Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Haloj! jag har presis införskaffat mig ett saffire 6 usb ljudkort. Och pluggade in det igår, och jag använder cubase 4. Men jag har ett problem! när jag väljer å göra ett spår i cubase så klickar jag på Add audio track, och sen väljer jag Mono. Men då blir det så att kanal 1 går att plugga in t ex gitarr och då låter det i båda högtalarna men ifall jag pluggar i T ex mick i kanal 2 då låter det inget alls? Och ifall jag tar stereo när jag lägger till spåret då låter kanal 2 och 1 men i varsin högtalare? Vad gör jag för fel? det skulle värkligen uppskattas med svar! 🙂

Annons
Posted (edited)

Vet inte riktigt hur Cubase funkar, men i Logic måste man välja input.

Har du stoppat in micken i kanal 2 på ljudkortet, måste du välja "Input 2" i programmet.

Det där med stereo och kanal 1/2 i varsin högtalare vet jag inte riktigt om jag hänger med på hur du menar.....

Fantommatningen är på när du kör på micken?

Edit: Stavning

Edited by BluesBoy
Posted

Vet inte riktigt hur Cubase funkar, men i Logic måste man välja input.

Har du stoppat in micken i kanal 2 på ljudkortet, måste du välja "Input 2" i programmet.

Det där med stereo och kanal 1/2 i varsin högtalare vet jag inte riktigt om jag hänger med på hur du menar.....

Fantommatningen är på när du kör på micken?

Edit: Stavning

Tack jag fick kanal 2 å funka! 🙂 Men problemet e inte löst än... jag fick båda å fungera! fast inte tillsammans? nu går det bara och spela in en kanal i taget.. för det ska väl vara möjligt att spela in kanal 1 och 2 på samma spår? Svara gärna 🙂

Posted (edited)

Nja, det är jag nog inte så säker på, men varför vill du göra det?

Spela in tex gitarren på kanal 1 och sången på kanal 2. Det är såvitt jag vet det vanligaste sättet.

Spela in alla instrument på separata kanaler.

Välj input 1 på kanal 1 (spår 1), input 2 på kanal 2 (spår 2) och tryck ned record på båda kanalerna och spela in. Borde funka.

Edit: Förtydligande

Edited by BluesBoy
Posted

Nja, det är jag nog inte så säker på, men varför vill du göra det?

Spela in tex gitarren på kanal 1 och sången på kanal 2. Det är såvitt jag vet det vanligaste sättet.

Spela in alla instrument på separata kanaler.

Välj input 1 på kanal 1 (spår 1), input 2 på kanal 2 (spår 2) och tryck ned record på båda kanalerna och spela in. Borde funka.

Edit: Förtydligande

Ja, tack för tipset! jag har precis börjat med inspelning av musik och liknande saker. Så jag uppskattar hjälpen 🙂 tack!