Jump to content
Annons

Basic hemmastudio, vad behövs?


Wreath

Recommended Posts

Det är så att jag har bestämt mig för att fixa en ganska basic, enkel hemmastudio och jag är i princip helt okunnig på det här ämnet. Jag kommer behöva spela in sång, gitarrer (både el och akustiskt), bas, synt och trummorna ska komma från en trummaskin (addictive drums) och jag undrar kort sagt vad jag behöver för att få detta att hända?🙂 Musiken i fråga är ganska komplex på det sättet att det lär bli många kanaler (kallas det så?) och jag är ute efter hyfsat bra kvalitet på grejerna men kommer "dölja" att det är ganska simpel set up med hjälp av en del reverb och ekon a la Bathory (om någon lyssnar). Så vad behöver jag?🙂 Har egen dator och självklart instrumenten jag behöver...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du behöver inspelningsprogram av önskad sort, ett (tvåkanaligt) ljudkort och mikrofon/er. Samt en ordentlig tid att lära dig inspelningsprogrammet. Några exempel på dom är; Logic, Cubase och Pro Tools.

Sen kan man med fördel ha, antingen monitorer eller sjyssta hörlurar, till en början.

Lägg sen till ett expansionspack med svordomar och irritation över att det inte funkar, så är du på god väg 😉

Vill du hålla lågt pris på startkit med mikrofoner, så kan ju 1 Studio Project B1 vara nåt till sång, och 1 Line Audio CM3 till akustisk gitarr... (när du lirar in akkeguran kan du ju använda båda mickarna och laborera med.

Redigerat av Umemagnus
Link to comment
Dela på andra sajter

Har själv precis börjat jag med.

Jag drog hem ett ljudkort med inbyggda preamps(Audiofire 4) en billig stormembransmick från thomann(SC-400) och en liten MIDI-klaviatur. Allt gick på ungefär fyra pickadoller sammanlagt.

Sen rekommenderar jag dig att ladda ner några olika demos på inspelningsprogram, sedan tar du det som känns mest logiskt och skönt att arbeta med. Själv kände jag mig bekväm med Sonar.

Jag är faktiskt riktigt nöjd med min setup. Det låter riktigt bra! Tycker micken låter kanon hittills, trotts priset. Inte provat med sång eller ackegura än men till att micka förstärkaren låter det grymt. Jag mixar än så länge med mina AKG518 lurar, vilka är lite väl starka i basen, men de fungerar.

Men som sagt, den största mödan är faktiskt att lära sig programmen. Räkna med många timmar av svordomar och frustration.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men som sagt, den största mödan är faktiskt att lära sig programmen. Räkna med många timmar av svordomar och frustration.

Så sant. Det spelar ingen roll hur mycket pengar man lägger ner, har man inte tid och tålamod (och kanske lite talang) så blir det ändå inte bra.

Edit: stavfel

Redigerat av oioioi
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svar! Hur spelar jag in elgitarrerna? Är som sagt helt noll på detta, är det mick vid förstärkare som gäller eller hur ska det gå till för bästa möjliga resultat? (utan att spendera massa tusenlappar förstås)

Link to comment
Dela på andra sajter

Beror ju lite på vad du har för stärkare såklart. Det går ju att emulera stärkare med program som Guitar Rig och Amplitube, men har du inte en 15-watts Harley Benton-stärkare är nog att micka stärkaren att föredra!

Redigerat av Sengaia
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...