Jump to content
Annons

Min gitarr låter som en sitar!

Recommended Posts

Decket (oregistrerad)
Postat

Hej på er!

Jag har en akustisk gitarr som envisas med att "låta som en sitar" vid 12:e bandet på vissa strängar. Jag behöver med andra ord höja stränghöjden vid stallet. Eller hur?

Hur höjer jag stallet? Jag har hört för ett tag sen att man kan fila små spår framför stränghålen så att strängarna kommer ur en brantare vinkel från pinhålen som de sitter fast. Någon som har provat detta?

Då det bara låter vid vissa band kanske det snarare är så att jag ska fila ner metallgrejerna mellan banden? No?

Tack för svar!

Annons
Gratch (oregistrerad)
Postat

kan vara halsen som är sne. skulle rekomendera att ta den till en affär och fråga dem och vara beredd att betala för att ge den en genomgång i verkstan' 🙂

Postat

Hej på er!

Jag har en akustisk gitarr som envisas med att "låta som en sitar" vid 12:e bandet på vissa strängar. Jag behöver med andra ord höja stränghöjden vid stallet. Eller hur?

Hur höjer jag stallet? Jag har hört för ett tag sen att man kan fila små spår framför stränghålen så att strängarna kommer ur en brantare vinkel från pinhålen som de sitter fast. Någon som har provat detta?

Då det bara låter vid vissa band kanske det snarare är så att jag ska fila ner metallgrejerna mellan banden? No?

Tack för svar!

Jag tror snarare att du ska justera "stöttstaven" i halsen, om din gitarr har en sådan det vill säga. Den justerar du med en insexnyckel, antingen uppe vid huvudet eller inifrån hålet.

Decket (oregistrerad)
Postat

Intoneringen är bra och strängen slår bara emot på enstaka band, så halsskruven ska nog inte justeras. Jag tar nog och lämnar in den, tror att det kan behövas filas en del.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.