Jump to content
Annons

Nybörjar problem (saffire 6)


kr002

Recommended Posts

Haloj! jag har presis införskaffat mig ett saffire 6 usb ljudkort. Och pluggade in det igår, och jag använder cubase 4. Men jag har ett problem! när jag väljer å göra ett spår i cubase så klickar jag på Add audio track, och sen väljer jag Mono. Men då blir det så att kanal 1 går att plugga in t ex gitarr och då låter det i båda högtalarna men ifall jag pluggar i T ex mick i kanal 2 då låter det inget alls? Och ifall jag tar stereo när jag lägger till spåret då låter kanal 2 och 1 men i varsin högtalare? Vad gör jag för fel? det skulle värkligen uppskattas med svar! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Vet inte riktigt hur Cubase funkar, men i Logic måste man välja input.

Har du stoppat in micken i kanal 2 på ljudkortet, måste du välja "Input 2" i programmet.

Det där med stereo och kanal 1/2 i varsin högtalare vet jag inte riktigt om jag hänger med på hur du menar.....

Fantommatningen är på när du kör på micken?

Edit: Stavning

Redigerat av BluesBoy
Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte riktigt hur Cubase funkar, men i Logic måste man välja input.

Har du stoppat in micken i kanal 2 på ljudkortet, måste du välja "Input 2" i programmet.

Det där med stereo och kanal 1/2 i varsin högtalare vet jag inte riktigt om jag hänger med på hur du menar.....

Fantommatningen är på när du kör på micken?

Edit: Stavning

Tack jag fick kanal 2 å funka! 🙂 Men problemet e inte löst än... jag fick båda å fungera! fast inte tillsammans? nu går det bara och spela in en kanal i taget.. för det ska väl vara möjligt att spela in kanal 1 och 2 på samma spår? Svara gärna 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, det är jag nog inte så säker på, men varför vill du göra det?

Spela in tex gitarren på kanal 1 och sången på kanal 2. Det är såvitt jag vet det vanligaste sättet.

Spela in alla instrument på separata kanaler.

Välj input 1 på kanal 1 (spår 1), input 2 på kanal 2 (spår 2) och tryck ned record på båda kanalerna och spela in. Borde funka.

Edit: Förtydligande

Redigerat av BluesBoy
Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, det är jag nog inte så säker på, men varför vill du göra det?

Spela in tex gitarren på kanal 1 och sången på kanal 2. Det är såvitt jag vet det vanligaste sättet.

Spela in alla instrument på separata kanaler.

Välj input 1 på kanal 1 (spår 1), input 2 på kanal 2 (spår 2) och tryck ned record på båda kanalerna och spela in. Borde funka.

Edit: Förtydligande

Ja, tack för tipset! jag har precis börjat med inspelning av musik och liknande saker. Så jag uppskattar hjälpen 🙂 tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...