Jump to content
Annons

Native Instruments S4


oscarb15

Recommended Posts

Hej!

Har inte kunnat hitta någon tråd om Native Instruments S4, så nu gör jag en!

Någon som har testat? recension?

Har tittar på videos på den bara, men är helt såld! verkar vara ett monster för att göra beats om inte annat dessutom!

Vart hittar man den billigast?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har inte provat den själv men de jag pratat med har sagt att den är riktigt vass. Ska vara riktigt trevlig att arbeta med och eftersom den synkar perfekt med traktor är de sällan några problem på den fronten. Om du ska kunna få ut 100% ur den är det bara att nöta samplingar o ha dig med effekter under dina set, att bara köra den som vanlig Controller känns aningen meninslöst. Om du är en sån som gillar att kunna slänga in tonvis med samplingar i dina set kommer du nog inte bli besviken 🙂

Ett annat tips är att kolla NIs forum om du inte redan gjort det, de har en en hel sektion avsedd bara för S4an.

Var du kan få den billigast är lite sisådär med, vet att Musikbörsen säljer den för 9.5k ca. Har sett att vissa säljer för 8.5k men med största sannolikhet har dom den inte ens i lager. När jag var inne på MB i november var den helt slutsåld i princip överallt och enda chansen att få ett ex var att boka till näst-nästa leverans.

Redigerat av dstrandberg
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Jag har en S4. Beställde tidigt via DJTT. Bra pris (6500 inkl moms) även om leverans tog mer tid än väntat.

Har länge sökt en controler med bra ljudkort och som automatiskt mappar upp det självklara funktioner för att mixa låtar. Det gör S4 galant.

Det inbyggda ljudkortet låter bra mycket bättre än mitt gamla Creative Sound Blaster XFI (säger inte allt, men en del)

En del strul dock. Får en del spikar och skrap, men beror troligen på att processorn i datorn inte orkar med riktigt. Nästa steg är att optimerat datorn.

Sen har jag märkt att sparade loopar, etc inte har riktigt samma längd som i Traktor 3 (som jag arbetat med tidigare). Det betyder att mycket nedlagt arbete måste göras om.

Ljudnivåerna är också mer olika trots automatisk gainlevel. Vet inte vad det beror på, men kanske är S4 känsligare för att den ingående signalen varierar (borde inte vara så dock).

Jag spelar mycket disco och gammal funk vilket ofta innebär att takten glider (warp). S4 har förstärkta funktioner för beatgrids, bland annat finns en snabbknapp för ställa beatmarkeringarna från varje läge i låtarna. Underlättar beatmatchning, men som vanligt med "gammal musik" måste man kunna beatmatcha manuellt.

I övrigt sjuka mängder med effekter som ligger nära till hands. Mycket mer än jag har användning för.

Superskönta scratchjul. Känns som riktiga Pioneer-spelare. Lite plastig känsla, men reglagen är suveräna. Övht sjuk mycket mer solid känsla över S4 än någon annan Controler jag testat.

Innan du beställer - glöm inte att S4 kräver USB 2.0 .

Controlern är också större än man tror. Finns case eller mjuka väskor att köpa.

/mixt

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...

Lånar tråden lite.

Har känt ett tag nu att jag skulle vilja ta mina House/Dance produktioner steget längre och köpa någon form av controller så jag skulle kunna mixa ihop mina låtar live och allmänt improvisera. Jag har aldrig haft något med DJing att göra innan utan är mer producent och musiker. Har nu mer eller mindre kollat igenom alla videos av värde på YouTube när det gäller Kontrol S4:an och är ganska säker på att det är den jag vill ha.

Det som tilltalar mig är att jag är en helt grön på DJing och måste lära mig allt från början. Då är ju frågan: Är det för overkill att köpa en Kontrol S4 direkt från början, finns det billigare controllers som gör samma grej? Jag är inte intresserad av några CDJ's eftersom jag mestadels kommer använda mina egna produktioner och därmed köra mp3's eller wavs. Jag har inga problem att betala 8000 :- för en ny enhet om jag vet att det är kvalité. Jag lägger hellre ut lite extra än betalar aningen mindre och får en betydligt sämre enhet. Så, finns det några vettiga alternativ?

/ RF

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Det finns massor av alternativ. De mest uppenbara, om vi rör oss på S4:ans nivå är Denon MC6000 och Numark NS6. Dessa tre är i princip likvärdiga men är speciellt bra på olika saker.

Men jag tycker det låter mer som du behöver en enklare grej, mindre flexibel och enklare att greppa. Jag föreslår att du kollar på Behringers BCD3000 (billigast) eller någon av mellanprismodellerna, som Numark OmniControl eller Vestax VCI-100MK2.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svar!

Ska kolla upp dem. Men Behringer har jag hållit mig borta från innan och lär nog fortsätta göra det. Men ska kolla dem andra. Glömde ju dock skriva att jag i princip måste ha en 4-kanalsmixer eftersom jag ska mixa både spår och loopar.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...
  • 6 månader senare...
  • 1 månad senare...

Lånar tråden lite.

Har känt ett tag nu att jag skulle vilja ta mina House/Dance produktioner steget längre och köpa någon form av controller

Jag letade också kontroller av exakt samma anledning. Först blev det en mixtrack pro, billig och tycktes uppfylla alla mina krav. Sen en dag gick jag in i en butik som hade ett demo-x av S4an uppställd. Pillade och provade lite, sen blev det en sån där dum jävla impuls. Så jag var tvungen att köpa mig en (inte från butiken dock, utan på nätet för en tusing mindre).

Jag är alltså heller ingen DJ sen tidigare. Men damit vad enkelt det är att göra vettiga grejer med S4:an. Den är supertrevlig att jobba med, sköna knobs och jogs. Jag ler varje gång jag ser den.

Jag rekommenderar den starkt till ditt ändamål och bristen på dj-erfarenhet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...