Jump to content
Annons

latency i reason


nattan

Recommended Posts

Jag försöker komma igång med att spela in musik med midi men lyckas inte riktigt. Jag har ett yamaha digitalpiano p-155 med midiutgång, ett midi-interface och pc med reason 4. Samma interface har jag med en vanlig midi-synth tidigare kopplat till men mac med garageband och det har fungerat utan problem. När jag nu använder samma grejer till min pc lyckas jag aldrig få ordning på latency. Jag har laborerat fram och tillbaka i audio-inställningarna med samlpe rate, buffer size o latency compensation men hur jag än gör så ligger ljudet alltid lite efter. Vet någon vad problemet är?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Välkommen till forumet! Att det fungerade bra med Garageband beror på att ljudkortet i Macen har bättre latency/lägre fördröjning än ljudkortet i din PC.

Så, vilket ljudkort har du i PC:n och vilken drivrutin använder du?

Link to comment
Dela på andra sajter

tack så mkt!

Jag vet inte vilket ljudkort jag har, hur ser man det? Den ska ha ngt inbyggt 5.1 system, vilket jag tkr låter konstigt eftersom det bara finns en 3,5 mm:s utgång. I inställningarna för uppspelning står det massa om Realtek High Defenition. Hur kollar man mer exakt?

Link to comment
Dela på andra sajter

nu hittade jag inställningarna för ljudkortet. I kontrollpanelen heter det Realtek HD-ljudkonfiguration. Där kan man på två ställen ställa in standardformat för ljudkvalitet. Under Digital Output och under Speakers. Vad är det för skillnad mellan dessa?

Link to comment
Dela på andra sajter

du behöver använda asiodrivrutiner för att få ner lataency och realtek har inga egna tror jag

så ladda ner asio4all och använd dessa i reason

om du verkligen endast hat en stereoutgång är det nog inget äkta 5.1 system utan en effekt som försöker härma surround

och det är ju isåfall inte så smart att mixa med

http://www.asio4all.com/

edit: din 3,5mm utgång kan ju även fungera som digital utgång (som på macen) och då är surround ljudet digitalt

Redigerat av spass
Link to comment
Dela på andra sajter

Du har alltså inget dedikerat ljudkort, du har ett ljudchipset från Realtek integrerat i datorns moderkort.

Det finns inga drivrutiner för Realtek-kretsarna som möjliggör låg latency/kort fördröjning, tyvärr. En nödlösning som ASIO4All kan ta dig en bit på vägen men det kommer inte alls att bli så bra som du är van vid från Macen.

Jag föreslår att du köper ett separat ljudkort som kan ge dig bättre ljudkvalitet och lägre latency.

Under Digital Output och under Speakers. Vad är det för skillnad mellan dessa?
Digital output är digital ljudutgång, ifall du skickar 5.1-ljudet digitalt till en hemstereoanläggning för att t ex kolla på film. Du kan inte koppla högtalare dit.

Speakers är alltså högtalarutgången alt. line out. En "vanlig" utgång alltså.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...