FELUXZ Postat 20 december 2010 Postat 20 december 2010 Hejsan, beställde två aktiva högtalare Opera DB 605 från thomann. Hämtade högtalarna så jag äntligen kunde prova min "nya" Digital mixer, beg Yamaha 03D. Jag kopplade in högtalarna i mixern, satte på högtalarna och startade mixern. Jag skruvade försiktigt upp volymen på högtalarna men det brummade enormt mycket. så jag provade att plugga in en gitarr direkt i ena högtalaren och det fungerade perfekt. Någon som vet var felet kan ligga? Nu vågar jag knappt röra! Mycket tacksam för hjälp.
Kickassalot Postat 20 december 2010 Postat 20 december 2010 (redigerat) Pröva att sätta en trafo mellan mixer och högtalare, och på så sätt lyfta jorden. Om du har kopplat dom på olika faser ström kan det vara jordfel den vägen. Eller så är det så enkelt att xlr utgångarna på din mixer är trasig. Redigerat 20 december 2010 av Kickassalot
FELUXZ Postat 20 december 2010 Trådstartare Postat 20 december 2010 tack så mycket för det snabba svaret. tillägger att mixern och ena högtalaren sitter i en dosa,samma uttag. Om det kan göra att det inte fungerar. Provar separera dem direkt. jag är inte helt, men ganska säker på att det inte är fel på utgångarna på mixern, jag provade att köra den igenom min gamla "rig" , en Powermixer precis när jag köpte den för att se att den fungerade, och det gjorde den men det var slutsteg + passiva högtalare.
Kickassalot Postat 20 december 2010 Postat 20 december 2010 Tvärtom, separera inte. Lägg allt på samma fas det borde dom klara. Jag vet inte hur många watt dina lådor drar men det borde inte vara några problem. Om du kan, pröva att koppla in dom på en aux kanal i mixern för att utesluta L+R utgångarna.
Kickassalot Postat 20 december 2010 Postat 20 december 2010 Kom på precis nu att jag faktiskt varit med om precis samma grej, dock aktiv subbas. Då var det xlr kabeln som glappade ytterst lite men som ändå gav ifrån sig ett himla brumm. Pröva att byta kablar oxå. Är inte jättetroligt om du är försiktig med dina grejjor men ändå ett alternativ.
FELUXZ Postat 20 december 2010 Trådstartare Postat 20 december 2010 Okej provar det, här är lite info om högtalarna. jag har provat att dra ut det mesta i huset utan framgång tex: tv,dator släckt lampor. Technical data Speaker Type 2-Way Active Speaker Acoustical data Frequency Response [-10dB] 48 - 20.000 Hz Frequency Response [+/- 3dB] 58 - 19.000 Hz Max SPL 130 dB HF 1 " Type HF Neodymium compression driver Voice Coil HF 1.4 " Directivity 80/65 x 60 ° Horn Asymmetrical CD Horn LF 15 " Type LF Neodymium Voice Coil LF 3 " Amplifier Amp Technology digipro Amp Class Class D HF Amp 200 W LF Amp 400 W Cooling Convection Processor Controller DSP 24bit/48kHz System Presets Flat Processed Limiter Dual Active Peak, RMS, thermal Delay Option No Crossover Frequency MF-HF 1670 Hz Slope MF-HF 24 dB/Octave Input Section Signal Input 1x XLR 1x 6.3mm phone jack Microphone Input Yes Signal Output 1x XLR 1x 6.3mm phone jack Power Socket VDE Voltage Range 240 V
FELUXZ Postat 20 december 2010 Trådstartare Postat 20 december 2010 Har provat byta kabel, det är inte där felet ligger, provade att köra högtalarna i monitor utgången, och det fungerade! Men jag vill ändå lösa det "på riktigt".
FELUXZ Postat 20 december 2010 Trådstartare Postat 20 december 2010 LÖST!!! Började med att flytta allting till köket som garanterat är jordat. fungerade felfritt flyttade tillbaka till samma rum men ett annat uttag funkade. Sen flyttade jag det till samma ställe för att hitta felet. kopplade allting som det var från början och det fungerade!??! Jag vet inte riktigt var problemet låg men antingen är det R + L som glappar ibland eller så är det dosan som vissa uttag är fel på för jag satte inte i sladdarna exakt likadant i dosan. Tack så hemskt mycket Kickassalot !!!!
Kickassalot Postat 20 december 2010 Postat 20 december 2010 Thank yourself 🙂 men glad att jag kunde hjälpa lite iallafall 🙂 1
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.