Jump to content
Annons

Låg volym

BearHugger (oregistrerad)

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej!

Jag är väldigt ny på det här med hemstudio men sitter här nu och har spelat in lite elgitarr idag, det har blivit jättebra ljud på alla bluessolon men nu när jag ska spela in helt rena ackord får jag väldigt låg volym och inte alls lika bra ljud som när jag spelat in tidigare idag.

Jag skulle behöva lite tips på hur jag ska micka upp förstärkaren. Tidigare har jag bara satt den rakt framför konen, men nu när jag ska spela in ackordslingor får jag inte alls ljudet jag önskar. Det antingen brusar för att jag skruvar upp gainen på preampen för mycket eller så är volymen på tok för låg även fast jag har max volym på stärkaren.

Min utrustning: Vox Pathfinder 15w, Behringer Mic100 preamp, Shure SM57, EMU 0404 och Cubase SX3.

Jättetacksam för tips till en nybörjare! :rolleyes:

Redigerat av BearHugger
Annons
Msykes (oregistrerad)
Postat

Jag är inte heller gammal i gamet, men det finns något som heter normalisering. Du kanske redan känner till detta men man bör normalisera ljudfilerna man skapar. Detta får till följd att nivån på det inspelade höjs, de lägsta signalerna i ljudfilen förstärks, rätta mig gärna någon om jag är ute och cyklar. Kör själv med Logic men det finns alla gånger en funktion i Cubase för detta.

Vet inte om detta är lösningen på ditt problem. Viktigt är även att man har bra nivå från källan d.v.s. din förstärkare.

Angående mickning så är det en hel vetenskap för sig och det överlåter jag till någon annan att kommentera. Lita annars till dina egna öron, prova dig fram, jämför med andras inspelningar, m.m. Finns också en artikel i studio (nr 5 - 2004) som behandlar ämnet. Lycka till!

Postat

Har du en SM57 med hög volym på förstärkaren och uppskruvad preamp ska det absolut bli hög nivå in i datorn ju. Kolla så det inte är något vajsing där eller att nån kabel har blivit dålig. Svårt att säga så här på rak arm.

När det gäller uppmickning brukar jag gärna ha en mick som pekar mot kanten på högtalarmembranet och en som pekar mot mitten. Sen kan man välja någon av dom eller mixa ihop dom. Ett tips är att fasvända en av dom, man kan få till ett helt annat ljud ibland. Två SM57 brukar fungera bra. En annan (dyr) standardlösning är en SM57 och en Royer 121 på samma sätt. Som sagt, lyssna dig fram. Stormembransmickar är icke heller att förakta, värt ett försök i alla fall.

Postat

Tack för svaren! Ska testa det ni sagt och hoppas på framgång 😎

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.