Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Har inte kunnat hitta nÄgon trÄd om Native Instruments S4, sÄ nu gör jag en!

NÄgon som har testat? recension?

Har tittar pÄ videos pÄ den bara, men Àr helt sÄld! verkar vara ett monster för att göra beats om inte annat dessutom!

Vart hittar man den billigast?

Annons
Postat

Har du sett demonstrationerna? Man verkar ju kunna vĂ€nda ut och in pĂ„ ens samplingbibliotek och fĂ„ till sjuka grejer snabbt! kĂ€nns som min typ av workflow iaf 🙂

Postat (redigerat)

Har inte provat den sjĂ€lv men de jag pratat med har sagt att den Ă€r riktigt vass. Ska vara riktigt trevlig att arbeta med och eftersom den synkar perfekt med traktor Ă€r de sĂ€llan nĂ„gra problem pĂ„ den fronten. Om du ska kunna fĂ„ ut 100% ur den Ă€r det bara att nöta samplingar o ha dig med effekter under dina set, att bara köra den som vanlig Controller kĂ€nns aningen meninslöst. Om du Ă€r en sĂ„n som gillar att kunna slĂ€nga in tonvis med samplingar i dina set kommer du nog inte bli besviken 🙂

Ett annat tips Àr att kolla NIs forum om du inte redan gjort det, de har en en hel sektion avsedd bara för S4an.

Var du kan fÄ den billigast Àr lite sisÄdÀr med, vet att Musikbörsen sÀljer den för 9.5k ca. Har sett att vissa sÀljer för 8.5k men med största sannolikhet har dom den inte ens i lager. NÀr jag var inne pÄ MB i november var den helt slutsÄld i princip överallt och enda chansen att fÄ ett ex var att boka till nÀst-nÀsta leverans.

Redigerat av dstrandberg
  • 2 veckor senare...
Postat

Jag har en S4. BestÀllde tidigt via DJTT. Bra pris (6500 inkl moms) Àven om leverans tog mer tid Àn vÀntat.

Har lÀnge sökt en controler med bra ljudkort och som automatiskt mappar upp det sjÀlvklara funktioner för att mixa lÄtar. Det gör S4 galant.

Det inbyggda ljudkortet lÄter bra mycket bÀttre Àn mitt gamla Creative Sound Blaster XFI (sÀger inte allt, men en del)

En del strul dock. FÄr en del spikar och skrap, men beror troligen pÄ att processorn i datorn inte orkar med riktigt. NÀsta steg Àr att optimerat datorn.

Sen har jag mÀrkt att sparade loopar, etc inte har riktigt samma lÀngd som i Traktor 3 (som jag arbetat med tidigare). Det betyder att mycket nedlagt arbete mÄste göras om.

LjudnivÄerna Àr ocksÄ mer olika trots automatisk gainlevel. Vet inte vad det beror pÄ, men kanske Àr S4 kÀnsligare för att den ingÄende signalen varierar (borde inte vara sÄ dock).

Jag spelar mycket disco och gammal funk vilket ofta innebÀr att takten glider (warp). S4 har förstÀrkta funktioner för beatgrids, bland annat finns en snabbknapp för stÀlla beatmarkeringarna frÄn varje lÀge i lÄtarna. UnderlÀttar beatmatchning, men som vanligt med "gammal musik" mÄste man kunna beatmatcha manuellt.

I övrigt sjuka mÀngder med effekter som ligger nÀra till hands. Mycket mer Àn jag har anvÀndning för.

Superskönta scratchjul. KĂ€nns som riktiga Pioneer-spelare. Lite plastig kĂ€nsla, men reglagen Ă€r suverĂ€na. Övht sjuk mycket mer solid kĂ€nsla över S4 Ă€n nĂ„gon annan Controler jag testat.

Innan du bestÀller - glöm inte att S4 krÀver USB 2.0 .

Controlern Àr ocksÄ större Àn man tror. Finns case eller mjuka vÀskor att köpa.

