Jump to content
Annons

Råd om ljudkort och att ha råd att köpa det

Recommended Posts

Adagio (oregistrerad)
Postat

Hej alla duktiga,erfarna och ljudteknik-kunniga musikanter!

Jag behöver er hjälp!!

Jag har läst en massa trådar på forumet och sett både plus och minus om en mängd ljudkort/ och programvaror.

Står nu inför valet att köpa ett externt ljudkort (jag vill kunna ta med mig det till en "vanlig laptop--PC " inget fartvidunder men rätt bra ändå)

Jag vill ha ett bra råd om vilken programvara som är mest intuitiv att lära sig, lätt att få support på,innehåller bra pluggar....m.m.

Jag är i era ögon att betrakta som en nybörjare vad gäller ljudteknik MEN jag har musik som som yrke och vill att det jag spelar in låter bra.

Det behöver inte hålla toppklass för studiobruk MEN det skall låta bra som demo.

Jag vill kunna spela in KÖR ibland så ett kort med upp till 8 kanaler vore bra.Men spelar mest in själv genom pålägg med Yamaha CP300 + Roland modul 2080 har även till gång till Motif 76 tangenters

Mina frågor är:

1) Usb2 eller firewire?

2) Här är några kort som jag tittat på Ni får gärna föreslå andra -- motivera då gärna era förslag.

M-Audio Fast Track Ultra 8R (USB) 8 ingångar

M-Audio Pro Fire Wire 2626 (samma som ovan men Fire wire, 8 Ingångar)

Ljudkort med färre antal ingångar:

Focus Safire Pro 24 DSP

Cakewalk UA 25 EXCW (USB)

Programvaran har jag redan(fått dem som presenter) och är helt rådvill vilken probramvara som är bäst. Mistänker att det är lite som Aftonbladet/Expressen

Pro Tools har jag inte provat eftersom jag använder PC (vet att det nu är möjligt även där)

Har både Sonar 7 och Cubase 3 SX ED och Cubase LE 4 och är fullständigt villrådig

vilken programvara man skall satsa på och fördjupa sig i.

Ofta får man väldigt kategoriska råd. Jag ser dem ofta på fotosidan, där jag är mera hemmastadd.

DÄR kan En person skriva att t.ex en kamera Nikon D80 är en kamera som man möjligen kan använda som nybörjarkamera

medan en annan fotograf vinner den ena världstävlingen efter den andra med samma kamera.

Finns samma fenomen på ljudsidan?

Jag vill gärna ha råd som är välgrundade, gärna byggda på egen erfarenhet. Skriv inte för svår teknisk text utan att jag som nybörjare förstår vad ni menar

Det jag köper skall fungera och låta bra och vara med en prislapp på max 5000:- inkl m

Skulle vara mycket glad, lättad och lugnad om någon vänlig själ skulle vilja ta sig tid att reda ut begreppen åt mig.

Tack på förhand!

och

GOTT NYTT ÅR TILL ER ALLA !!

Mvh

Adagio

Annons
Postat

Oj, det var rätt brett ställda frågor vilket jag tycker gör det lite svårt att svara på.

Min första tanke är varför du behöver 8 ingångar? För kör? Tja, du kanske tänker dig mixa allt separat, visst, men det kommer ju alltid läcka om du spelar in alla i samma lokal samtidigt.

Så du bör bestämma dig först om du behöver så många kanaler in samtidigt eller om det räcker på med typ 2 ingångar.

När du bestämt dig så blir det lättare att bestämma om USB eller Firewire. Generellt är det bättre att köra Firewire om du ska ha flera kanaler in och tämligen oväsentligt om du ska köra 2 in.

Eftersom du kör PC så får du iså fall fixa ett schysst Firewire-kort till datorn iså fall.

Sen det där med program är skitsvårt. T ex själv är jag uppväxt med Cubase. Jag gillar hela sequenser-tänket kring inspelning och att hantera audio på samma sätt som jag alltid hanterat MIDI. Men sen finns det de som gillar hela bandar-tänket och som brukar föredra Pro Tools.

Så att rekommendera program är rätt svårt då det syftar till rätt mycket personligt tyckande som kanske inte är applicerbart så här via internet.

Du har ju redan Sonar och Cubase. Gillar du dom programmen? Sonar kan jag inget om men Cubase är ju ett bra program.

(Hemstudio precis som fotografi är ju en materialsport. Men det handlar ju fortfarande om vad du gör med grejerna. Och med foto handlar det ju om var du är någonstans och hur du är placerad. Sitter du rätt spelar det inte någon roll om du har en D40 eller en D300s.)

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.