Jump to content
Annons

Lösning för Mac för TV kort och betalkanaler

Recommended Posts

BurninSven (oregistrerad)
Postat

Köpte ett EyTV usb kort men det fixar inte att låta mig se mina betalkanaler oavsett om jag kopplar min Sagem lådda före. På Win sidan finns det en lösning vet jag. Vill kunna lira in på datorn istället för på video bandare eller DVD nu när jag ändå har så jäkla mycket grejor som fixar resten runt det här med bra resultat.

Nån som vet, tacksam för svar.

Annons
Postat

Har själv ett EyeTV DTT som bara har digital tuner, och det är det vanligaste. Dvs. du kan inte skicka analog tv-signal från Sagem-boxen om du inte har ett tv-kort (hybrid) med både analog/digital tuner.

Ska du se betalkanaler kan du använda ditt EyeTV-kort men behöver komplettera med en CA/CI-modul.

Alternativ 1.

Det finns en gammal produkt från Elgato (EyeTV-tillverkaren) som heter Common Interface men det görs inte längre så det kan vara svårt att hitta.

Alternativ 2.

Köp ett nytt tv-kort med CA-modul av ett annat märke - men som är kompatibelt med mjukvaran EyeTV. Terratec H7 är ett förslag.

Då kan du använda ditt Elgato-kort för att se en frikanal och Terratec-kortet för att se frikanaler+betalkanaler. Se ett program och spela in ett annat. 🙂

Alternativ 3.

Invänta nya produkter från Elgato. Jag väntar på ett kort med CA/CI samt stöd för DVB-T2. Hoppas det inte dröjer allt för länge...

BurninSven (oregistrerad)
Postat

Tack Linus guldsvar som vanligt.

Har testat att lira in med ett gäng olika lösningar från min sagem box till mina USB capturecort samt mitt Black Magic Intensity Pro kort och meckat med screensharing och allt möjligt + då EyeTV DTT kortet. Allt det där funkar skitbra men man måste mecka med upplösningar och sånt så det blir ett evigt rännande upp och ner från studion för att kolla hur det blir på TVn. Samt att jag bara har ett program som kan ställa tid för inspelning men dessvärre bara för slut tid dvs ingen timer funktion.

Ska testa hur det ser ut på TVn med HDMI ut från mitt Black Magic kort och om det blir bra så letar jag nog efter ett program med timer funktion i stället. Men om det inte finns och då som kan snacka med BM kortet så blir det nog ett Terratec H7 eller liknande.

Föresten för den som behöver ett billigt capturekort till Mac så funkar faktiskt Easycap kortet DC 60 dom har på Teknikmagasinet om man laddar hem gratisprogrammet Easycap wiever. Det funkar ju givetvis då bara för analog video in men man kanske har en gammal videokamera som kan komma till användning igen.

Ett scenario där det kan komma till användning kan vara (dvs om man har en vettigt snabb laptop mac och en extra skärm):

Man har en spelning och vill filma eller kanske sända den med flera kameror igång men man har en tajt budget men har tillgång till ett gäng äldre analoga kameror och några polare som kan sköta filmningen. Med Camtwist, Flash Media Live Encoder, Quicktime Broadcaster eller liknande och ett par Easycap kort så kan man komma långt + slippa all tråkig redigering av videon i efterhand. Dvs om polarna är med lite i matchen och är lite kreativa med filmningen och upplägget av Camtwist iom att den här versionen Easycap inte kan ses som en web kamera av Camtwist utan man åker på att köra med Desktop funktionen och flera knappar med olika Desktop. och trixa lite och göra knappar under gång. Nåja fattig mans TV studio för den som behöver.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.