jag har ett gammalt exempel dÀr jag spelat in med min Art TubeMP och min MXL mick. Inspelat bredvid datorn och vare sig mick, preamp eller dator brusar speciellt mycket. OBS! Ingen gate pÄ inspelningen, man hör bakgrundsbruset om man lyssnar pÄ stark volym.

Det gör större skillnad att flytta sig nÀrmre micken nÄgra centimeter Àn att byta preamp.

Har du en preamp i ditt ljudkort sÄ jÀmför detta med din Art TubeMP.

Ofta Àr skillnaderna vÀldigt smÄ.

Om vÀrme saknas pÄ en inspelning beror det mer pÄ rummet Àn pÄ preampen.

Som kuriosa gjorde jag en inspelning med en 35 kronors datormick direkt in i laptoppens preamp, blev en bra inspelning om Àn ruggigt brusig Ingen EQ förutom lite skuret i botten:

SÄ mitt rÄd Àr att har du inte uppenbara problem med brus eller dist sÄ lÀgg hellre pengarna pÄ ny mick eller leta efter nya stÀllen att spela in pÄ i hemmet för att fÄ sÄ bra ljud som möjligt med dina nuvarande grejer.

FÀrgande preamps tycker jag egentligen Àr lite overkill för hemmainspelningar, men det Àr ju jag.

Om du vill ha en preamp som inte fÀrgar och Àr brusfri kan jag rekommendera Line Audios preamps:

http://www.lineaudio.se/linepre.htm

NÀr jag var aktiv och spelade in pÄ hedenhöstiden sÄ var brus en fiende i alla led, dÀrför gillar jag brusfria grejer mer Àn "fÀrgande".

Sedan tycker jag att det Àr klart överreklamerat med fÀrgande preamps, precis som att Neve och SSL skulle designa preamparna sÄ att dom fÀrgade....

Distar man och trycker pÄ en Neve preamp sÄ lÄter den tuffare Àn en billig preamp, fast det beror ju pÄ vilket sound man Àr ute efter. Men vid normala nivÄer Àr skillnaderna mycket subtila.

Redigerat av drloop
Postat
  On 2011-02-26 at 11:06 sa Guitar Nilsson:

SÄ att kunna fÄ ett riktigt kalas studiosÄngljud med en dyr preamp o en sm58, det Àr omöjligt.

Nja, det hÄller jag inte alls med om. Hur menar du? Ett fint krispigt ala souldiva ljud kan bli svÄrt men för rock kan det vara en guld kombo.

Spelar ofta in sÄng med sm57 och sm 7b framför min rör brauner mick genom Amek CIB.

drloop (oregistrerad)
Postat

Allt beror ju pÄ vilket sound man Àr ute efter och jag hÄller med 4trax att ibland funkar en sm58 bÀttre Àn en dyr stormembranare, det Àr ju helt beroende pÄ vad man Àr ute efter som sagt.

Jag tycker tex att Art TubeMP kan lÄta riktigt tufft nÀr man distar den, körde arten pÄ en rap och distade rappen det blev hur tufft som helst.

Postat

kolla in universal audios 610 solo. shysst rörpreamp som inte kostar skjortan. men som ovanstÄende tidigare nÀmnt sÄ Àr sjÀlvklart mikrofonvalet viktigare.

Postat

Jag tror jag köpte TubeMP för att mÄnga hÀr rekommenderade den. MÄste ha varit en 3-4 Är sedan. Jag Àr aboslut inte missnöjd med den, men jag kan inte direkt sÀga vad den gör med ljudet. Vad den förbÀttrar/försÀmrar. Har ingen aning. Tycker dock det lÄter helt okej. Men jag gissar att byta ut min JJlabs mot en Röde NT2-A skulle göra en liten skillnad?

Postat
  On 2011-02-26 at 12:21 sa 4Trax:

Nja, det hÄller jag inte alls med om. Hur menar du? Ett fint krispigt ala souldiva ljud kan bli svÄrt men för rock kan det vara en guld kombo.

Spelar ofta in sÄng med sm57 och sm 7b framför min rör brauner mick genom Amek CIB.

Ja med SM57 gÄr det att fÄ till det bra. Men SM58 tycker jag lÄter fan hur man Àn gör. Med puffskydd framför SM57 gÄr det riktigt bra. Men sÄ klart funkar allt, tex att sjunga genom en rörcombo, det gör nog Iggy Pop pÄ "The Passenger".

Postat
  Citat

Ja med SM57 gÄr det att fÄ till det bra. Men SM58 tycker jag lÄter fan hur man Àn gör.

Vad jag har förstÄtt Àr SM57:an och SM58:an i princip identiska?

Postat (redigerat)
  On 2011-02-26 at 15:23 sa Guitar Nilsson:

Ja med SM57 gÄr det att fÄ till det bra. Men SM58 tycker jag lÄter fan hur man Àn gör. Med puffskydd framför SM57 gÄr det riktigt bra. Men sÄ klart funkar allt, tex att sjunga genom en rörcombo, det gör nog Iggy Pop pÄ "The Passenger".

Men nej inte bara för att det Àr kul. Det som Àr fördel med dynamiska mickar Àr spl:en. Man kan skrika hÄrt i en dynamisk och fÄ det att lÄta bra lÀttare Àn en konding. Nu tÄl min brauner iof mycket men det Àr en karaktÀr frÄga ocksÄ. Det Àr mer mid i min dynamiska mickar som jag gillar för gapiga röster!

🙂

Redigerat av 4Trax
drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)
  On 2011-02-26 at 15:23 sa Guitar Nilsson:

57 och 58 lÄter i princip likadant. Lite mindre botten i SM58 och lite mer tryck runt frekvenserna pÄ konsonanterna pÄ 57.an.

Kanske beror pÄ puffskyddet.

Redigerat av drloop
Postat

Soxic, har du testat N2A-micken till din röst? Om du huvudsakligen ska spela in dig sjÀlv tycker jag absolut du ska lÄna hem ett par mickar och testa i skarpt lÀge. SÀlj inte JJlabs-micken om det Àr den du anvÀnder idag och Àr nöjd med. Dock kan det sÄklart vara bra att ha ett nytt mikrofonalternativ om du har pengarna och Àr sugen. Kanske en dynamisk som Sennheiser MD421? den tycker jag lÄter kanon pÄ sÄng med Art Tube MP. annars sÄ brukar jag rekommendera Oktavas mickar MK219/319, kan sÀker bli lite mörk klang med Tube MP pÄ vissa röster, med jag vet ju inte alls hur du lÄter...

/Farmer Boy

Postat

Farmer Boy, intressant inlĂ€gg. MD421 har jag hört talas en del om, men dĂ„ endast till att micka upp trummor och förstĂ€rkare med. Är den ett vanligt alternativ till sĂ„ng?

Postat (redigerat)

FrÄn mixonline

Citat
Some 50 years after its debut, the Sennheiser MD-421 still remains a favorite mic for drums, horns, guitar cabinets and vocals.

Edit: citatformat

Redigerat av BluesBoy
Postat

Soxic, jag kan inte sÀga att det Àr mitt förstaval till sÄng, men den har i min studio hyfsat ofta anvÀnts till detta trots att den tampats med bl a en U87a. Allt handlar om röstklang och naturligtvis vilket sound man vill ha.

Farmer Boy

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.