Jump to content
Annons

VST på flera midikanaler?

Recommended Posts

börnen (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Jag har två datorer, den ena som jag använder Cubase SE och en hel drös VST:er på och den andra som jag då vill använda som en multitimbral synt med samma VST:er.

Jag har testat att använda Cubase SE men jag får inte dom olika instrumenten att reagera på olika midikanaler. Jag måhända vara korkad 😉 , men jag hittar faktiskt inte nån funktion för detta. Det är bara det "track" som jag valt för tillfället som reagerar på midi in.

Jag hoppas att ni fattar nåt av det här för det är knappt jag gör det själv 😆

mvh Kent

edit: ändra lite i rubriken

Redigerat av börnen
Annons
Postat

Det är endast vissa VSTi'er som är multimbrala, vilket även innebär att endast vissa VSTi'er bryr sig om vilken kanal MIDI meddelandet skickas på. De flesta tar in samtliga kanaler för enkelhetens skulle eftersom användaren då inte behöver justera sitt MIDI klaviatur.

Förstår jag dig rätt om det är så att du vill skicka MIDI från en dator till en annan. Där den andra datorn skall fungera som ett syntrack med en synt på varje MIDI kanal? Detta borde gå ordna med en MIDI insert plugg som filtrerar MIDI informationen så att endast vissa kanaler får skickas vidare till syntarna. Eller har jag missförstått vad du försöker göra?

/Majken

börnen (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Förstår jag dig rätt om det är så att du vill skicka MIDI från en dator till en annan. Där den andra datorn skall fungera som ett syntrack med en synt på varje MIDI kanal? Detta borde gå ordna med en MIDI insert plugg som filtrerar MIDI informationen så att endast vissa kanaler får skickas vidare till syntarna. Eller har jag missförstått vad du försöker göra?

/Majken

Du har förstått mig aldeles rätt.

Den där liknelsen att den datorn är som ett syntrack där varje VST är en syntmodul är väldigt bra tycker jag. Det är precis det jag vill uppnå.

Kan en MIDI insert plugg komma förbi problemet att Cubase bara tar emot MIDI på den "track" som är markerad. Jag har bara lyckats spela "live" på ett instrument i taget i Cubase.

Eller finns det program som hanterar VST pluggar på detta sätt utan att vara sequencerprogram, mao fungerar som syntrack (kan vi kalla det VST-rack?)?

/Kent

edit: lade till lite bara 😉

Redigerat av börnen
Postat

Om vi pratar om Cubase SE så trycker du ned Monitor knappen så kan du spela med precis så många VSTi instrument samtidigt som du vill. D.v.s. tryck ned monitor knappen på de MIDI spår du vill höra när du spelar med ditt klaviatur.

/Majken

börnen (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Aha...så om jag använder en sån där "MIDI insert plugg" på varje "track" i Cubase för att filtrera bort alla kanaler utom den jag vill ha på just den VST:n och sedan sätter alla "tracks" på monitor så skulle det lösa sig, eller?

Eller tänker jag fel? 😛

Det här låter som ett krångligt sätt att göra nåt det borde finnas färdiga program för att åstakomma...

mvh Kent

edit: la till lite 😱

Redigerat av börnen
Postat

Visst finns det färdiga program för att köra "syntrack" i datorn. Exempelvis Steinberg V-Stack, exakt vilka funktioner det stöder vet jag dock inte.

/Majken

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.