Jump to content
Annons

Hörlurar som säljs på charterflyg


tamb

Recommended Posts

Tjena!

Flög nydligen till Thailand och solade några sköna dagar. På flygplanet såldes hörlurar (Sennheiser) för 100 kr/styck som man kunde använda till att höra ljudet från filmerna. Vet att samma sak hände när jag tidigare flög till NYC. Först tänkte jag ta mina egna hörlurar och använda dessa eftersom pluggen till lurarna som såldes var en helt vanlig 3,5 mm teleplugg. Dock förklarade flygvärdinnan att signalerna var helt olika på dessa och att ens egna lurar riskerade att slå ut hela deras filmanläggning. Fick helt enkelt slanta upp 200 spänn till mig och frun.

Är det här bullshit för att tjäna pengar eller är det något annat med de där flygplanslurarna?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag tror det är bull.

Om det skulle gå sönder om man använde sina egna lurar skulle det vara specialplugg alternativt stora varningsskyltar. Alla vet ju hur 3,5mm ser ut och det är säkert tusentals resenärer som provat sina privata lurar där innan du reste med dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nope inte helt bull!!! Problemet är att alla lyssnar på en slinga som är parallellkoppad.. dom där lurarna har ca 600 Ohm impedans. Om du skulle koppla in dina egna 32 Ohms lurar så skulle dom belasta hela systemet rätt kraftigt... Grejjen är att allt som skall kopplas in på nåt sätt mot flygplanets elektronik måste egentligen vara godkänt.. Och det är det ju inte om du använder egna lurar därför måste flygvärdinnan säga så.. Fast det funkar oftast finfint att använda egna lurar 😉

PS. Föresten.. Är det inte en speciell kontakt i flygplanet som består av 2 st mono 3,5 mm pluggar så att du behöver typ en sån här adapter?

SEA2467.jpg

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Nope inte helt bull!!! Problemet är att alla lyssnar på en slinga som är parallellkoppad..

Nuförtiden ser alla olika filmer så jag har oerhört svårt att tro att det skulle vara parrallellkopplat längre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...