Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tja 🙂 Tänkte kolla om någon vet hur man går till väga för att få effekten av att en ton liksom faller i pitch? som i t.ex. "the time" med black eyed peas, 4.04 in i låten?

Sen tänkte jag också kolla om någon har koll på hur man gör för ett "sweep filter"? (osäker på om det kallas så) Som t.ex i katy perry's teenage dream, 2.44 in i låten.

Använder cubase 5, finns det något i programmet man kan använda för att åstadkomma detta?

Väldigt tacksam för svar! 🙂 Mvh/Olle

Annons
Postat

Använder inte Cubase, och har inte hört någon av låtarna du nämner, men jag tror att jag vågar mig på att svara ändå. Sedan får någon annan svara på om det går att göra i just Cubase.

"Pitch-fallet" kan du enkelt göra med hjälp av en gratisplugg som heter "tape stop" (googla på den). Det simulerar ljudet av ett kasettband som spelas allt långsammare, och då sjunker tonhöjden.

"Sweep filter" gissar jag är samma sak som en filteröppning, det vill säga ett automatiserat lågpassfilter som släpper igenom mer och mer diskant.

Postat

Precis som jetblack skriver så fixar tape stop-pluggen pitch-grejen. Den har även inställningar för hur snabbt/sakta pitchen ska ske.

Glitch VST har även den tape stop, och en hel del annat kul 🙂

Om du vill svepa med filtret över en hel låt så kan du skicka alla kanalerna till en BUS (group i Cubase?) och där sätta t ex Q-filtret som en insert och automatisera lågpassfiltret.

Hmm, i princip samma svar som jetblacks, men då borde det ju stämma 😉

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.