Jump to content
Annons

Bisarr elgitarr


Alte

Recommended Posts

Hej

Jag köpte en Elgitarr av nån udda märke för något år sedan. En billig rackare.

Och den är den mest underliga gitarr jag träffat på, kan nån hjälpa mig förstå vad problemet är.

Problemet är att den låter falskt, jag kan ägna en kvart åt att stämma, med apparat, och få en bra stämning. Jag har skruvat åt alla skruvar,( tror jag), har bytt strängar. Inget fungerar. Vissa ackord blir lite falska, andra fungerar bra.

Kan liksom en gitarr vara felbyggd så att den är falsk?

Lämnar man den i två timmar så är den ostämd efter det. Trots att jag försökt dra åt allt. Vad kan man göra?

Nån som råkat ut för samma sak?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kan du kägga ut en bild på den ????

En del billiga gitarrer gör så därför att de helt enkelt är felbyggda som du säger..

Hart testat någon på Rusta osv och en del av dem verkar bete sig på samma sätt. De stämmer men en del toner på halsen stämmer inte och det blir konstiga ackord...

:rolleyes:

Redigerat av pxm
Link to comment
Dela på andra sajter

hittar bara YRG 1000 på 4sounds just nu med USB port.....mmm-det kan vara svajjet. Vet inte hur stallet är konstruerat på din gitarr men det kan vara en möjlighet...

:rolleyes:

Redigerat av pxm
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu när jag ändå har dig på tråden, du som verkar vara grym på gitarrer

Jag tänkte köpa mig en ny akutiskt gitarr, men vill ha den mickad så att man enkelt kan lira in den i sitt inspelningsprogram.

Funderarfede på en sån där tunn, akustisk gitarr som var rätt poppis på 80 talet, de har ett najsigt ljud tycker jag. Bra plock i ljudet. Det är akustiskt men ändå elektriskt liksom. Avråder du mig eller är det en bra ide? Ska jag annars gå på en stålsträngad med inbuyggd mick?

Link to comment
Dela på andra sajter

Gratch (oregistrerad)

svårt att förklara så du får googla men i princip innebär det att för varje band du flyttar efter för att få en ljusare/högre ton så blir den mer och mer falsk i förhållande till samma sträng helt öppen. så även om du har stämt den helt rätt med öppna strängar blir det falskt såfort du tar ett akord...

Link to comment
Dela på andra sajter

Du stämmer gitarren som vanligt med stämmapparat och sedan skall det stämma på 12:e bandet också-om inte så använder man skruvarna på stallet som justerar stränglängden tills gitarren stämmer helt även på 12: band. Då ska den stämma över alla band....

:rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Du stämmer gitarren som vanligt med stämmapparat och sedan skall det stämma på 12:e bandet också-om inte så använder man skruvarna på stallet som justerar stränglängden tills gitarren stämmer helt även på 12: band. Då ska den stämma över alla band....

:rolleyes:

^This.

Helt klart intoneringen som är lite sne.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...