/mixt

• 4 mĂ„nader senare...
Postat

LÄnar trÄden lite.

Har kÀnt ett tag nu att jag skulle vilja ta mina House/Dance produktioner steget lÀngre och köpa nÄgon form av controller sÄ jag skulle kunna mixa ihop mina lÄtar live och allmÀnt improvisera. Jag har aldrig haft nÄgot med DJing att göra innan utan Àr mer producent och musiker. Har nu mer eller mindre kollat igenom alla videos av vÀrde pÄ YouTube nÀr det gÀller Kontrol S4:an och Àr ganska sÀker pÄ att det Àr den jag vill ha.

Det som tilltalar mig Ă€r att jag Ă€r en helt grön pĂ„ DJing och mĂ„ste lĂ€ra mig allt frĂ„n början. DĂ„ Ă€r ju frĂ„gan: Är det för overkill att köpa en Kontrol S4 direkt frĂ„n början, finns det billigare controllers som gör samma grej? Jag Ă€r inte intresserad av nĂ„gra CDJ's eftersom jag mestadels kommer anvĂ€nda mina egna produktioner och dĂ€rmed köra mp3's eller wavs. Jag har inga problem att betala 8000 :- för en ny enhet om jag vet att det Ă€r kvalitĂ©. Jag lĂ€gger hellre ut lite extra Ă€n betalar aningen mindre och fĂ„r en betydligt sĂ€mre enhet. SĂ„, finns det nĂ„gra vettiga alternativ?

/ RF

• 2 veckor senare...
Postat

Det finns massor av alternativ. De mest uppenbara, om vi rör oss pÄ S4:ans nivÄ Àr Denon MC6000 och Numark NS6. Dessa tre Àr i princip likvÀrdiga men Àr speciellt bra pÄ olika saker.

Men jag tycker det lÄter mer som du behöver en enklare grej, mindre flexibel och enklare att greppa. Jag föreslÄr att du kollar pÄ Behringers BCD3000 (billigast) eller nÄgon av mellanprismodellerna, som Numark OmniControl eller Vestax VCI-100MK2.

Postat

Tack för svar!

Ska kolla upp dem. Men Behringer har jag hÄllit mig borta frÄn innan och lÀr nog fortsÀtta göra det. Men ska kolla dem andra. Glömde ju dock skriva att jag i princip mÄste ha en 4-kanalsmixer eftersom jag ska mixa bÄde spÄr och loopar.

• 2 mĂ„nader senare...
Postat

Om du vill ha fyra kanaler och inbyggt ljudkort sÄ finns American Audio VMS4, schysst pris och ser vÀlbyggd ut tycker jag. Har inte provat sjÀlv heller. En nackdel Àr vikten pÄ enheten dock. VÀger endel.

• 6 mĂ„nader senare...
Nithralia (oregistrerad)
Postat

S4 eller S2, vilka Àr de stora fördelarna med S4an kontra S2an?

• 1 mĂ„nad senare...
Postat

LÄnar trÄden lite.

Har kÀnt ett tag nu att jag skulle vilja ta mina House/Dance produktioner steget lÀngre och köpa nÄgon form av controller

Jag letade ocksÄ kontroller av exakt samma anledning. Först blev det en mixtrack pro, billig och tycktes uppfylla alla mina krav. Sen en dag gick jag in i en butik som hade ett demo-x av S4an uppstÀlld. Pillade och provade lite, sen blev det en sÄn dÀr dum jÀvla impuls. SÄ jag var tvungen att köpa mig en (inte frÄn butiken dock, utan pÄ nÀtet för en tusing mindre).

Jag Àr alltsÄ heller ingen DJ sen tidigare. Men damit vad enkelt det Àr att göra vettiga grejer med S4:an. Den Àr supertrevlig att jobba med, sköna knobs och jogs. Jag ler varje gÄng jag ser den.

Jag rekommenderar den starkt till ditt ÀndamÄl och bristen pÄ dj-erfarenhet.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.